Zoonen.com

Djuren /

Klicka för att tipsa någon om denna sida.Klicka för att skriva ut denna sida.

ÖVRIGT DJUR:  Hem | Forum | Artiklar | Bilder | Filmer | Annonser | Bloggar | Länkar

Bokrecensioner | Djurparker/Tropikhus | Djurprodukter | Lantbruksdjur | Reportage | Vilda djur

Övrigt djur /
getter?

Sök i
efter
   Logga in för att skriva ett inlägg

ReptileCat

Trådar: 23

2007-07-30 kl 17:20

getter?

har funderingar på getter! ett par - tre st eller nåt!
är det någon som har det, som jag kan växla lite ord med?

djurtös

Trådar: 2

2007-07-30 kl 21:54

japps jag har två getter.. underbara djur å ha.. blir som en hund när man har fått dem tama..

ReptileCat

2007-07-31 kl 22:15

djurtös skrev:
japps jag har två getter.. underbara djur å ha.. blir som en hund när man har fått dem tama..

å va kul :) jo jag funderar på att skaffa en eller två st, som sällskapsdjur till mig, och sällskap till en ensam gammal häst!
men är dom enkla att ha?

djurtös

2007-08-01 kl 11:57

ja de är lätta å ha.. men man får ha elstängsel till dem annars rymmer de..
det är flockdjur så köp dig två stycken.. gärna flickor för pojkarna kan va lite busiga och luktar inte så gott =)
de kräver inte så mycket av en mer än att de vill ha mat å lite kel i bland..

ReptileCat

2007-08-01 kl 13:45

djurtös skrev:
ja de är lätta å ha.. men man får ha elstängsel till dem annars rymmer de..
det är flockdjur så köp dig två stycken.. gärna flickor för pojkarna kan va lite busiga och luktar inte så gott =)
de kräver inte så mycket av en mer än att de vill ha mat å lite kel i bland..

okej, jo men det lät ju bra :)
jo för jag hittade en annons med en get och två kastrerade bock killingar på 3,5 månader.. och alla tre kostade endast 500 kr.. tyckte det lät hyfsat bra.. men hmm.. vad hittade du dina getter?

djurtös

2007-08-01 kl 15:50

det låter inte riktigt seröst men de där getterna du har tittat på.. för riktiga fina getter som är märkta å allt det går på ca 500-700kr/st.
det är lag på att det ska va märka. mina är inte det men jag ska fixa det snart.. vet du varför dem ska göra sig av med getterna? hur har getterna haft det innan de kommer till dig?? är dem tama? är de vana vid stängsel? där är mycket du ska tänka på innan du köper dem.. det bästa är å köpa två unga getter..
nu låter det som jag är dum men man får verkligen tänka efter först..
jag fick mina getter av syrran kille.. han fick dem när han fyllde 25 men han vill inte ha dem.. han ville avliva getterna men det fick han inte av mig å syrran så jag tog hem dem till mig.. så här ska de få bo så länge de vill..
jag vet inget om de har getterna som jag fick.. de getterna va väldigt rädda när jag fick hem dem.. men idag kan jag gå fram å klappa dem utan att de klättarar på väggarna i stallet.. så nu kan de få gå ut lite varje dag när vädret till låter..
om du undrar något mer så är det bara å fråga.. jag kan inte jätte mycket om getter men jag har många kompisar med getter..
en ska till som jag kom på försök få tag i dvärggetter..

ReptileCat

2007-08-01 kl 20:43

djurtös skrev:
det låter inte riktigt seröst men de där getterna du har tittat på.. för riktiga fina getter som är märkta å allt det går på ca 500-700kr/st.
det är lag på att det ska va märka. mina är inte det men jag ska fixa det snart.. vet du varför dem ska göra sig av med getterna? hur har getterna haft det innan de kommer till dig?? är dem tama? är de vana vid stängsel? där är mycket du ska tänka på innan du köper dem.. det bästa är å köpa två unga getter..
nu låter det som jag är dum men man får verkligen tänka efter först..
jag fick mina getter av syrran kille.. han fick dem när han fyllde 25 men han vill inte ha dem.. han ville avliva getterna men det fick han inte av mig å syrran så jag tog hem dem till mig.. så här ska de få bo så länge de vill..
jag vet inget om de har getterna som jag fick.. de getterna va väldigt rädda när jag fick hem dem.. men idag kan jag gå fram å klappa dem utan att de klättarar på väggarna i stallet.. så nu kan de få gå ut lite varje dag när vädret till låter..
om du undrar något mer så är det bara å fråga.. jag kan inte jätte mycket om getter men jag har många kompisar med getter..
en ska till som jag kom på försök få tag i dvärggetter..

okej! men tack för att du ställer upp i alla fall!
nej men för på anonsen så stod det:

En get med sina två kastrerade bockkillingar säljes till djurvän. Geten är 1,5 år och killingarna ca 3,5 månader. Dessa finns utanför Leksand och säljes tillsammans för paketpriset 500kr. Ring gärna för snabb respons.

så stod det! och liksom det lät så bra för de var ganska nära där jag bor! men egentligen vill jag som sagt bara ha två styckna som kan hålla sällskap till den här gamla hästen, han är jättelugn och trevlig!
och dessutom är jag så himla förtjust i getter och har alltid varit..
men vart och hur har du dina getter när dom är liksom inomhus?
i ett stort stall eller? för det har inte jag, den här hästen har ett litet stall där det får plats hö och sånt till honom! behöver jag göra iordning stor plats där till getterna?

djurtös

2007-08-01 kl 21:09

oki.. de getterna hade jag inte köpt.. men det är ju upp till dig.. om du vill bara ha två så köpt inte fler än så då.. jag känner mig som en häxa som säger till dig att du inte ska köpa dem.. men det är så klart upp till dig.. du kan ju åka och titta på dem å se sen vad du tycker om dem.. de kanske är underbara det vet man ju aldrig i förväg.. men kolla upp om de rymmer ofta och vad de har för staket till dem?? det kan ju va problem getter med därför de ska göra sig av med dem det vet man ju inte.. å helst ska de ju va tama så du kan handera dem utan att behöva jaga dem över hela hagen..

jag bor ju på en gård så jag har ju stall till dem.. de går i en stor box.. men det är ju bara för att jag har du gott om plats till dem så då kan dem ju få det lite lyxigt =)
det behövs inte så stor plast till dem.. jag vet inte vad reglerna är på hur stor yta dem ska ha var..
men det går ju bra å bygga ett litet hus (vind & regn skydd) till dem så de går ute alltid.. du behöver ju bara bygga tre vägar och tak.. men kolla upp vad måtten ska va.. men dem behöver inte så stor plats.. men de säger ju desto större desto bättre å så är det ju så klart. men man ska ju inte överdriva =)

ReptileCat

2007-08-01 kl 22:49

djurtös skrev:
oki.. de getterna hade jag inte köpt.. men det är ju upp till dig.. om du vill bara ha två så köpt inte fler än så då.. jag känner mig som en häxa som säger till dig att du inte ska köpa dem.. men det är så klart upp till dig.. du kan ju åka och titta på dem å se sen vad du tycker om dem.. de kanske är underbara det vet man ju aldrig i förväg.. men kolla upp om de rymmer ofta och vad de har för staket till dem?? det kan ju va problem getter med därför de ska göra sig av med dem det vet man ju inte.. å helst ska de ju va tama så du kan handera dem utan att behöva jaga dem över hela hagen..

jag bor ju på en gård så jag har ju stall till dem.. de går i en stor box.. men det är ju bara för att jag har du gott om plats till dem så då kan dem ju få det lite lyxigt =)
det behövs inte så stor plast till dem.. jag vet inte vad reglerna är på hur stor yta dem ska ha var..
men det går ju bra å bygga ett litet hus (vind & regn skydd) till dem så de går ute alltid.. du behöver ju bara bygga tre vägar och tak.. men kolla upp vad måtten ska va.. men dem behöver inte så stor plats.. men de säger ju desto större desto bättre å så är det ju så klart. men man ska ju inte överdriva =)

okej! jo jag kanske sku kolla upp dem först! men neej, du ska inte känna dig dum för det heller :p det är bara bra att jag får höra andras åsikter.. aboslut inget fel med det! det uppskattas bara!
men ja, jag har faktiskt hittat en sida där det står all fakta om hur man ska handskas med getter! det står lite allt, om hur stort utrymme en ensam get ska ha, eller en killing, eller get med flera killingar osv osv :D haha! ska läsa lite mer där!
men är ditt stängsel högt? ungefär hur högt?

djurtös

2007-08-02 kl 10:28

jag har fösta tråden på ca 20cm upp från marken sen sitter de andre två trådarna på ca 30cm mellans rum.. så det är ca 80cm högt. men jag har tagtråd med där för korna gick där innan.. så med tagtråden så är det nog lite över 1 m..

men jag har inte släppt dem där än. för att de måste va lite tama först så jag kan ta dem lätt.. helst vill jag att de ska bli så snälla så de kan gå lösa utan något staket.. men som det känns nu så blir dem nog aldrig det.. men jag hoppas på det i alla fall.. de är ju inte så gamla så mer träning så ska det väl gå en vacker dag..

ReptileCat

2007-08-02 kl 11:50

djurtös skrev:
jag har fösta tråden på ca 20cm upp från marken sen sitter de andre två trådarna på ca 30cm mellans rum.. så det är ca 80cm högt. men jag har tagtråd med där för korna gick där innan.. så med tagtråden så är det nog lite över 1 m..

men jag har inte släppt dem där än. för att de måste va lite tama först så jag kan ta dem lätt.. helst vill jag att de ska bli så snälla så de kan gå lösa utan något staket.. men som det känns nu så blir dem nog aldrig det.. men jag hoppas på det i alla fall.. de är ju inte så gamla så mer träning så ska det väl gå en vacker dag..

okej, ja men det lät ju bra!
men så har du satt liksom stängsel över ett annat stängsel om du fattar va ja menar, för vi har kanin just nu, och hon har en ganska stor hage där vi satt fast två stängsel över varandra, så där är det ingen risk för henne att smita! är det något sånt jag ska satsa på igen eller?

djurtös

2007-08-02 kl 18:16

ReptileCat skrev:

okej, ja men det lät ju bra!
men så har du satt liksom stängsel över ett annat stängsel om du fattar va ja menar, för vi har kanin just nu, och hon har en ganska stor hage där vi satt fast två stängsel över varandra, så där är det ingen risk för henne att smita! är det något sånt jag ska satsa på igen eller?

har du staket eller du ska sätta upp nytt?
om du ska sätta upp nytt så sätt 4-5 trådar (beror på hur högt du vill ha det å behöver till getterna) med ca 30 cm mellanrum.. jag ska iväg nu så jag hinner inte skiva mer.

ReptileCat

2007-08-02 kl 20:31

djurtös skrev:

har du staket eller du ska sätta upp nytt?
om du ska sätta upp nytt så sätt 4-5 trådar (beror på hur högt du vill ha det å behöver till getterna) med ca 30 cm mellanrum.. jag ska iväg nu så jag hinner inte skiva mer.

okej, men tack så hemskt mycket för all hjälp, jag hör säkert av mig nån mer gång om det är nåt ja undrar.. men hittills verkar allt rätt ok!
kramar

djurtös

2007-08-02 kl 23:01

oki.. ja fråga du! om jag har svar på det så hjälper jag dig gärna =)
lycka till!

BearCub

Trådar: 4

2007-08-03 kl 10:13

Afrikanska dvärggetter.

Där jag jobbar finns det en hel hög afrikanska dvärggetter. Kan ju bara säga att de är helt underbara, personliga, envisa och inte minst smarta!

Kolla min film förresten.

djurtös

2007-08-03 kl 10:50

hihi ja innan tyckte de inte om att man tog i dem men idag går det bra.. nu är det bara koppel träning kvar =)

djurtös

2007-08-03 kl 10:54

jag tror inte mina getter är dvärggetter.. men jag är inte säker.. någon kanske kan se det om jag lägger in en bild på dem?
en bild på Bröd!! =)

djurtös

2007-08-03 kl 10:56

här är en bild på Pålägg med! =)

ReptileCat

2007-08-05 kl 17:24

BearCub skrev:
Där jag jobbar finns det en hel hög afrikanska dvärggetter. Kan ju bara säga att de är helt underbara, personliga, envisa och inte minst smarta!

Kolla min film förresten.

åh, sånna är så underbart fina! :)
fan asså, jag vill verkligen skaffa ett par getter he he :p

ReptileCat

2007-08-06 kl 22:13

mr.simpson skrev:
Djurtös: Jag tycker att dem liknar dvärgetter väldigt mycket :) Men är inte superbäst på raser, men dem har dvärggetter på parken zoo och dina liknar dem :)

Något som våra getter måste ha är sly, asså trädgrenar med bark på, dem älskar det och så är det bra för deras tänder. Våra förra getter var inte lika galna i det. Men dem ska helst ha det någon gång ibland.

Vi har en box till dem som dem är på i vintern, släpper ut dem någon gång ibland så dem får lufta av sig. På sommaren är dem ute natt och dag, har ett hus (har stångat sönder ett litet hål) Men där trivs dem.

Våra förra getter rymde inte, men våra nuvarnde har gjort det så vi hade elstängsel ett tag, sen lärde dem sig att dem inte kunde rymma :)

Ett tips, köp getterna när dem är små! Då är dem lättast att få tama.

Våra förra getter hade vi tagit över och dem ahde blivit skrämda - därför resulterade det i några stångningar, alltså inte lika snälla som våra nuvarnde getter!

Övrigt är getter lättskötta, lite knäckebröd och hö på sommaren, havre någon gång så är dem glada (givetvis tillgång till vatten)

På vintern ges dem hö varje dag och havre får dem ofta!

okej! låter ju bra! :) jo, hästen här har massor med hö och havre så det ska nog gå bra i sånna fall :) hur stor är eran hage ungefär?
   Logga in för att skriva ett inlägg

Övrigt djur /
getter?

Sök i
efter

Användarnamn

Lösenord

Bli medlem nu!Inte medlem än?
Klicka här för att bli det! Det är gratis att Zoona!

Externa länkar

Sök på Zoonen

Medlemmar    Artiklar

Tipsa en vän!

Ditt namn:

Din e-postadress:

Din väns e-postadress:

Inloggade just nu

Katter
Hundar
Akvaristik
Hundar
Terrariedjur

22 år är medelåldern på Zoonens medlemmar.

© 2014 Zoonen, Om Cookies
Annonser