Zoonen.com

Djuren /

Klicka för att tipsa någon om denna sida.Klicka för att skriva ut denna sida.

HUNDAR:  Hem | Forum | Artiklar | Bilder | Filmer | Annonser | Bloggar | Länkar

Blandrashundar | Hundraser | Hundsport | Uppfödning

Hundar /
Hur ofta rastar du din hund??

Sök i
efter
   Logga in för att skriva ett inlägg

1 2 »    

malin96

Trådar: 23

2008-07-10 kl 16:07

Hej! Jag undrar hur ofta du rastar din hund? Jag vill ha svar från alla! De skulle vara kul att veta.

Svara gärna! MVH Malin *ros*

flum_jenny

Trådar: 78

2008-07-10 kl 19:18

malin96 skrev:
Hej! Jag undrar hur ofta du rastar din hund? Jag vill ha svar från alla! De skulle vara kul att veta.

Hej!
Eftersom jag är hemma hela dagarna så blir det mycet olika, men hon får ialf minst 4 kiss och bajs prommisar och en skogsprommis varje dag. Tränar spår, och längre utflykter och dylikt minst 2 gånger i veckan!

Arla

Trådar: 34

2008-07-10 kl 19:30

Jag har ju en 4 månaders valp så rastning är väl i stort sett det enda jag gör hela dagarna :p

vallarna

Trådar: 113

2008-07-10 kl 19:31

Arla skrev:
Jag har ju en 4 månaders valp så rastning är väl i stort sett det enda jag gör hela dagarna :p

Vad sött:)

sandra80

Trådar: 7

2008-07-10 kl 20:00

malin96 skrev:

Det varierar allt från var tredje till femte timma, beroende hur turerna ser ut och vädret ibland. Minst 1 långpromenad per dag, dom andra gångerna kan vi söka godis i gräsmattan, kasta frisbee eller bara ligga i gräset och ha det skönt!!!!!!!!!!!!!!!!!!

vallarna

Trådar: 113

2008-07-10 kl 20:33

Jätte svår fråga. Här är det Mkt varierande. Beror framförallt på vad vi gjort för övriga aktiviteter under dagen.

Vädret bryr vi oss inte om så mkt här. Men är det riktigt varmt blir det många men korta promenader (ofta ner till sjön)

malin96

2008-07-10 kl 20:37

TACK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Va glad jag blir ! Jag hör ofta att många bara rastar sina hundar någon gång i veckan! De var därför jag drog upp denna diskusion.

ERA HUNDAR MÅSTE LEVA LYCKLIGT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

MVH Malin *raketer*

Missel

Trådar: 39

2008-07-10 kl 22:44

Jag är ute med min ungefär var 4:e timme, sen är det lite beroende på vad vi gör från dag till dag... 2 längre promenader blir det just nu när jag är arbetslös....

sandra80

Trådar: 7

2008-07-10 kl 22:52

malin96 skrev:

Va glad jag blir ! Jag hör ofta att många bara rastar sina hundar någon gång i veckan! De var därför jag drog upp denna diskusion.

MVH Malin *raketer*

Dom borde inte få ha vovvar då.......grrr

maartiiinn

Trådar: 5

2008-07-10 kl 23:42

2 ggr dagligen.. :D

Fridita

Trådar: 18

2008-07-11 kl 00:29

när jag passar en hund rastas den minst 5 ggr varje dag med ca 3 st längre promenader. Tycker det blir för lite annars.

port513

Trådar: 29

2008-07-11 kl 10:10

Arla skrev:

Cebbe blev rumsren vid 13.5 veckas ålder eller något sådant så han har nästan alltid rastats som en vuxen hund. Bara första dagarna innan jag lärde mig hans språk som han lyckades få mig att gå ut en gång i timmen ;)

/Henke

Recca

Trådar: 25

2008-07-11 kl 10:16

malin96 skrev:

3-4 ggr dakigen och ofta då två promenader på 1-3 timmar :)

Alfahyenan

Trådar: 0

2008-07-11 kl 11:19

malin96 skrev:

MVH Malin *raketer*

VA, någon gång i veckan????? Är det sant? Det var det J----ligaste jag hört!! Det är definitivt djurplågeri. Ge mig namnen på dessa människor så ska jag personligen låsa in dem i ett rum i några veckor utan toalett. Ursäkta mitt språk, men jag blir sååååå förbannad så jag tror jag smäller av. Varför har man hund då????

Själv rastar jag min gumma MINST 5 gånger per dag, plus att vi cykeltränar, kör spår och andra aktiviteter.

KingD

Trådar: 12

2008-07-11 kl 11:57

1 gång i veckan är på toook för lite!! Kan inte vara bra för hundarna, ens om det vore en soffliggare till hund. Själv kommer jag att gå ut med min nya valp ca 4-5 gånger om dagen, men det blir då inte långa promenader utan bara så att han kan upptäcka nya miljöer etc.

port513

Trådar: 29

2008-07-11 kl 12:00

Alfahyenan skrev:

VA, någon gång i veckan????? Är det sant? Det var det J----ligaste jag hört!! Det är definitivt djurplågeri. Ge mig namnen på dessa människor så ska jag personligen låsa in dem i ett rum i några veckor utan toalett. Ursäkta mitt språk, men jag blir sååååå förbannad så jag tror jag smäller av. Varför har man hund då????

Själv rastar jag min gumma MINST 5 gånger per dag, plus att vi cykeltränar, kör spår och andra aktiviteter.

Fast rasta en gång i veckan kan ju betyda rätt olika saker, de kanske menar att de rastar ordentligt en gång i veckan som typ extrem långpromenad eller liknande.
Jag har en hund som utan problem cyklar 2 mil/dag men det orkar då inte jag ;) Däremot så får han en rejäl rastning någon gång varje dag så att han inte störar sig på kvällen genom att vakta hittepå saker ;)

/Henke

Alfahyenan

Trådar: 0

2008-07-11 kl 12:53

port513 skrev:

Fast rasta en gång i veckan kan ju betyda rätt olika saker, de kanske menar att de rastar ordentligt en gång i veckan som typ extrem långpromenad eller liknande.
Jag har en hund som utan problem cyklar 2 mil/dag men det orkar då inte jag ;) Däremot så får han en rejäl rastning någon gång varje dag så att han inte störar sig på kvällen genom att vakta hittepå saker ;)

/Henke

jag hoppas verkligen att det menas som du beskriver. För mig betyder rastning; att låta hunden göra sina behov på en promenad, pissa o bajsa. Fast det är ju i min hjärna. Jag tycker fortfarande att man inte bör ha hund om man bara har tid/lust att aktivera hunden nån gång i veckan. Jag blir då bestört!! Alla hundar behöver aktiveras mer eller mindre, oavsett ras.

Rastning på morgonen, lunch, middag och kväll på minst 20-30 min per promenad om man inte gör någon aktivitet eller tar långpromenad. Sedan har vi träning av något slag utöver, varje dag. Ute vid lämpliga väder och inne vid regn då Indra HATAR regn. Jag får tvinga ut nippertippan som ligger under sängen och gömmer sig :)

malin96

2008-07-11 kl 13:41

JAG BLIR SÅ GGGGGGGGGGGLLLAD!!!!!!!!!!!!!

MVH Malin :D :D :D :D

Dolly&Vip

Trådar: 74

2008-07-11 kl 14:02

Rent rasting... (kiss och bajspromenader) blir det 4-5 gånger per dag.. utöver det kör jag med mina hundar många motionsrunder och andra aktiviteter så som, spår, uppletande, lydnad, agility, cyckling, även min 11åriga cairn hänger med ibland på dom mindra cyckelturerna. Igår vart det en 4 km runda för henne...

Arla

Trådar: 34

2008-07-12 kl 16:10

port513 skrev:

Cebbe blev rumsren vid 13.5 veckas ålder eller något sådant så han har nästan alltid rastats som en vuxen hund. Bara första dagarna innan jag lärde mig hans språk som han lyckades få mig att gå ut en gång i timmen ;)

/Henke

Vad skönt! Men hade jag fått min valp vid 8 veckor så hade det nog varit klart nu =) Han är väl nästan rumsren nu ;) Men man märker verkligen skillnad på att bo i hus och i lägenhet. Just nu är jag på landet hos mormor och det blir ju så mkt enklare än när man är i lägenheten hemma på femte våningen ;) Får se hur det blir när man kommer hem igen.

Sagagojan

Trådar: 106

2008-07-12 kl 17:44

Det där med rastning max en gång/vecka är faktiskt rätt så vanligt (mer regel än undantag?) i det stora landet i väst. De lär hunden gå på låda eller släpper helt enkelt ut den på tomten ett par gånger per dag, men promenader får de flesta hundar knappt se alls... hemskt är vad det är. För just att vandra är ju inte bara en bra daglig sysselsättning, utan också något som är djupt rotat i hundens instinkter.

CC får i allafall gå en kort promenad på morgonen, sen oftast en lång promenad - ibland cykeltur - på eftermiddagen, (oftast i allafall, vissa dagar har jag inte möjlighet) och så en kissrunda däremellan, eller så går vi upp till skogen. Och så blir det en kort tur på kvällen också.

Det kanske låter snålt men han är helt nöjd med det bara så länge han får springa fritt nu och då, det är inte en typ av hund som kräver motion timme efter timme. När vi hade varit ute längre än vanligt (ett par timmar) häromdan så rusade han in när vi kom hem, och han brukar aldrig göra så i vanliga fall.

~*Eloize*~

Trådar: 25

2008-07-13 kl 00:32

ja nu under semester så blir det väll att vara ute hela dagarna, vi är ute på tomten och fixar o då är monsterna med oss....
plus tomtbus så är vi väll ute på skogspromenader/promenader och träningsrundor iaf 4ggr om dagen...
Går ner till sjön o badar lite också...
ja så igenomsnitt kanske 4-5 rundor per dag...

Ungefär samma när vi inte har semester....
försöker träna och hålla igång så mkt det går innan och eller efter jobbet..

lacy

Trådar: 3

2008-07-13 kl 11:16

malin96 skrev:

Vi är ute så mycket det bara går,Minst 4 gånger om dagen och det är inte bara en liten sväng.Jag Laika älskar att jaga boll och Jag Lacy tycker att det är skönt att bara vara ute.

malin96

2008-07-20 kl 22:44

Vad bra! Era hundar måste leva lyckligt!

Kadja

Trådar: 57

2008-07-21 kl 12:42

Det blir ca 6 promenader per dag, ibland mer. Vi går alltid på 1-2 långpromenader per dag, sen är resten kiss & bajs rundor. Långpromenaden kan ta ca 1 timma. Medans kiss & bajsrundorna kanske är på 15-20 min. Aktivering får hon varje dag. Har just börjat spåra, sen så tränar vi olika "konster" varje dag. ;)

sherita

Trådar: 66

2008-07-21 kl 19:44

Jag brukar vara ute morgon, eftermiddag, kväll, Hur länge som vi går är allt från 15 minuter upp till timmar.
men som sagt nu i sommaren på semestern så har jag varit lite slarvig. Blir lätt så när dörren står öppen jämnt.
men försöker hitta på andra aktiviteter med de istället som att bada.

tass_95

2008-07-22 kl 10:03

malin96 skrev:

hej jag har en hund som är fyra månader och den är ju lite liten för att rasta för offta men nu när den är valp så brukar vi rasta den ungefär tre till två gånger och promenaderna blir ungefär fem tio minuteer men när den blir stor så ska den få vara ute på promenad i tre till fyra timmar oom dagen och få vara ute på gräs metta är ingen promenda som VISSA TROR!!!

tass_95

2008-07-22 kl 10:06

Iceis skrev:
Har en valp på 11 veckor '' så är ute varannan timme minst.

det är för mycket för en hund attt vara på promenad i veranan timme när den bara är 11 veckor min hund får gå på promenad 3 gånger om dagen och promenaderna blir 5 till 10 minuter och sen får den vara ute på gräs mattan hur mycket den vill

tass_95

2008-07-22 kl 10:11

min hund är valp och bits vad ska jag gör snälla ge mig tips

hejsan jag har en valp som är 4 månader och bits hela tiden hon är jätte svår att få att sluta och hon lyssnar aldrig när vi ropar på henne och vi har tränat på inkallning jätte länge och nu har vi anmält henne till en valp kurs och ska se om den kan hjälpa och ni får ochså gärna ge tipps

Sagagojan

Trådar: 106

2008-07-22 kl 10:55

tass_95 skrev:
det är för mycket för en hund attt vara på promenad i veranan timme när den bara är 11 veckor min hund får gå på promenad 3 gånger om dagen och promenaderna blir 5 till 10 minuter och sen får den vara ute på gräs mattan hur mycket den vill

Jag tror snarare hon (?) menar att valpen tas ut för att göra sina behov varannan timme. ;)

zantie

Trådar: 11

2008-07-22 kl 12:08

Ja rastar mina hundar i princip hela dagarna, nu på sommaren iallafall, ute i skogen från förmiddag till kvällen, eller så busar vi i trädgården, på vintern blir det mest promenader i skogen, ca 5-6 ggr/dag,
   Logga in för att skriva ett inlägg

1 2 »    

Hundar /

Sök i
efter

Användarnamn

Lösenord

Bli medlem nu!Inte medlem än?
Klicka här för att bli det! Det är gratis att Zoona!

Externa länkar

Sök på Zoonen

Medlemmar    Artiklar

Tipsa en vän!

Ditt namn:

Din e-postadress:

Din väns e-postadress:

Inloggade just nu

Övrigt djur
Övrigt djur
Hästar
Terrariedjur