CizziB
|
|
2007-10-02 kl 20:13
isacalbert skrev: Ja, det är ju jättebra om man bara har snäckor i akvariet  fast kanske inte så bra om man har fiskar i också  Jorå då får firrarna lite extra mat  Fast mina fiskar låter bli tabletten, kanske inte malarna ibland, men det beror ju lite på vad man har för fiskar... 
|
|
|

isacalbert
|
|
2007-10-04 kl 15:10

hej! Nu har mina 2 rosa posthornssnäckor lagt romm igen och nu har jag flyttat rommen till en petbox så att det inte blir uppäten av annan fisk/snäcka... är det någonting man bör tänka på som tex ljus, värme syre eller nåt sånt. Hur lång tid tar det tills dom snäckorna kommer ut? Mvh Isac 
|
|
|

CizziB
|
|
2007-10-04 kl 20:47

Så här populära är dom där vita weekend-foder tabletterna hos mig... Hur många sniglar ser ni?
|
|
|

CizziB
|
|
2007-10-04 kl 20:53

En "arbetande" snigel....
|
|
|

CizziB
|
|
2007-10-04 kl 20:55

Hur många sniglar ser ni på denna bild? 
|
|
|

Coleoptera
|
|
 2007-10-05 kl 13:38
isacalbert skrev: hej! Nu har mina 2 rosa posthornssnäckor lagt romm igen och nu har jag flyttat rommen till en petbox så att det inte blir uppäten av annan fisk/snäcka... är det någonting man bör tänka på som tex ljus, värme syre eller nåt sånt. Hur lång tid tar det tills dom snäckorna kommer ut? Mvh Isac  Försök hålla ungefär samma temperatur som i akvariet. Ha gärna några slingor av någon stängelväxt i burken. Ljuset är nog inte så jätteviktigt, men kan du ställa den ljust utan att det är i direkt solsken så är det nog bäst (iaf för växterna). Det tar nog ett par veckor innan äggen kläcks och du kommer se att de små romkornen ändrar färg och form lite strax innan.
|
|
|

isacalbert
|
|
2007-10-05 kl 15:05
Coleoptera skrev:
Försök hålla ungefär samma temperatur som i akvariet. Ha gärna några slingor av någon stängelväxt i burken. Ljuset är nog inte så jätteviktigt, men kan du ställa den ljust utan att det är i direkt solsken så är det nog bäst (iaf för växterna). Det tar nog ett par veckor innan äggen kläcks och du kommer se att de små romkornen ändrar färg och form lite strax innan. Okej då vet jag 
|
|
|

isacalbert
|
|
2007-10-05 kl 15:05
CizziB skrev: Hur många sniglar ser ni på denna bild?  11 eller 
|
|
|

CizziB
|
|
2007-10-05 kl 17:41
isacalbert skrev: 11 eller  Nej det va fel... Gissa igen... 
|
|
|

isacalbert
|
|
2007-10-05 kl 20:51
CizziB skrev: Hur många sniglar ser ni på denna bild?  12 då? 
|
|
|

CizziB
|
|
2007-10-05 kl 20:53
isacalbert skrev: 12 då?  Nej fortfarande fel 
|
|
|

isacalbert
|
|
2007-10-06 kl 14:18
CizziB skrev: Så här populära är dom där vita weekend-foder tabletterna hos mig... Hur många sniglar ser ni? på den här är väll det 8 snäckor eller? 
|
|
|

CizziB
|
|
2007-10-06 kl 18:22
isacalbert skrev: på den här är väll det 8 snäckor eller?  Nej det är oxså fel gissat! 
|
|
|

isacalbert
|
|
2007-10-06 kl 18:50
CizziB skrev: Nej det är oxså fel gissat!  men då tror jag att jag ger upp 
|
|
|

CizziB
|
|
2007-10-06 kl 18:53
isacalbert skrev: men då tror jag att jag ger upp  Du har varit nära iallafall... den första bilden är det 9st på och den andra bilden är det 13st på.... Vissa "gömmer" sig 
|
|
|

isacalbert
|
|
2007-10-06 kl 18:56
CizziB skrev: Du har varit nära iallafall... den första bilden är det 9st på och den andra bilden är det 13st på.... Vissa "gömmer" sig  okej, men då vet jag 
|
|
|

Hopi
|
|
2007-10-06 kl 20:49
Hehe hann inte med att gissa antal snäckor..  Men många var det! Jag har lagt i en liten bit weekendfoder åt dom. Byter vatten ungefär varje vecka, men det blev lite slarv i sommar en period.. så då blev ph-värdet lite lägre..(ph 6) Kanske var det det som gjorde att snäckornas skal blev lite vit-skrovliga.. Byter iaf regelbundet nu o kollar så ph-värdet ligger på ca 7-7½. Tycker det är helt underbara små varelser! Ser såå mysigt ut när dom kommer smygandes med sina långa spröt.  Jätteglad att jag fick tag på dom!!!
|
|
|

isacalbert
|
|
2007-10-07 kl 17:34
Coleoptera skrev: Asolene spixi gud vilken snygg! vart har du fått tag i den??? 
|
|
|

AEngman
|
|
2007-10-07 kl 18:31

Flyttade igår mina två blå äppelsnäckor till 160 liters akvariet. De har nu idag suttit ihop hela dagen. En av dem verkar vilja komma undan hela tiden medans den andre sitter som gjutet. Ser en vitdimmig "arm" som gör att dom sitter ihop. Den sticker upp in i skalet på den ena snäckan. Kan det vara småsnäckor på väg tro?
|
|
|

DeepPurple
|
|
2007-10-07 kl 18:32
Coleoptera skrev: Rosa posthorn och Asolene spixi Vad är det du har som bottenmaterial?
|
|
|

Coleoptera
|
|
 2007-10-08 kl 17:08
Asolene spixi beställde jag från Tyskland. Det verkar inte som att någon i Sverige odlar dem.
Gruset heter Aquaclay och skall vara ganska bra för växter och deras rötter, men det finns en del nackdelar med det också. Det är som små lecakulor som precis sjunker. Det gör att det är svårt att få mindre växter eller växter med få rötter att stanna kvar i botten. Vid slamsugning åker kulorna upp också vilket gör det lite bökigt.
|
|
|

isacalbert
|
|
2007-10-21 kl 17:55

Rosa posthornssnäcka
|
|
|

isacalbert
|
|
2007-10-21 kl 17:56

Malaysiska sandsnäcka
|
|
|

M.Almeflo
|
|
2007-10-21 kl 18:06

jag hittade ett par söta snäckor sist jag var på fisk-affären nån slags zebra-horn-snäcka ca 1cm stor, svart fot nån som vet något om dem?
söta som få är de små "punkarna" iaf!
|
|
|

targas
|
|
2007-10-21 kl 23:52

här kommer mina små snuttisar! finns det någon som äppelsnäckor till salu som inte är gula så PM gärna 
|
|
|

isacalbert
|
|
2007-10-22 kl 09:32
hej! jag undrar om en rosa posthornssnäcka kan få blå bebisar?  Mvh Isac
|
|
|

targas
|
|
2007-10-22 kl 12:37
isacalbert skrev: hej! Nu har mina 2 rosa posthornssnäckor lagt romm igen och nu har jag flyttat rommen till en petbox så att det inte blir uppäten av annan fisk/snäcka... är det någonting man bör tänka på som tex ljus, värme syre eller nåt sånt. Hur lång tid tar det tills dom snäckorna kommer ut? Mvh Isac  vet inte hur det är ang posthornssnäckor men mina äppelsnäckor lägger rom var 5-6e dag och vad jag har läst mig till så ska man helst inte flytta romen! honan har nämligen "lagt den" på ett ställe där hon anser vara idealiskt för snäckorna att födas. Då romen skall vara LÄTT fuktig men inte blöt. Hela mitt "tak" på hörnakvariet är täckt av "ägg-klumpar" .. efter ca 2veckor spricker de små äggen och ner i vattnet faller snäckorna.. men mina fiskar bryr sig inte om de små liven det minsta.. Kanske kan det vara något liknande för posthornssnäckor?
|
|
|

isacalbert
|
|
2007-10-22 kl 12:48
targas skrev:
vet inte hur det är ang posthornssnäckor men mina äppelsnäckor lägger rom var 5-6e dag och vad jag har läst mig till så ska man helst inte flytta romen! honan har nämligen "lagt den" på ett ställe där hon anser vara idealiskt för snäckorna att födas. Då romen skall vara LÄTT fuktig men inte blöt. Hela mitt "tak" på hörnakvariet är täckt av "ägg-klumpar" .. efter ca 2veckor spricker de små äggen och ner i vattnet faller snäckorna.. men mina fiskar bryr sig inte om de små liven det minsta.. Kanske kan det vara något liknande för posthornssnäckor? posthornssnäckan lägger romm under vattenytan. nu har bebisarna kommit ut i alla fall 
|
|
|

targas
|
|
2007-10-22 kl 22:33
isacalbert skrev: posthornssnäckan lägger romm under vattenytan. nu har bebisarna kommit ut i alla fall  aha.. där ser man.. grattis till tillökningen! 
|
|
|
|
|