Zoonen.com

Djuren /

Klicka för att tipsa någon om denna sida.Klicka för att skriva ut denna sida.

HUNDAR:  Hem | Forum | Artiklar | Bilder | Filmer | Annonser | Bloggar | Länkar

Blandrashundar | Hundraser | Hundsport | Uppfödning

Hundar /
Vinternos?

Sök i
efter
   Logga in för att skriva ett inlägg

erika83

Trådar: 4

2008-02-08 kl 22:12

Vinternos?

Hej,
har jag fattat det rätt när "vinternos" betyder att hundens nos blir ljus / ljusare på vintern?
Och det kan även hundar med helt svarta sommarnosar ha?

Någon som kanske till och med har en bild på en hund med sommarnos och sedan en bild med vinternos?

Är väldigt nyfiken på hur stor skillnaden kan vara.

Har alla hundar med "vinternos" det ända från börja, eller kan det komma med åldern?

SimbiSissie

Trådar: 10

2008-02-09 kl 09:10

Snönos Vinternos Bleknos

Jag har också en vovve som får vinternos. Men hon fick tillbaka färgen på sin nos när hon var sjuk!!!

Konstigt vaa? Nja inte direkt. Hon var riktigt hängig och tog henne till veterinären. Där tog de ett blodprov på min begäran och gjorde en hel massa tester och det visade sig att hon hade lite förhöjda levervärden. Två veckor senare hade levervärderna gått upp. Dietdags! Under 4 månader fick hon äta Eukanubas veterinärsfoder för njur och leverproblem. Ett foder som hon roligt nog glatt åt! Efter en månad hade hon tydligt mörkare nos. Nu var den brun igen! :)När kuren var slut och levervärderna ok så gick vi tillbaka till hennes normala foder. Vanlig Eukanuba. Nosen bleknade.:(

Har pratat med en av Eukanubas(Severas) säljare om detta och han hade inget svar på varför hennes nos blev brun igen av just deras foder.

Har också provat Olewo morötter. Ger faktiskt tillbaka lite färg på min hund. Hon har dock inte varit så förtjust Olewo så det har blivit lite sisådär. Rårivna morötter kanske fungerar också. Har ej provat.

Har också hört att järntillskott tex Hammarlunds (Bio-sorb tror jag den heter) ska fungera också.

Båda finns inom zoobranschen.

Kanske era hundar kan få tjusig brun nos till sommaren!:)

Mischa

Trådar: 96

2008-02-09 kl 15:18

Borde ju snarare bero på pigment, säkerligen kan även nosar bli förändrade av solen.
Sen spelar ju genetiken stor roll om nosfärg, karoten som finns i bla morötter brukar väl traditionellt användas för att ge färg/solskydd samt till annan typ av hudvård.

SimbiSissie

Trådar: 10

2008-02-09 kl 17:11

Dom som jag har träffat som haft vinternos tillhör oftas lever färgerna (Guld, lever, blond, röd, aprikos o s v) De som har svart i sina gener brukar klara sig från vinternos. Men undantag finns säkert.

diesel28

Trådar: 0

2008-11-08 kl 19:58

jag har en rottis som blivit grå på nosen och runt ögonen samt att han fått lite grå hårstrån bakom ena örat. Jag har läst lite om vinternos och tycker till viss del att symptomen stämmer in på honom . Jag skulle vilje höra ifall det finns någon som sett samma symptom på sin hund. I övrigt är han sig själv. Jag tar gärna emot tips om vad det kan vara och hur man kan behandla detta, har hört att man kan andvända eukanubas njur och lever foder samt att morötter skall vara bra.

Schamilla

Trådar: 25

2008-11-09 kl 12:51

läste lite om bleknande nos på aktivhunds forum, där var det nån som sa att det kan bero på svampangrepp på nosen som deras hund hade fått.
annars tycker jag det är helskumt, Baron här hemma har nosen bleknat på under sommaren! han hade svart nos när han kom i våras och så har nosen bara bleknat :S

första bild på baron i juni nångång svart nos

Schamilla

Trådar: 25

2008-11-09 kl 12:53

vill tillägga att ha hade inte svamp på sin nos iaf, det är uppkollat ''

andra bilden: baron med missfärgad nos i september, bilden är dålig och det syns lite dåligt, nosen är lixom blekare i mitten som den andra hunden hade (rista?) fast lite mer och uppåt, fr se om jag lyckas ta en bättre bild på nosen senare kanske :p
   Logga in för att skriva ett inlägg

Hundar /
Vinternos?

Sök i
efter

Användarnamn

Lösenord

Bli medlem nu!Inte medlem än?
Klicka här för att bli det! Det är gratis att Zoona!

Externa länkar

Sök på Zoonen

Medlemmar    Artiklar

Tipsa en vän!

Ditt namn:

Din e-postadress:

Din väns e-postadress:

Inloggade just nu

Exotiska djur
Terrariedjur

1 medlemmar som kollar in Zoonens 1955 djurfilmer.

© 2014 Zoonen, Om Cookies
Annonser