Zoonen.com

Djuren /

Klicka för att tipsa någon om denna sida.Klicka för att skriva ut denna sida.

KATTER:  Hem | Forum | Artiklar | Bilder | Filmer | Annonser | Bloggar | Länkar

Hus- & Blandraskatter | Korthårskatter | Långhårskatter | Semilånghårskatter | Uppfödning | Utställningar

Katter /
Allergifria raser?

Sök i
efter
   Logga in för att skriva ett inlägg

Rymdkanin

Trådar: 112

2006-12-21 kl 22:09

Allergifria raser?

Har för mig att jag har hört eller läst om att det finns kattraser som även allergiker kan ha, men vilka raser är det?

knyttet

Trådar: 113

2006-12-21 kl 22:18

Ursprungligen skrivet av Rymdkanin
Har för mig att jag har hört eller läst om att det finns kattraser som även allergiker kan ha, men vilka raser är det?

Har för mig att rex-katter kan vara allergivänliga. Helt allergifria katter tror jag inte att det finns, men det finns såna som fler allergiker tål.

Är du allergisk?

Rymdkanin

Trådar: 112

2006-12-21 kl 22:35

Ursprungligen skrivet av knyttet
Har för mig att rex-katter kan vara allergivänliga. Helt allergifria katter tror jag inte att det finns, men det finns såna som fler allergiker tål.

Är du allergisk?

Nej, jag är inte allergisk, men jag letar lite om det är så att man får ha djur som är allergi vänliga i lägenheten (såg att du skrev i min andra tråd :) )

knyttet

Trådar: 113

2006-12-21 kl 22:37

Ursprungligen skrivet av Rymdkanin
Nej, jag är inte allergisk, men jag letar lite om det är så att man får ha djur som är allergi vänliga i lägenheten (såg att du skrev i min andra tråd :) )

ok, smart tänkt :) (fast tveksamt ändå om det skulle hjälpa, säger de nej till djur så gäller det nog även t ex rex-katter)

Nyalbel

Trådar: 122

2006-12-22 kl 10:58

Rex är inte alla gånger allergi vänliga. Min bror reagerar hemskt mkt på den rasen (en kompis till han hade 3 rex katter) men han har 3 korsningar som han inte reagerar lika starkt på.

Det är olika mellan olika personer villka djur dom tål och inte tål. Det finns dom som tex inte tål rex men samma person tål main coon. En annan kanske inte tål alla raser som finns men hittar en blandning som dom tål. Likdant med hundar. Jag känner att jag reagerar på Vorsher (stavning?) men inte på någon annan ras.

Ippons

Trådar: 5

2006-12-25 kl 21:18

Det stämmer att det finns mycket allergen i katternas saliv.
Jag tror också att det kan variera från kattras till kattras vad man tål och inte tål åtminstone om man inte är alltför kraftigt allergisk. Vankatt och Norsk skogkatt sägs också vara två raser som många som är allergisk mot andra katter kan tåla.

Vissa svårt allergiska tål dock inte någon kattras och även om man inte reagerar med andningssvårigheter utan "bara" med t ex röda ögon och nysningar så ska man vara mycket medveten om att en allergi kan bli mycket värre om man utsätts för större mängder allergen under en längre tid, dvs om man skaffar egen katt. Andra reagerar dock tvärt om, dvs tål den egna katten men inte andra katter men det går inte att säga i förväg åt vilket håll det går så om man som kattallergiker skaffar katt måste man tyvärr vara beredd på att göra sig av med den om det visar sig att allergin försämas.

SoJustMe

Trådar: 62

2006-12-25 kl 21:30

Ursprungligen skrivet av Nyalbel
Likdant med hundar. Jag känner att jag reagerar på Vorsher (stavning?) men inte på någon annan ras.

Vorsteh tror jag. Reagerar du på alla raser av vorsteh? *nyfiken bara*

Nyalbel

Trådar: 122

2006-12-27 kl 00:12

Ursprungligen skrivet av SoJustMe
Vorsteh tror jag. Reagerar du på alla raser av vorsteh? *nyfiken bara*

Mest på korthår och korthår mixar av rasen, ja. Det sticks och kliar i ögonen.

Det är inte bara saliven som skapar besvär. Det är även hud 'damm' som faller av hela tiden som kan ge besvär.

Ippons

Trådar: 5

2006-12-28 kl 14:38

Ursprungligen skrivet av Mau-li
Jag hade en vosterh när jag var liten ..
Vår granne är alergisk mot hundar men med vosterhn var det inge problem.. han märkte inte ens av sin allergi med den hunden. Han kunde även om han var allergisk "borra in huvudet" i hundens päls. Man får ju ta med i räkningen att han inte har en jätte svår allergi, men om han vistas i samma rum som päls djur blir han täpt och röd i ögon och runt mun, han får även svårt att prata.

Detta säger en del om hur oberäknelig en pälsdjursallergi kan vara och att det därför är omöjligt att ge råd om vilka pälsdjur som skulle kunna vara mindre allergiframkallande än andra.
   Logga in för att skriva ett inlägg

Katter /
Allergifria raser?

Sök i
efter

Användarnamn

Lösenord

Bli medlem nu!Inte medlem än?
Klicka här för att bli det! Det är gratis att Zoona!

Externa länkar

Sök på Zoonen

Medlemmar    Artiklar

Tipsa en vän!

Ditt namn:

Din e-postadress:

Din väns e-postadress:

Inloggade just nu

2 medlemmar som gärna länkar till Zoonen.com

© 2014 Zoonen, Om Cookies
Annonser