Zoonen.com

Djuren /

Klicka för att tipsa någon om denna sida.Klicka för att skriva ut denna sida.

KATTER:  Hem | Forum | Artiklar | Bilder | Filmer | Annonser | Bloggar | Länkar

Hus- & Blandraskatter | Korthårskatter | Långhårskatter | Semilånghårskatter | Uppfödning | Utställningar

Katter /
Se kön på kattungar

Sök i
efter
   Logga in för att skriva ett inlägg

Mecca

Trådar: 3

2004-04-16 kl 02:02

Se kön på kattungar

Hej hej.
Nu är det så att min katthona har fått ungar igen. Förra året när hon fick sin första kull så gick det bra att se kattungarnas kön, men nu tycker jag det blev lite svårare (har fått det till 4 hanar men inte riktigt säker). Någon som kan förklara hur man bäst ser det eller någon som har en bra länk där det beskrivs?

//Mecca

Cerridwen

Trådar: 1

2004-04-17 kl 19:23

Ursprungligen skrivet av Mecca
Hej hej.
Nu är det så att min katthona har fått ungar igen. Förra året när hon fick sin första kull så gick det bra att se kattungarnas kön, men nu tycker jag det blev lite svårare (har fått det till 4 hanar men inte riktigt säker). Någon som kan förklara hur man bäst ser det eller någon som har en bra länk där det beskrivs?

//Mecca

En hona ser ut ungefär såhär i under svansen. Alltså som ett litet i. En prick med ett streck under. Hanar har dels en pung, iofs ganska lite i början men sedan har de två pricker med ganska stort mellanrum emellan. En hane ser ungefär ut såhär : och en hona såhär i. Hoppas du förstår...

Lotta_81

Trådar: 7

2004-04-17 kl 21:07

Bra bok

Jag har en bra bok som jag använde när jag skulle könsbestämma mina kattungar förut.
Den heter KATT allt du behöver veta.och är skriven av claire bessant.
Den kanske finns på bibliotek så slipper du köpa den, men den är värd att ha hemma.

Mecca

Trådar: 3

2004-04-21 kl 19:33

Kan man inte se kön på något annat sett? För det är 2st som har 6 små tissor/prickar (ser ut som tissor iaf)

Könet ser ut nästan samma på alla iaf :/ så jag ser ingen skillnad på det viset.

Cerridwen

2004-04-22 kl 11:36

Ursprungligen skrivet av Mecca
Kan man inte se kön på något annat sett? För det är 2st som har 6 små tissor/prickar (ser ut som tissor iaf)

Könet ser ut nästan samma på alla iaf :/ så jag ser ingen skillnad på det viset.

Har du provat att jämföra med mamma katt? Om de ser ut som mamman under svansen är de honor, ser de inte ut som mamman är de hanar. Annars kan du ju be en veterinär könsbestämma dem, kanske i samband med vaccination eller liknande.

i_sabell

Trådar: 5

2004-05-06 kl 17:28

Här är en bild som kanske hjälper.... Avståndet är längre mellan anus o urinrör på hanar än på honor....

alm_helena

2004-05-07 kl 09:27

3 färger

Om en katt har 3 färger i pälsen är det en hona. Det är mycket sällan/aldrig en han katt har 3 färger i pälsen. Oftast är har de bara 2 eller så är de enfärgade. Med detta vill jag säga om du har en katt i kullen som har mer än 2 färg i pålsen så är det troligtvis en hona. Hoppas jag kunnde hjälpa dig!
Kram HElena
   Logga in för att skriva ett inlägg

Katter /
Se kön på kattungar

Sök i
efter

Användarnamn

Lösenord

Bli medlem nu!Inte medlem än?
Klicka här för att bli det! Det är gratis att Zoona!

Externa länkar

Sök på Zoonen

Medlemmar    Artiklar

Tipsa en vän!

Ditt namn:

Din e-postadress:

Din väns e-postadress:

Inloggade just nu

-1 zoonare som tipsar alla de känner om Zoonen.

© 2014 Zoonen, Om Cookies
Annonser