Zoonen.com

Djuren /

Klicka för att tipsa någon om denna sida.Klicka för att skriva ut denna sida.

TERRARIEDJUR:  Hem | Forum | Artiklar | Bilder | Filmer | Annonser | Bloggar | Länkar

Groddjur | Krokodildjur | Leddjur | Mollusker | Mässor | Ormar | Sköldpaddor | Terrarieteknik | Uppfödning | Ödlor | Övriga terrariedjur

Terrariedjur /
Ensam geckoödla?

Sök i
efter
   Logga in för att skriva ett inlägg

nucka

Trådar: 1

2007-12-13 kl 11:54

Ensam geckoödla?

Hej, jag har tänkt att köpa mig en geckoödla och vill bara ha en men jag ser att de nästan alltid säljs i par.

Är detta ett måste eller är det ok att bara ha en. Jag vill ju inte känna att jag gör något fel i mitt köp. Trots allt så vill jag ju ha tid för min lilla vän och jag vill känna att jag gör rätt.

Malin

Sagagojan

Trådar: 106

2007-12-13 kl 14:11

Visst är det okej med en ensam gecko. De har heller inget utbyte av mänsklig kontakt, utan mår bäst av att vara i sitt terrarium.

nucka

2007-12-13 kl 14:17

Sagagojan skrev:
Visst är det okej med en ensam gecko. De har heller inget utbyte av mänsklig kontakt, utan mår bäst av att vara i sitt terrarium.

Hej!

Tack så mycket för svaret!
Konstigt vad man får höra varierande svar om detta.
Man kan verkligen undra då varför många frågar om de är handtama, då har det ju ingen betydelse. Men det är ok att ta upp de ibland hoppas jag, så att man kan beundra de på nära håll?!

Malin

MajaLisa

Trådar: 48

2007-12-13 kl 14:58

Reptiler är ju inga keldjur, men att vänja dom vid att bli hanterade är ju bra (ex om de ska förflyttas, vid veterinärbesök, mm). Kan ju vara lite jobbigt med ett djur som får nippran så fort man kommer i närheten. Dessutom är det ju lättare att upptäcka kroppsliga förändringar om man hanterar djuret. Viktnedgång/ökning och diverse sjukdomssymtom.

nucka

2007-12-13 kl 15:03

MajaLisa skrev:
Reptiler är ju inga keldjur, men att vänja dom vid att bli hanterade är ju bra (ex om de ska förflyttas, vid veterinärbesök, mm). Kan ju vara lite jobbigt med ett djur som får nippran så fort man kommer i närheten. Dessutom är det ju lättare att upptäcka kroppsliga förändringar om man hanterar djuret. Viktnedgång/ökning och diverse sjukdomssymtom.

Tänk vad man lär sig mycket av andras kunnighet! Tack så mycket, då kan jag ialla fall ta upp den ibland och kolla läget, men inte ta den för mycket med andra ord.

Malin

tobbe_90

Trådar: 0

2007-12-17 kl 01:23

de flesta om inte alla geckos kan tappa svansen om man tar upp dom. det borde du kolla upp först innan du köper den. t.ex leopardgecko går att hantera utan att den tappar svansen om man är försiktig. medans en daggecko kan tappa svansen om man snuddar den.
vad hade du tänkt för gecko??

lycka till //Tobbe

nucka

2007-12-17 kl 06:01

tobbe_90 skrev:
de flesta om inte alla geckos kan tappa svansen om man tar upp dom. det borde du kolla upp först innan du köper den. t.ex leopardgecko går att hantera utan att den tappar svansen om man är försiktig. medans en daggecko kan tappa svansen om man snuddar den.
vad hade du tänkt för gecko??

lycka till //Tobbe

Jag hade nog tänkt mig leopardgecko. Jag tycker att deras skinn är så otroligt vackert och att de kommer i så många olika mönster.

Tack / Malin

alvinaa.

Trådar: 2

2008-07-27 kl 23:23

geckoödla,

Jag undrar hur mycket sällskap man får ge dom och om man får hålla i dom ofta? isf hur ofta? jag behöver hjälp med vad jag ska ha för djur, jag vill kunna hålla i det iaf i gång per dag,, tacksam för svar :)

joel_93

Trådar: 80

2008-07-27 kl 23:56

alvinaa. skrev:
Jag undrar hur mycket sällskap man får ge dom och om man får hålla i dom ofta? isf hur ofta? jag behöver hjälp med vad jag ska ha för djur, jag vill kunna hålla i det iaf i gång per dag,, tacksam för svar :)

läs på om dvärghamster, har själv hafft 3st , ett djur som är mer kelvändlig än en reptil

gufimuse

Trådar: 3

2008-08-07 kl 20:46

Kanske är lite dumt att vara så spydig Joel även om du har helt rätt i vad du säger. Reptiler blir stressade av att hanteras och det bör därför undvikas.

Nucka, om du vill beskåda din leopardgecko på nära håll kan du väl bara stå eller sitta utanför terrariet?

malin96

Trådar: 23

2008-08-07 kl 23:56

nucka skrev:
Hej, jag har tänkt att köpa mig en geckoödla och vill bara ha en men jag ser att de nästan alltid säljs i par.

Är detta ett måste eller är det ok att bara ha en. Jag vill ju inte känna att jag gör något fel i mitt köp. Trots allt så vill jag ju ha tid för min lilla vän och jag vill känna att jag gör rätt.

Malin

Man kan ha en! DE har jag! :D

marre666

2008-08-08 kl 20:36

Själv har ja 3 leosar + en unge..
Jag tycker att de e lagom att ha ute dom så ofta dom själv vill. De vill säga när de självmant klättrar upp i handen. O då menar ja förstås inte att man ska sitta me handen i terrariet hela tiden :p Men när ja matar dom t.ex. så e de nästan jämt nån av dom som vill komma ut en stund. Så då klättrar dom upp i handen (även om ja håller på me något i terrariet :p ) o så brukar ja sitta brevid terrariet me den/dom i handen :)

Adamski

Trådar: 2

2008-08-10 kl 02:07

gufimuse skrev:
Kanske är lite dumt att vara så spydig Joel även om du har helt rätt i vad du säger. Reptiler blir stressade av att hanteras och det bör därför undvikas.

Nucka, om du vill beskåda din leopardgecko på nära håll kan du väl bara stå eller sitta utanför terrariet?

Vad var de för fel på hans svar?

ciwie

Trådar: 7

2008-08-11 kl 21:15

MajaLisa skrev:

Mycket bra skrivet. Håller med totalt.

XxJoitchxX

Trådar: 0

2008-08-15 kl 18:52

Helt okej

Hej hej :) .. det verkar helt okej att ha leopardgeckos ensamma min tös har gått både med och utan "rums kamrater" men så länge hon bott hos mig har hon bott ensam och verkar inte alls misstycka på det :) ömsar äter å gör allt som hon ska .. så det går säkert bra för din gecko också ..annars får du väl köpa en kompis till den om den inte verkar trivas med att gå själv. Men tänk då på att du ska ha ett tillräckligt stort terrariumför 2 :) och angående hantering så skulle jag vilja säga låt den vara ifred ganska mycket men ha den uppe kanske 1 gång i veckan och kolla då efter parasiter och annat som skulle kunna vara fel å samtidigt medans du har den utanför terrariet så kan du kolla igenom terrariet så att där e bra med värme och annat :) var dock försiktig med att ta upp dem till en början och försök att inte greppa om svansen eller för nära svansen.

Ha det så bra å lycka till med ödleköpet :D om du känner dig osäker så läs på mer om geckos eller så kan du ju alltid fråga mig eller ngn annan här inne som har lite erfarenhet av att ha leopardgecko :) kanske en uppfödare ? Mvh Johanna
   Logga in för att skriva ett inlägg

Terrariedjur /
Ensam geckoödla?

Sök i
efter

Användarnamn

Lösenord

Bli medlem nu!Inte medlem än?
Klicka här för att bli det! Det är gratis att Zoona!

Externa länkar

Sök på Zoonen

Medlemmar    Artiklar

Tipsa en vän!

Ditt namn:

Din e-postadress:

Din väns e-postadress:

Inloggade just nu

2 perzooner som klurar på hur man kan göra Zoonen bättre.

© 2014 Zoonen, Om Cookies
Annonser