Zoonen.com

Djuren /

Klicka för att tipsa någon om denna sida.Klicka för att skriva ut denna sida.

KATTER:  Hem | Forum | Artiklar | Bilder | Filmer | Annonser | Bloggar | Länkar

Hus- & Blandraskatter | Korthårskatter | Långhårskatter | Semilånghårskatter | Uppfödning | Utställningar

Katter /
Farlig mat för katter

Sök i
efter
   Logga in för att skriva ett inlägg

madwolf

Trådar: 48

2008-08-07 kl 14:07

Farlig mat för katter

Jag frågade detta på smådjursforumet (om min kanin), men nu undrar jag samma sak med katter; vad är farligt för katter att äta?
Ungefär som choklad är för hundar.
Jag undrar mest för att jag inte vill ge nåt farligt till mina katter!

Oh-la

Trådar: 63

2008-08-07 kl 15:42

madwolf skrev:
Jag frågade detta på smådjursforumet (om min kanin), men nu undrar jag samma sak med katter; vad är farligt för katter att äta?
Ungefär som choklad är för hundar.
Jag undrar mest för att jag inte vill ge nåt farligt till mina katter!

ja... choklad även för katter... mjölkprodukter är inte så himla bra eftersom katter inte kan bryta mer laktos. för feta saker. skillnaden mellan katter och hundar är att hundar ofta äter allt medan katter är mer kräsna. koffein är ju inte så bra heller. men egentligen, vem ger sina djur kaffe :p äggvita ska katter inte ha heller, men rå äggula brukar vara smaskens (bra att veta när man gör maränger :p) rå köttfärs säger vissa är farligt, men det får mina katter lite... *skäms* känner lite att de ju tuggar i sig både det ena och det andra när de är ute, så varför inte lite rå köttfärs lixom :p för mycket saltad mat är inte heller bra. många hundar och katter som hamnar på blå stjärnan efter julhelgen och lite för mycket köttbullar och julskinka under bordet.

annars går det mesta att ge i små mängder om man bara är förnuftig :D

Kattägd

Trådar: 15

2008-08-07 kl 16:55

Choklad, lök av alla slag, paprika har jag hört att inte ska vara så bra, mjölk(låglaktos brukar fungera utmärkt om man vill ge lite ibland), rå äggvita, kryddig och salt mat bör man också undvika. Giftiga växter är också något man ska se upp med.

Rått kött är däremot inte alls farligt, det kan man ge med gott samvete. Köttfärs, kycklingvingar, hjärta osv är bara bra för katten. Kycklingvingar ska däremot aldrig ges kokta (om du inte rensar bort ben först) eftersom benet blir skört och kan gå sönder och fastna i halsen på katten.

Oh-la

2008-08-08 kl 08:30

Ariella skrev:
Rå köttfärs kan vara farligt (för både människa och djur) för att det kan innehålla bakterier som inte är så bra. Gäller främst sommartid. I övrigt är inte rå köttfärs dåligt alls! Går alldeles utmärkt att ge katten.

beror nog lite på... man ska ju aldrig ge köttfärs till vare sig människa eller djur som frysts tinats och frysts om, som legat i kylskåpet några dagar eller som stått framme för länge. men det har ju att göra med att det är rötmånad. om man däremot tinar snabbt och ger dirrekt kan jag inte se att det ska vara några problem. då äter jag den rå, om så bara lite. däremot blev jag ju jätteglad nu när folk säger att det är okej att ge rått! :D har alltid smugit med att jag ger dem rå nötfärs med äggula någon gång i veckan eller lite rått kycklingbröst som min ena katt fått under hela sin uppväxt eftersom en uttfödaren ansåg att en katt äter så mycket skit i det vilda och att det aldrig kan vara bra för en katt att inte bli utsatt för lite bakterier. så älskar hon det!. när jag däremot sa det till min andra katts uppfödare höll hon på att få en hjärtattack och jag fick nästan lova att inte göra det något mer...

Omia

Trådar: 41

2008-08-08 kl 11:54

Kattägd skrev:
Choklad, lök av alla slag, paprika har jag hört att inte ska vara så bra, mjölk(låglaktos brukar fungera utmärkt om man vill ge lite ibland), rå äggvita, kryddig och salt mat bör man också undvika. Giftiga växter är också något man ska se upp med.

Rått kött är däremot inte alls farligt, det kan man ge med gott samvete. Köttfärs, kycklingvingar, hjärta osv är bara bra för katten. Kycklingvingar ska däremot aldrig ges kokta (om du inte rensar bort ben först) eftersom benet blir skört och kan gå sönder och fastna i halsen på katten.

Jag har en fråga vad är det för farligt med choklad och lök min katt älskar choklad och lök hon mår inte dåligt?

Kattägd

Trådar: 15

2008-08-08 kl 13:05

Omia skrev:

Jag har en fråga vad är det för farligt med choklad och lök min katt älskar choklad och lök hon mår inte dåligt?

Lök innehåller ett ämne som bryter ner blodkropparna om jag inte minns helt fel och är dödligt i större doser, så för att vara på den säkra sidan bör man undvika alla sorters lök.

Oh-la

2008-08-08 kl 13:40

Omia skrev:

http://www.giftinformationscentralen.se/ article.asp?CategoryID=6840

katter och hundar kan faktiskt dö av Choklad och få svåra förgiftningssymptom. därför ska man aldrig riskera något och aldrig ge dem choklad eller åka till vett så fort man misstänker att de ätit det.

Oh-la

2008-08-09 kl 11:17

Ariella skrev:

Det handlar snarare om att det ibland är lite gammalt kött som blir köttfärs i mataffärer. Och då är det inte bra att äta det rått. Men det går utmärkt att steka. Och javisst, rötmånad spelar självklart in i detta.
Men jag ger ändå mina katter ofta rå köttfärs och rått kött. Den ena insisterar nämligen på att få en liten bit när jag lagar mat här hemma. Så då är det bara att falla till föga! :)

hehe... känner igen det där ;)
   Logga in för att skriva ett inlägg

Katter /
Farlig mat för katter

Sök i
efter

Användarnamn

Lösenord

Bli medlem nu!Inte medlem än?
Klicka här för att bli det! Det är gratis att Zoona!

Externa länkar

Sök på Zoonen

Medlemmar    Artiklar

Tipsa en vän!

Ditt namn:

Din e-postadress:

Din väns e-postadress:

Inloggade just nu

Terrariedjur
Hästar
Terrariedjur
Akvaristik