Zoonen.com

Djuren /

Klicka för att tipsa någon om denna sida.Klicka för att skriva ut denna sida.

HUNDAR:  Hem | Forum | Artiklar | Bilder | Filmer | Annonser | Bloggar | Länkar

Blandrashundar | Hundraser | Hundsport | Uppfödning

Hundar /
Hur kan jag få bort hans mjäll??

Sök i
efter
   Logga in för att skriva ett inlägg

dannidogs

Trådar: 13

2007-06-20 kl 12:09

Min valp 10 veckors valp Charlie har mjäll och han har haft det sedan vi hämtade han... Jag vet inte riktigt hur jag ska få bort det?? :S Har någon nåt tips???

Charlott_e

Trådar: 26

2007-06-20 kl 19:41

man kan lägga i e matsked matolja i hundens mat.

DogD3sign

Trådar: 9

2007-06-22 kl 16:48

Du kan ju testa med att tvätta han med mjällshampoo (head & sholders). Men testa det bara ng gång iom att vatten torkar ut huden, vänta i ng vecka innan du kör en ny tvätt.

Om inte det hjälper så kan du testa med att smörja in honom med matolja, viserligen så blir pälsen väldigt flåtig, men du återfettar ju hunden så att den inte ska vara så torr (orsak till mjäll). Smörg in små partier tex. en liten bit på ryggen om det är där som det mjällar.

Är du säker på att det bara är mjäll för att huden är torr el. kan det vara stressmjäll, som en del hundar kan få när dom är stressade.
Min hund har nämligen stressmjäll, det sitter i pälsen så länge hon är stressad men försvinner när hon lugnar sig.

dannidogs

Trådar: 13

2007-06-23 kl 13:03

Tack

Tack så mycket jag ska prova! :)

Z_s

Trådar: 5

2007-06-23 kl 20:12

DogD3sign skrev:
Du kan ju testa med att tvätta han med mjällshampoo (head & sholders). Men testa det bara ng gång iom att vatten torkar ut huden, vänta i ng vecka innan du kör en ny tvätt.

Om inte det hjälper så kan du testa med att smörja in honom med matolja, viserligen så blir pälsen väldigt flåtig, men du återfettar ju hunden så att den inte ska vara så torr (orsak till mjäll). Smörg in små partier tex. en liten bit på ryggen om det är där som det mjällar.

Är du säker på att det bara är mjäll för att huden är torr el. kan det vara stressmjäll, som en del hundar kan få när dom är stressade.
Min hund har nämligen stressmjäll, det sitter i pälsen så länge hon är stressad men försvinner när hon lugnar sig.

Jag skulle ALDRIG använda head&shoulders på min hund, pga att vi människor har ett helt annat Ph-värde i huden än vad hundar har, dessutom är våra schampoon inte gjorda för deras hud/pälstyper, i vissa undantag så kan man använda barnschampoo för dom är mildare.
Om man inte vill köpa dyra mjällschampoon åt hundar så kan man pröva med Gul/Grön-såpa, skonsamt och återfettande (och miljövänligt om inte annat).

Men olja i maten rekommenderar jag, eller om du kan, så försök pilla i honom lite fiskleverolja (finns att köpa lax-olja på välsorterade djuraffärer, 1 flaska kostar ca 70kr och för en valp räcker den i ca 1-2 månader)

DogD3sign

Trådar: 9

2007-06-23 kl 22:32

Z_s skrev:

Jag skulle ALDRIG använda head&shoulders på min hund, pga att vi människor har ett helt annat Ph-värde i huden än vad hundar har, dessutom är våra schampoon inte gjorda för deras hud/pälstyper, i vissa undantag så kan man använda barnschampoo för dom är mildare.
Om man inte vill köpa dyra mjällschampoon åt hundar så kan man pröva med Gul/Grön-såpa, skonsamt och återfettande (och miljövänligt om inte annat).

Men olja i maten rekommenderar jag, eller om du kan, så försök pilla i honom lite fiskleverolja (finns att köpa lax-olja på välsorterade djuraffärer, 1 flaska kostar ca 70kr och för en valp räcker den i ca 1-2 månader)

Kanske inte just head&shoulders är så bra men det finns ju andra mjällshampoon som är just för hundar. I välsoterade djuraffärer.

Lojs

Trådar: 73

2007-06-24 kl 01:43

Det kan ju vara mjällkvalster/mjällskabb, det är det första jag tänker på när någon pratar om mjäll på valp.
http://exspot.se/ om_andra_parasiter/ mjallkvalster/
   Logga in för att skriva ett inlägg

Hundar /

Sök i
efter

Användarnamn

Lösenord

Bli medlem nu!Inte medlem än?
Klicka här för att bli det! Det är gratis att Zoona!

Externa länkar

Sök på Zoonen

Medlemmar    Artiklar

Tipsa en vän!

Ditt namn:

Din e-postadress:

Din väns e-postadress:

Inloggade just nu

Smådjur
Akvaristik
Terrariedjur
Hundar