Zoonen.com

Djuren / Smådjur /

Klicka för att tipsa någon om denna sida.Klicka för att skriva ut denna sida.

KANINER:  Hem | Forum | Artiklar | Bilder | Filmer | Annonser | Bloggar | Länkar

Blandraser | Kaninburar, Hagar | Dvärgraser | Jätteraser | Kaninsport | Medelstora raser | Små raser | Stora raser | Kaninuppfödning, avel, parning, dräktighet | Raser med avvikande hårstruktur

Smådjur / Kaniner /
Rexkaniner?

Sök i
efter
   Logga in för att skriva ett inlägg

JättePlutt

Trådar: 3

2007-10-14 kl 20:37

Rexkaniner?

Hejhej! Ny på sidan.. Finns det någon här med rexar?

Hopi

Trådar: 2

2007-10-14 kl 21:26

Emelie84 skrev:
Hejhej! Ny på sidan.. Finns det någon här med rexar?

Hej! Jag har en Hermelin rex! ;) Men det kanske inte räknas? hehe. (Han är inte blandras! Har stamtavla o allt! ;) )
Har du Rex själv?

raize

Trådar: 31

2007-10-14 kl 22:27

Jag har en renrasig Rex som heter Pricken. Han är viltgul dalmatiner :)

JättePlutt

2007-10-14 kl 23:43

Hopi skrev:

Hej! Jag har en Hermelin rex! ;) Men det kanske inte räknas? hehe. (Han är inte blandras! Har stamtavla o allt! ;) )
Har du Rex själv?

Njaa jag menade ju själva rasen rex.. ;) Men fin va han, va inne å kollade dina bilder!

Har ingen rex ännu, men om ca 3 veckor hämtar vi den första. =)

JättePlutt

2007-10-14 kl 23:44

raize skrev:

Gud vad fin han var! Är inte den färgen ganska ovanlig? Har sett en del viltgula men ingen dalmatiner.. Står på kö för en viltgul hane sen också, får hem en svart dalmatiner snart.

raize

2007-10-15 kl 19:34

Emelie84 skrev:

Gud vad fin han var! Är inte den färgen ganska ovanlig? Har sett en del viltgula men ingen dalmatiner.. Står på kö för en viltgul hane sen också, får hem en svart dalmatiner snart.

Jag håller inte på någonting inom kaf, men har pratat med några uppfödare som hållt på med rexar och de hade aldrig sett en viltgul dalmatiner innan. Men då var det ju några år sedan de höll på med dom också.
Hon som fött upp Pricken hade inte haft någon sådan unge heller innan, så dom är nog rätt ovanliga.. Men det är en himmla fin färg tycker jag :)

Vad kul med en viltgul! Skulle själv jättegärna köpa en viltgul hona någon gång och para med Pricken..

JättePlutt

2007-10-15 kl 21:19

raize skrev:

Jag håller inte på någonting inom kaf, men har pratat med några uppfödare som hållt på med rexar och de hade aldrig sett en viltgul dalmatiner innan. Men då var det ju några år sedan de höll på med dom också.
Hon som fött upp Pricken hade inte haft någon sådan unge heller innan, så dom är nog rätt ovanliga.. Men det är en himmla fin färg tycker jag :)

Vad kul med en viltgul! Skulle själv jättegärna köpa en viltgul hona någon gång och para med Pricken..

Ja det hade kanske blivit några dalmatiner där då.. Då får du säga till mig.. ;) Hur är han annars i temperament osv? har du han som inne eller utekanin?

raize

2007-10-16 kl 16:55

Emelie84 skrev:

Ja det hade kanske blivit några dalmatiner där då.. Då får du säga till mig.. ;) Hur är han annars i temperament osv? har du han som inne eller utekanin?

Han är jättebra i temperamentet, lugn och gosig.. Det enda är att han är kittlig på magen, så han sprattlar ibland, men jag vet ju hur man kan ta upp honom utan att han gör det. Det blir väl så när man haft en kanin ett tag... Han har 2 kullar sedan innan (en renrasig och en med en dvvkorsning). Har en unge hema efter honom och hon är superfin i humöret, hans andra kull har jag dock inte sett någon ur eftersom hon som har honan bor i Falkenberg.

Han är innekanin, var just därför jag köpa honom. Rexar är ju allergivänliga och min pappa är allergisk, det funkar sådär.

elin_swe

Trådar: 4

2007-10-18 kl 13:25

Rexar

Hej!

Jag har 3 rexar just nu. Alla Svart Dalmatiner tecknade. I december åker jag & min sambo till Tyskland för att köpa mer rexar. :)
Dom är helt underbara!!!

JättePlutt

2007-10-20 kl 11:25

raize skrev:

Han är jättebra i temperamentet, lugn och gosig.. Det enda är att han är kittlig på magen, så han sprattlar ibland, men jag vet ju hur man kan ta upp honom utan att han gör det. Det blir väl så när man haft en kanin ett tag... Han har 2 kullar sedan innan (en renrasig och en med en dvvkorsning). Har en unge hema efter honom och hon är superfin i humöret, hans andra kull har jag dock inte sett någon ur eftersom hon som har honan bor i Falkenberg.

Han är innekanin, var just därför jag köpa honom. Rexar är ju allergivänliga och min pappa är allergisk, det funkar sådär.

Ja jag har också hört att deras päls ska vara bättre för alergiker/astmatiker. Varför jag frågar hur han är i sättet är för alla man pratar med säger så olika tycker jag. En del påstår att de är mkt lugnare och gosigare än andra raser medans andra säger att de är väldigt, väldigt livliga..

Klart det handlar lite om individens personlighet också men man vill ju veta över lag hur de är... =)

JättePlutt

2007-10-20 kl 11:28

elin_swe skrev:
Hej!

Jag har 3 rexar just nu. Alla Svart Dalmatiner tecknade. I december åker jag & min sambo till Tyskland för att köpa mer rexar. :)
Dom är helt underbara!!!

Var inne på din sida, du har inte lagt upp några bilder på rexarna? Ville ju se! :) Vad ska du ta med dig för färger hem från Tyskland då? Antar att utbudet är lite större där, verkar vara en populär ras just i Tyskland?

Hur upplever du dina rexar i temperament och humör osv?

elin_swe

2007-10-21 kl 14:16

Emelie84 skrev:

Var inne på din sida, du har inte lagt upp några bilder på rexarna? Ville ju se! :) Vad ska du ta med dig för färger hem från Tyskland då? Antar att utbudet är lite större där, verkar vara en populär ras just i Tyskland?

Hur upplever du dina rexar i temperament och humör osv?

Jag vet, är superdålig på att ta bilder & lägga upp. Ska bli bättre på det när jag får bredband hemma! :)

Det blir Dalmatiner Svart som kommer med hem från Tyskland. Sen om jag hittar det jag söker en annan färg och teckning som just nu är hemlig! Ingen uppfödare i Sverige som håller på med den varianten på rex så det blir spännande & se ifall jag får tag på något av det sorten i Tyskland.

Om vi säger Sveriges största utställning är ju LU (Landsutställning) där var det ca 2000 djur i år. Utställningen som vi ska besöka i Tyskland är det drygt 20.000 djur. Så det finns mkt av dom flesta raser där! :D

Jag har ju bara 3 rexar just nu. Varav alla kommer från en uppfödare som är lite till åren om man säger så. Men ena hanen jag har är jätte tam & orädd nu & helt underbar! Den andra hanen & honan har inte vart hos mig lika länge så dem är inte lika mkt hanterade ännu, men dom visar ett gott psyke och är jätte trevliga när man hanterar dem! Skillnad hanar & honor så tycker jag att min hona har lite mer temperament men det kan också bero på att hon är yngre än hanarna! ...& att hon helt enkelt är en individ!

Jag kan varmt rekomendera rexar!

uppfödaren

Trådar: 2

2007-12-27 kl 13:09

raize skrev:

heter dom värkligen dalmatiner? har aldrig hört det har ara hört manteltecknat ,brockad eller ja något annat.

nana_staar

Trådar: 9

2007-12-30 kl 19:59

Tycker rexar är så fina! Vill ha en ;)! Var har ni köpt era??

Lagomorpha

Trådar: 10

2007-12-30 kl 21:01

uppfödaren skrev:

heter dom värkligen dalmatiner? har aldrig hört det har ara hört manteltecknat ,brockad eller ja något annat.

dalmatiner är en helt annan teckning!

mantel i stora drag är: färgad på största delen av ryggen, vit på magen och lite på sidorna och nästan lika dant tecknad i ansiktet.

scheck (beror på vilken scheckteckning) ska ha ål, fjäril, öron, runt ögon i färg, sen är det olika hur prickarna ska sitta på kroppen

brokad är en jätte dålig mantel (egentligen luddigt, en kanin som inte är scheck eller mantel).

dalmatiner är en vit kanin med prickar (endast prickar). men jag vet inte om de också är samma gen som brokat/scheck/mantel eller ej. men jag tippar på att der inte är det.

så ja, det heter dalmatiner

L-Aleex

Trådar: 22

2007-12-31 kl 15:17

Vart köper man rex kaniner?

ms_krudd

Trådar: 0

2008-01-01 kl 13:32

rexar

jag har en kompis som föder upp rexar-dalmatiner. hon fick i natt 9 st små ungar.
hon kommer nog att sälja en del.
kika på hennes hemsida: http://www.freewebs.com/ nyalyckaskaniner/ index.htm

raize

2008-01-04 kl 21:10

nana_staar skrev:
Tycker rexar är så fina! Vill ha en ;)! Var har ni köpt era??

Jag har köpt min från Maria Forslund i Arvidsjaur, hon har dock dragit ner på kaniner nu.

idipidi

Trådar: 11

2008-01-07 kl 13:05

raize skrev:

Åh, jag måste få fråga. Hur bor han? Hur stor bur tycker du att man behöver till en rex? Jag är sugen, men funderar på om det skulle funka för mig eller om de är för stora. Din rex är såå fin!

raize

2008-01-08 kl 07:42

idipidi skrev:

Åh, jag måste få fråga. Hur bor han? Hur stor bur tycker du att man behöver till en rex? Jag är sugen, men funderar på om det skulle funka för mig eller om de är för stora. Din rex är såå fin!

Pricken bor i ett litet kök på övervåningen, de som hade huset innan oss hyrde ut det och skaffade då ett litet kök. Skulle tro att rummet är 3x2 meter eller nåt i den stilen. J en innebur där inne som är godkännd för kaniner upp till 3kg till honom, men då är hans bur alltid öppen, så egentligen så har han ju som hela rummet som sin bur.

L-Aleex

Trådar: 22

2008-01-09 kl 19:21

Vilken färg e detta?

elin_swe

2008-01-11 kl 09:30

Zobel Blå?

Malin_89

Trådar: 42

2008-01-13 kl 19:22

Har en svart liten pojke:)
   Logga in för att skriva ett inlägg

Smådjur / Kaniner /
Rexkaniner?

Sök i
efter

Användarnamn

Lösenord

Bli medlem nu!Inte medlem än?
Klicka här för att bli det! Det är gratis att Zoona!

Externa länkar

Sök på Zoonen

Medlemmar    Artiklar

Tipsa en vän!

Ditt namn:

Din e-postadress:

Din väns e-postadress:

Inloggade just nu

Terrariedjur
Terrariedjur
Akvaristik
Terrariedjur
Terrariedjur
Smådjur

13 medlemmar som skickar vykort från Zoonen.

© 2013 Zoonen, Om Cookies
Annonser