Zoonen.com

Djuren /

Klicka för att tipsa någon om denna sida.Klicka för att skriva ut denna sida.

AKVARISTIK:  Hem | Forum | Artiklar | Bilder | Filmer | Annonser | Bloggar | Länkar

Akvarieteknik | Fiskar & Vattendjur

Akvaristik /
Radar

Sök i
efter
   Logga in för att skriva ett inlägg

Ratzzz

Trådar: 119

2007-10-06 kl 00:05

Radar

Hur känsliga är akvarie fiskar mot detta om de sprayas i samma rum som akvariena står i?

Drygis

Trådar: 0

2007-10-06 kl 10:09

Inte särskilt, är akvariet väl övertäckt och man följer bruksanvisningarna på radarförpackningen ska det gå gå bra. Undvik att spraya mot akvariet.

bygert

Trådar: 52

2007-10-06 kl 12:23

Jag håller absolut inte med, det är riktigt farligt. Radar dos innehåller numera pyretriner, de är ytterst fiskgiftiga men uppgifterna om hur giftiga de är varierar mellan olika studier. Jag tar en siffra ur högen, LC50 på 10 ug/L. Då radar innehåller ca 1 % pyretrin blir alltså dosen räknat på produkt 1 mg/L vilket alltså skulle innebära att kommer det ett tiondels gram av produkten i ett hundraliters akvarium så dör hälften av fisken.

Då skall det noteras att den kroniska giftigheten är mycket högre, att radar också innehåller piperonylbutoxid som också är ohälsosamt för fisk och som förstärker effekten av pyretriner, att man måste ha säkerhetsmarginal för varierande giftighet för olika fiskarter och att man förmodligen inte är nöjd med att se till att inte hälften dör utan att man vill undvika negativa effekter överhuvudtaget; med tanke på allt det så pratar men med normala säkerhetsmarginaler om doser neråt tusendelar av gram innan man kan vara orolig för negativa effekter,

Slutsatsen är uppenbar, aldrig insektsmedel i närheten av ett akvarium, det stora risker för problem.

JensA.

Trådar: 12

2007-10-07 kl 13:01

Om jag använder Radar i samma rum som akvariet, täcker jag över akvariet med ett lakan eller något liknande, och har kvar det tills det vädrats ur efteråt.

Better safe than sorry!

Hopi

Trådar: 2

2007-10-07 kl 13:40

Urs, Radar skulle jag aldrig våga använda inomhus överhuvet taget! Men jag har ju astma o allergi, och det skulle jag aldrig klara! Så inte bara fiskarna som skulle stryka med.. hum..

Santana

Trådar: 3

2007-10-07 kl 21:15

Vet inte om det är farligt så tror det kan lägga sig på ytan men inte blanda sig med vatten..Därimot ska man inte borra betong o få betong dam i akvariumen för då dör dom inom en snar framtid,blir en sån ph chock så dom dör har hänt mig..

Ratzzz

Trådar: 119

2007-10-07 kl 21:29

Santana skrev:
Vet inte om det är farligt så tror det kan lägga sig på ytan men inte blanda sig med vatten..Därimot ska man inte borra betong o få betong dam i akvariumen för då dör dom inom en snar framtid,blir en sån ph chock så dom dör har hänt mig..

Tack för du sa ang betong visste jag ej.. Ska tänka på det då det är dax börja borra..

Santana

Trådar: 3

2007-10-07 kl 21:38

Ja jag började fundera när det dom en massa fisk i tre av mina akvarium och det var högst upp där jag hade borrat och det låg en liten hinna på vattenytan.
   Logga in för att skriva ett inlägg

Akvaristik /
Radar

Sök i
efter

Användarnamn

Lösenord

Bli medlem nu!Inte medlem än?
Klicka här för att bli det! Det är gratis att Zoona!

Externa länkar

Sök på Zoonen

Medlemmar    Artiklar

Tipsa en vän!

Ditt namn:

Din e-postadress:

Din väns e-postadress:

Inloggade just nu

Terrariedjur
Katter
Terrariedjur
Akvaristik
Akvaristik
Akvaristik

32 medlemmar som skriver i rätt kategori i forumet.

© 2013 Zoonen, Om Cookies
Annonser