Zoonen.com

Djuren /

Klicka för att tipsa någon om denna sida.Klicka för att skriva ut denna sida.

SMÅDJUR:  Hem | Forum | Artiklar | Bilder | Filmer | Annonser | Bloggar | Länkar

Chinchilla | Degu | Gerbiler/Ökenmöss | Hamster | Igelkottar | Iller | Jordekorrar | Kaniner | Marsvin | Möss | Råttor | Allmänt om smådjursuppfödning | Allmänt om smådjursutställningar

Smådjur /
AKUT!! Näbbmus!!

Sök i
efter
   Logga in för att skriva ett inlägg

LillyBull

Trådar: 748

2007-04-19 kl 15:03

AKUT!! Näbbmus!!

Imorse på väg till bilen så hittade jag en skadad näbbmus på marken. Den skakade och låg på rygg och hade ett litet sår som blödde. Jag antog att den var i chock så jag lade den i en låda i mitt rum med vatten och gräs. Mamma gav den mat och den har piggnat till och är nu väldigt pigg och redo att släppas ut igen. Men vart? Vi har fyra katter här hemma, bredvid oss är det en stor äng (som snart ska plöjas) sen en slänt med höggräs, sen en bäck och sen är det skog. Lägger in en bild på det också. Ska jag släppa den i skogen kanske? Släpper jag den hemma så är den snart uppäten. :/

Och en till grej: Den kommer ju troligen att släppas en bit från där den bor eftersom jag inte har en aning om var den kommer ifrån. Ska jag ta med en liten höbal och strö ut där samt lite havre och solrodfrön så den klarar sig och kan bygga en ny håla?

LillyBull

2007-04-19 kl 15:05

Från mitt fönster:

Först har vi ängen, sen en slänt, sen en bäck och sen skog. Var ska jag släppa den?

Ratzzz

Trådar: 119

2007-04-19 kl 15:09

BlomQvist skrev:
Imorse på väg till bilen så hittade jag en skadad näbbmus på marken. Den skakade och låg på rygg och hade ett litet sår som blödde. Jag antog att den var i chock så jag lade den i en låda i mitt rum med vatten och gräs. Mamma gav den mat och den har piggnat till och är nu väldigt pigg och redo att släppas ut igen. Men vart? Vi har fyra katter här hemma, bredvid oss är det en stor äng (som snart ska plöjas) sen en slänt med höggräs, sen en bäck och sen är det skog. Lägger in en bild på det också. Ska jag släppa den i skogen kanske? Släpper jag den hemma så är den snart uppäten. :/

Och en till grej: Den kommer ju troligen att släppas en bit från där den bor eftersom jag inte har en aning om var den kommer ifrån. Ska jag ta med en liten höbal och strö ut där samt lite havre och solrodfrön så den klarar sig och kan bygga en ny håla?

Katter äter inte näbbmöss, de leker med dem men de äter dem inte.

LillyBull

2007-04-19 kl 15:15

Ratzzz skrev:

Det spelar ingen större roll. Dom dödar dom iallafall. Dessutom äter våra katter ofta näbbmöss men det är ett organ de lämnar (minns inte vilket).

Kimmie

Trådar: 17

2007-04-19 kl 15:18

Ratzzz skrev:

Våra äter.

LSO

2007-04-19 kl 15:30

katt dödar dom men äter inte hela , tror det är gallblåsan som smakar illa/giftig

under mina 23 år som kattägare så har jag aldrig sett en katt äta en hel näbbmus

var hitta du den ? bästa är väl att släppa ut den där du hitta den , den kanske har ett bo där den lever och omgivningen är bekant

förmodligen en katt som lekt med den men den lyckas komma undan

Ratzzz

2007-04-19 kl 15:31

Bruce skrev:

Våra äter.

Mormors katter åt dem inte och inte alla de katter min mamma hade under sin uppväxt. Kan ej tänka mig näbbmöss från norrbotten smakar nå annorlunda än resten av sverige..

Kimmie

2007-04-19 kl 15:42

Ratzzz skrev:

Mormors katter åt dem inte och inte alla de katter min mamma hade under sin uppväxt. Kan ej tänka mig näbbmöss från norrbotten smakar nå annorlunda än resten av sverige..

Och du vet förståss om våra katter äter dem ? :S Jag tror jag vet det ganska bra själv ''

Malaria

Trådar: 145

2007-04-19 kl 15:52

Min katt äter nästan aldrig hela näbbmusen, men det har hänt att hon ätit hela.

Ratzzz

2007-04-19 kl 15:53

Bruce skrev:

Och du vet förståss om våra katter äter dem ? :S Jag tror jag vet det ganska bra själv ''

Och jag syftade på era katter, sa bara att de katter mormor hade åt dem inte.

Kimmie

2007-04-19 kl 16:03

Ratzzz skrev:

Och jag syftade på era katter, sa bara att de katter mormor hade åt dem inte.

Nej men du sa att du inte trodde de smakade annorlunda nånstans i sverige.. då antyder du att våra inte skulle äta dem '' vilket de gör, men skit samma då

LillyBull

2007-04-19 kl 16:08

Omplaceras skrev:
var hitta du den ? bästa är väl att släppa ut den där du hitta den , den kanske har ett bo där den lever och omgivningen är bekant

förmodligen en katt som lekt med den men den lyckas komma undan

Jag hittade den en bit från bron där våra katter ofta springer. Våra katter jagar lite överallt så det finns ingen garanti på att den har ett bo här. Så jag bestämde mig för att hitta den perfekta platsen en bit bort från alla katter och så bidrog jag med en veckas mat. :) Jag släppte den under två stora granar intill en äng/hästhage och så var det en bäck nedanför. Håller tummarna för att den klarar sig, men det tror jag.

LillyBull

2007-04-19 kl 16:10

Ratzzz skrev:

Kan nog fixa bildbevis till dig i sommar om du vill ha?

LSO

2007-04-19 kl 16:12

BlomQvist skrev:

Jag hittade den en bit från bron där våra katter ofta springer. Våra katter jagar lite överallt så det finns ingen garanti på att den har ett bo här. Så jag bestämde mig för att hitta den perfekta platsen en bit bort från alla katter och så bidrog jag med en veckas mat. :) Jag släppte den under två stora granar intill en äng/hästhage och så var det en bäck nedanför. Håller tummarna för att den klarar sig, men det tror jag.

låter bra det =) annars har naturen sin gång enes död andras bröd . men du har iaf gett den en andra chans :)

bygert

Trådar: 52

2007-04-20 kl 19:00

Ofta kan det vara ok att ta in ett chockat djur kort för att låta det hämta sig. Det kan till och med vara lagligt upp till typ två dygn, sen måste de till godkänd viltrehabilitering.

Att ta in näbbmöss är dock en sak för sig. De äter inte frön, frukt, grönsaker eller något sånt, de lever på insekter, mask och liknande. Möjligen skulle kattmat fungera men det är tveksamt.

Problemet är att näbbmöss går på högvarv och har oerhört snabb energiomsättning. En näbbmus som blivit fångad har redan stressat upp sig och tömt sina reserver och efter det svälter den ihjäl på några timmar om den inte får lämpligt foder.

Tar man in en näbbmus kan man alltså inte sätta den i en låda och tro att den klarar sig så ett tag, i stället måste man vräka in lämpligt, helst levande foder. Räkna med att den kan äta sin egen vikt per dag och att den svälter ihjäl snabbt om den blir utan mat, det funkar inte att tro att den klarar en dag eller natt utan mat, näbbmöss fixar inte det.

LillyBull

2007-04-21 kl 00:07

bygert skrev:
Ofta kan det vara ok att ta in ett chockat djur kort för att låta det hämta sig. Det kan till och med vara lagligt upp till typ två dygn, sen måste de till godkänd viltrehabilitering.

Att ta in näbbmöss är dock en sak för sig. De äter inte frön, frukt, grönsaker eller något sånt, de lever på insekter, mask och liknande. Möjligen skulle kattmat fungera men det är tveksamt.

Problemet är att näbbmöss går på högvarv och har oerhört snabb energiomsättning. En näbbmus som blivit fångad har redan stressat upp sig och tömt sina reserver och efter det svälter den ihjäl på några timmar om den inte får lämpligt foder.

Tar man in en näbbmus kan man alltså inte sätta den i en låda och tro att den klarar sig så ett tag, i stället måste man vräka in lämpligt, helst levande foder. Räkna med att den kan äta sin egen vikt per dag och att den svälter ihjäl snabbt om den blir utan mat, det funkar inte att tro att den klarar en dag eller natt utan mat, näbbmöss fixar inte det.

Okej, tack! Det var nödvändig fakta ifall det händer igen. Hade den "bara" ca 5 timmar och mamma sa att hon såg den äta solrosfrön. Hoppas den inte fick ont i magen av det då. :/ Den värkade väldigt pigg så jag håller tummarna på att den hann hitta lite lämplig föda i tid.

Purjoloeken

Trådar: 11

2007-04-21 kl 00:43

bygert skrev:

När det gäller ämnesomsättningen på en näbbmus, så gäller det där för den mindre dvärgnäbbmusen (3.5-5cm lång som vuxen) om jag inte har fel? Den som har en fruktansvärd snabb ämnesomsättning och som pulsen kan gå upp till 1200 slag per minut på..
Och när gäller huruvida katter äter näbbmöss eller inte, det finns över 200 arter med näbbmöss, minst sex stycken av dom finns i sverige. Det kanske beror på vilken art det är?
Hoppas den lilla näbbisen klarar sig nu. =)
   Logga in för att skriva ett inlägg

Smådjur /
AKUT!! Näbbmus!!

Sök i
efter

Användarnamn

Lösenord

Bli medlem nu!Inte medlem än?
Klicka här för att bli det! Det är gratis att Zoona!

Externa länkar

Sök på Zoonen

Medlemmar    Artiklar

Tipsa en vän!

Ditt namn:

Din e-postadress:

Din väns e-postadress:

Inloggade just nu

0 perzooner som borde skriva en artikel om sitt eller sina djur i sitt arkiv.

© 2014 Zoonen, Om Cookies
Annonser