Zoonen.com

Djuren /

Klicka för att tipsa någon om denna sida.Klicka för att skriva ut denna sida.

SMÅDJUR:  Hem | Forum | Artiklar | Bilder | Filmer | Annonser | Bloggar | Länkar

Chinchilla | Degu | Gerbiler/Ökenmöss | Hamster | Igelkottar | Iller | Jordekorrar | Kaniner | Marsvin | Möss | Råttor | Allmänt om smådjursuppfödning | Allmänt om smådjursutställningar

Smådjur /
Begrava?

Sök i
efter
   Logga in för att skriva ett inlägg

Shadowmoon

Trådar: 94

2007-04-12 kl 22:44

Begrava?

Jag har funderat på det här ibland, vart begraver man smådjur? Gör man det på vanliga djurkyrkogårdar?
Vill ju inte tänka på det, men man måste ju vara beredd ifall nåt skulle hända.
Jag bor ju i lägenhet så om nåt djur dör så blir det ju djurkyrkogård.
Vart begraver ni era djur?

Är det egentligen olagligt att begrava i sin trädgård? Huset vi bodde i innan begravde vi typ 9 djur eller nåt i en del av trädgården.

mala24

Trådar: 23

2007-04-12 kl 22:50

Shadowmoon skrev:
Jag har funderat på det här ibland, vart begraver man smådjur? Gör man det på vanliga djurkyrkogårdar?

Är det egentligen olagligt att begrava i sin trädgård? Huset vi bodde i innan begravde vi typ 9 djur eller nåt i en del av trädgården.

japp de e olagligt. jag har kremerat mina djur.
mvh malin:)

Shadowmoon

2007-04-12 kl 22:51

mala24 skrev:

japp de e olagligt. jag har kremerat mina djur.
mvh malin:)

vart gjorde du av askan sen då?

Bubbelgum

Trådar: 124

2007-04-12 kl 22:55

Shadowmoon skrev:

jag vet faktiskt inte, men jag tror man begraver dom på djurkyrkogårdar eller typ bränner dom och sedan sprider askan?

min bästa kompis som bodde här förut(vi bor i lägenheter) gick till ett en liten skogsdunge(i närheten av husen) och begrade sin guldhamster när han dog. sedan flyttade hon(min bästa kompis).
men hon kommer ändå hit ibland och lägger en blomma eller två vid hans grav :p

jag tror jag skulle göra likadant om jaghade ett smådjur som dog, men om min hund eller katt dog så skulle jag självklart bergrava dom på en djurkyrkogård, eller sprida askan :)
men det lär ju inte ske på ganska bra tag :)

Shadowmoon

2007-04-12 kl 23:01

Vart sprider man askan i så fall? Typ över en sjö eller vadå? :p

Finns det minneslundar för djur? :/

Shadowmoon

2007-04-12 kl 23:42

utopia skrev:

men det beror ju på vart man bor och vilken typ av djur det är.

vart man bor? får man begrava smådjur då? för jag antar att man inte får begrava katter, hundar o ännu större djur!?

bygert

Trådar: 52

2007-04-13 kl 00:24

Enligt de nya reglerna SJVSF 2007:2 så får man gräva ner döda sällskapsdjur. Detta skall dock ske enligt anvisningar från kommunen och till ett sånt djup att djur inte kommer åt att gräva upp det man grävt ner. För häst gäller att tillstånd från Länsstyrelsen krävs.

Gräver man ner en död mus i sin egen trädgård tror jag i och för sig inte att nån har några synpunkter på det men egentligen skall man alltså diskutera med kommunen först. Gäller det större djur som t ex en död hund är det nog lugnast att prata med kommenen innan man börjar gräva.

HanniBanni

Trådar: 38

2007-04-13 kl 07:56

Hoss mig har vi begravt våra djur på vår tomt eller rätta sakt en kanin i trädgården och 2 hundar i äppelodlingen.Men när våra grannars häst dog så pratade nog dom med komunen och då så fick dom begrava den i nån hage tror jag.

Shadowmoon

2007-04-13 kl 13:54

Paessi skrev:

vart begraver man sina djur om man INTE har trädgård då.. *hmm* typ som jag, jag bor i lägenhet *hmm* usch, jobbigt å tänka på sånthär men man får ju vara beredd så att man inte står där ovetandes:s

Ja precis. Det var därför jag startade tråden.
Det finns ju djurkyrkogårdar, så jag kommer antagligen begrava mina där. Men liksom, är inte det ganska dyrt? det blir ju dyrt att t.ex begrava en mus eller nåt. Eller?

Jag vill inte begrava i nån skog eller nåt, för det blir ju inte fridfullt då, tycker jag. Eftersom att massa djur och folk kommer kanske springa där. Då kan man ju inte heller sätta upp nån fin "gravsten" eller ett kors eller nåt.

Shadowmoon

2007-04-13 kl 14:00

Men usch. Vi har ingen riktig skog särskilt nära, så om jag begraver i skogen så kan jag ju inte komma till graven särskilt ofta :/

mala24

Trådar: 23

2007-04-13 kl 14:05

Shadowmoon skrev:

vart gjorde du av askan sen då?

då begravde vi dem å vissa har vi i urnor:)

Shadowmoon

2007-04-13 kl 14:15

GroaLover skrev:

men du kan kremera hos veterinären och behålla askan

men usch, det skulle jag aldrig kunna göra :/
1. tycker det är läskigt
2. med min klumpighet lär jag tappa ut askan över golvet eller nåt.:p

Sessan_91

Trådar: 65

2007-04-13 kl 16:44

Jag vet inte vem man kontaktar när det gäller ett begrava djur på djur kyrkogårdar. Kan man inte bara gräva ner dem?
Själv har jag begravt våra döda djur i trädgården, så där finns en gerbil, marsvin, flera kanin och katter Och en hund.

AlloBosia

Trådar: 106

2007-04-13 kl 19:09

jag har alla saknade djur på gården, men hunden vill jag ha i urna.. :p
   Logga in för att skriva ett inlägg

Smådjur /
Begrava?

Sök i
efter

Användarnamn

Lösenord

Bli medlem nu!Inte medlem än?
Klicka här för att bli det! Det är gratis att Zoona!

Externa länkar

Sök på Zoonen

Medlemmar    Artiklar

Tipsa en vän!

Ditt namn:

Din e-postadress:

Din väns e-postadress:

Inloggade just nu

1 medlemmar som väntar på att nya Zoonen skall släppas.

© 2014 Zoonen, Om Cookies
Annonser