Zoonen.com

Djuren /

Klicka för att tipsa någon om denna sida.Klicka för att skriva ut denna sida.

ÖVRIGT, EJ DJUR:  Forum | Bloggar | Länkar

UNDERSÖKNING: Ska små barn ha hål i öronen?

Absolut inte!
39,2% (40)
När barnet förstår vad det kan bli för följder så är det ok
28,4% (29)
Om barnet vill ha hål så ska det få hål
12,7% (13)
Örhängen är sött på små barn
19,6% (20)

Totalt: 102

Övrigt, ej djur /
Hål i öronen på små barn?

Sök i
efter
   Logga in för att skriva ett inlägg

Hebo

Trådar: 43

2009-02-05 kl 09:07

Jag har hamnat i en diskution ang om det är rätt att ta hål i öronen på små barn i ett annan forum. Personligen tycker jag inte det med tanke på de infektioner och allergier som kan följa. Skulle gärna vilja höra era åsikter och motiveringar till varför detta är "rätt eller fel"

Men små barn menar jag från nyfödd till 10 år.

FunkyManiac

Trådar: 7

2009-02-05 kl 09:28

Hebo skrev:
Jag har hamnat i en diskution ang om det är rätt att ta hål i öronen på små barn i ett annan forum. Personligen tycker jag inte det med tanke på de infektioner och allergier som kan följa. Skulle gärna vilja höra era åsikter och motiveringar till varför detta är "rätt eller fel"

Men små barn menar jag från nyfödd till 10 år.

Mitt ex har bestämt att vår son får ta hål i örat när han fyllt 18, han fyller 7 i år. Jag tycker att det är bra att hon satte den gränsen. Jag tog hål i båda öronen vid 15 års ålder, men jag har däremot varit stenhård på att enbart använda nickelfria ringar i öronen då jag är född allergiker.

Mvh Jocke

CizziB

Trådar: 100

2009-02-05 kl 11:53

Jag tycker inte man ska låta barn mellan 0-10år ta hål i öronen, visst kan det va gulligt men riskerna är stora för infektioner och barn i den åldern brukar inte vara de mest försiktiga heller. Vill dom ha örhängen då så finns det sånna med clips eller små klistermärkern.

Örhängen är mer en vuxen grej och barn ska förbli barn så länge som möjligt. En bra gräns för att ta hål i öronen är 15år för då förstår dom att man måste vara försiktigt och tvätta ofta för att hålla bort infektioner och dessutom förstår vad man menar med att man kan få nickelallergi. Annars så när dom fyllt 18år så får dom ändå göra som dom vill.

AnetteÖ

Trådar: 12

2009-02-05 kl 12:39

Vi har både söner och döttrar och har satt våra egna åldersgränser. Sju år för töserna och nio för gosarna. Visst är det viktigt att lära dem hur man sköter hålen när de är nytagna och att man hjälper dem med det. Vi köper bara nickelfria örhängen till dem och när de tagit hålen så har det varit plast örhängen. Att sätt gränsen vid tio år tycker jag är lite väl mycket. Fast smaken är som ...... och huvudsaken är att föräldrarna är överens.
Anette

Roriita

Trådar: 4

2009-02-05 kl 12:40

Tror att jag var 7-8 nånting när jag fick ta hål i mina öron, och då var det väl inte nån big deal. Tror att det var rätt vanligt då att man lät sina barn ta hål i öronen. Vad jag minns hade iaf alla mina kompisar det också. Tog ut dom efter nåt år, och sen piercade jag inte om dom förrens jag var 18, då på en piercingstudio.

Men om mina barn vill ta hål i öronen så får dom så snällt vänta tills dom är runt 12, för det brukar vara den åldersgränsen i en piercingstudio för snibbarna. Det är också ett krav jag har, att dom måste göra det i en studio med kanyl. Kommer aldrig att gå med på att dom gör det på en frisörsalong. Varför säger väl sig självt.

LillyBull

Trådar: 748

2009-02-05 kl 14:12

Jag tycker inte att småbarn ska ha hål i öronen. Småbarn busar och leker en hel del och de kan fastna och göra illa sig. Infektionsrisken osv tänker jag inte så mycket på då hål i öronen inte är någon stor sak enligt mig. Blir däremot arg då jag ser bebisar med hål i öronen. Då har ju barnet inte bestämt själv utan föräldern bestämde det av någon anledning. Gulligt? Fint? Nej, då är det på "klänning-på-chihuahua-nivån"!

PinkLeopard

Trådar: 15

2009-02-05 kl 17:44

Oj

Jag var tre år när jag fick ta hål i öronen. Fast det gjorde jätteont och jag ville inte ta ett andra hål :p. Men jag hade typ tjötat på min mamma och pappa rätt länge och jag ville det jättemycket (tills jag tog det första, AJ!).

Millan_J

Trådar: 26

2009-02-05 kl 19:48

Jag fick ta hål när jag var runt 4 år. Då hade jag och min tre år äldre syster tjatat hål i huvet på morsan.
Vilkoret var att vi var tvugna att ta båda öronen.

Jag ser det inte som en stor grej. Men jag anser att de bör vara lite äldre än 4 år kanske....
Sen bör det inte vara en impulsgrej heller. Som med gaddningar.
Är det någon som frågar mig om råd så tycker jag att de ska bestämma motiv, vänta ett år och se om de fortfarande vill ha det motivet och sen kan de överväga att göra det. Det samma gäller hål tycker jag. Svårt att sätta åldersgräns, beror ju på hur mogna/omogna de är. Men inte innan 7 år iaf...tror jag. Den tiden den sorgen... =)

MajaLisa

Trådar: 48

2009-02-06 kl 20:57

Nej, piercingar tycker jag är en "vuxengrej". Ångrar själv att jag fick ta hål i öronen när jag var knappt 10 år. Inte bara för de mindre infektioner jag fick, utan mest för att jag ångrade mig några år senare.

Hålen har växt igen på 8 år, men inte helt. Och det kommer det väl aldrig göra heller, så nu kommer jag för alltid att gå runt med två fula prickar på öronsnibbarna. Det vill inte jag göra mot mitt barn.

Allround

Trådar: 218

2009-02-06 kl 22:57

va väll 7-8 år då jag tog och ja va den sista av mina kompisar typ.

Just nu har ajg bara ett. ska ta ett till i andra då jag får tid och det blir sjude gången jag tar hål i örnen.

tkr inte att man borde göra det innan man kan sköta det själv. typ 9-10.

Mischa

Trådar: 96

2009-02-11 kl 22:23

Rent generellt nej....
Oftast tar oventande föräldrar sina barn till frisörer och andra hycklare som inte kan sin sak vilket leder till problem.

Allround

Trådar: 218

2009-02-12 kl 12:57

rödtoppen skrev:
är clips helt ute nu?

nej, eller jag vet inte.
men jag har det på mitt enda då de ser lite dumt emd bara ett och jag orkar inte förklara för alla hela tiden.

Mischa

2009-02-12 kl 14:09

Ariella skrev:
Jag kan bara tala utifrån mig själv. Tog hål i öronen när jag var 8 år gammal, och på den tiden fanns det inga piercingstudios, så jag var tvungen att förlita mig på frisören. Efter vad jag minns, steriliserades redskapen innan de användes. Örsnibbarna desinficerades definitivt!
Det kändes t.o.m.

Det gjorde jag med (tror jag var typ 5år) och med en fin infektion som följd, men den ursäkten finns ju inte längre när det faktiskt finns piercingstudios.

Dom kan disinfecera ditt öra och köpa steriliserade smycken, men dom kan inte autoklavera "pistolen".

Trampdyna

Trådar: 734

2009-02-12 kl 18:01

Jag var 6 år när jag tog mina två första hål i öronen. Det var ingen big deal med det tycker jag. Just nu åtta hål i öronen, två till på ingång. Jag har gjort alla mina hål hos frisör, har aldrig någonsin haft problem med dom. Jag ser ingen mening med att stoppa barn att göra hål i öronen. Dock tycker jag att gränsen går vid sex år, man borde inte vara yngre än så iaf.

Ronny46

Trådar: 50

2009-07-29 kl 12:02

love_hästar skrev:

jag var bara 7 mån när jag tog hål vem bryr sig

jag är 10 år nu plus så har jag två hål på ett öra

så ta bort den jäkla skiten

varför ska du bry dig till den som skapa skiten

Jag tog mina hål när jag var 9 år.
Jag tycker att om man vill ha hål så får man väll ha det.

sarnil

Trådar: 48

2009-07-29 kl 14:59

Jag tog mina hål när jag var 3 år gammal å så ha mina syskon. Ångrar mig verkligen inte trotts att jag ha nickelallergi. Och jag kommer låta mina barn få ta hål i öronen precis när de vill men kravet att dom tar båda (flickor).

Sus

Trådar: 72

2009-07-30 kl 07:11

AnetteÖ skrev:
Vi har både söner och döttrar och har satt våra egna åldersgränser. Sju år för töserna och nio för gosarna. Visst är det viktigt att lära dem hur man sköter hålen när de är nytagna och att man hjälper dem med det. Vi köper bara nickelfria örhängen till dem och när de tagit hålen så har det varit plast örhängen. Att sätt gränsen vid tio år tycker jag är lite väl mycket. Fast smaken är som ...... och huvudsaken är att föräldrarna är överens.
Anette

Jag har gjort exakt som du med mina döttrar och min son.

Anledningen till "könsdiskrimineringen" är helt enkelt att det är en större grej för pojkar att ha hål i öronen än för flickor, därför ville jag att pojken ska vara mer "med" i beslutet.
Nu när dom är tonåringar har dom fått fler hål i öronen om dom vill, men inte upp i brosket förrän dom är 15 år.

Men jag kämpar fortfarande med diskussionen med min 15åring. Hon har vanliga hål i öronen och en längst uppe, men bara i öronen. Den lilla damen tjatar om diverse andra piersingar, men där är jag stenhård. Inget sådant förrän dom är 18 och förhoppningsvis tillräckligt mogna att ta ett beslut för livet. Sen spelar det ingen roll att kompisarnas föräldrar har tillåtet annat. Där står jag fast.

mopslover

Trådar: 28

2009-08-01 kl 21:59

Jag fick mina när jag va 10 månader!! Har inte fått någon infektion sedan dess och är glad att föräldrarna gjorde det då ja slapp göra det som äldre :D kommer inte ens ihåg hur ont det gjorde så det är bra :) ja tycker det är fint med små barn i örhängen men olika barn tål ju olika saker. Tror också att det är olika i olika kulturer..

KiMlOvEr

Trådar: 0

2009-08-02 kl 02:54

Det känns som att det har blivit vanligare att folk tar hål i alla fall deras döttrars öron, när de bara är ett par år gamla. Fattar inte varför... små tjejer (och killar också för den delen) ska inte gå runt med örhängen. Jag tycker det känns fel på något sätt. Låt barnen vänta till iaf 15 års ålder.

nova

Trådar: 30

2009-08-02 kl 09:38

Min högst personliga uppfattning är att det är fult med piercingar på små barn... typ bebisar med hål i öronen. Själv tycker jag barn är vackrast när de är "naturliga". Ska man ha hål i öronen tycker jag man ska vara gammal nog att bestämma det själv. Sen har jag inga problem med piercingar på äldre, men på små barn? Nej tack :)

Sus

Trådar: 72

2009-08-02 kl 15:10

Jag kommer ihåg för några år sedan när det blev stora skriverier i tidningarna om en utländsk familj som skulle ta hål i öronen på sin baby redan på bb. På något vänster, som jag inte förstår, lyckades dom ta hål i öronen på Fel baby! Det var inte föräldrarna som gjorde det, utan en släkting. Jag hade blivit totalt vansinnig om någon hade tagit hål i öronen på min baby! Det blev visst den babyns föräldrar också.
Absolut inte på så små barn! Man vet ju inte ens om barnan Vill ha hål i öronen! Det är väl något dom åtminstone ska få bestämma själva. Mina barn har fått vänta tills jag har ansett att dom varit redo för det och då har det blivit speciellt och festligt, vi har firat med fika på stan och dom har varit stolta över att dom vågat och att dom blev så fina. Känns lite som att "fuska" att inte låta dom vara med om hela känslan av att det är något speciellt man fått göra för att man är "stor".

Mischa

2009-08-02 kl 17:08

Nä, det är något individen skall få avgöra själv, plus att en kunnig person skall utföra ingreppet för att minska risken för komplikationer som kan uppstå.

SoJustMe

Trådar: 62

2009-08-02 kl 17:35

Jag är lite nyfiken på om människor som tycker att det är OK att ta hål i öronen på bebisar tycker att det är OK att ta hål i öronen på ex. en hund också? Hur försvarar man annars att man gör något så bestående på en individ som inte kan ha någon egen vilja bara för att man själv råkar tycka att det är "snyggt"? Jag är ledsen men jag förstår det verkligen inte.

Sen tycker jag visserligen inte att barn ska få ta hål i öronen även om de uttrycker en vilja, barn har helt enkelt inte samma konsekvenstänkande som en vuxen människa. Nu är visserligen inte hål i öronen det största beslut man behöver ta i livet men att vänta till barnet i alla fall är över tio är tycker jag verkar sunt. Finns det några nackdelar med att vänta liksom? Förutom att föräldrarna möjligen tycker det är jobbigt att barnen tjatar?

usagi85

Trådar: 12

2009-08-03 kl 20:18

nova skrev:
Min högst personliga uppfattning är att det är fult med piercingar på små barn... typ bebisar med hål i öronen. Själv tycker jag barn är vackrast när de är "naturliga". Ska man ha hål i öronen tycker jag man ska vara gammal nog att bestämma det själv. Sen har jag inga problem med piercingar på äldre, men på små barn? Nej tack :)

Kan bara ge dej tio tummar upp :D

Sugarpie

Trådar: 0

2009-08-10 kl 14:33

Inte under 5 år

När jag fyllde 5 fick jag i present att ta hål i öronen, vågade bara ta ett den dagen, men fick komma tillbaka dagen efter för att tta det andra :)

Mina äldsta barn är 6 och 5 men jag skulle aldrig tvinga dom att ta hål i öronen, men skulle dom fråga så absolut !

Hebo

2009-08-10 kl 15:59

lucia skrev:
Gäller detta i allmänhet? eller i Sverige?

Jag var själv 5 år när jag tog mina första hål i öronen, och har nu några flera. Har aldrig haft några infektioner eller allergier.

I Sydamerika vet jag att dom gör hål i småflickors öron redan vid spädbarnsålder, eftersom det är ett sätt för dom att se vem som är flicka och vem som är pojke. Pojkar har inga hål i öronen. :)

I Sverige så är det så kontrollerat och att få allergier och andra problem sker inte ofta, men visst, under 5år är kanske lite tidigt.

Nickelallergi är otroligt vanligt och det vanligaste sättet att få det på är just hål i öronen. Däremot kan det vara säkrare att pierca än att ta med pistol då det är renligare.

Ronny46

Trådar: 50

2009-08-22 kl 14:35

Citrinus skrev:
Jag fick ta hål i öronen när jag började skolan, samma sak gällde min syster. Det tycker jag är lagom.
Att ta hål i öronen på tvååringar är dumt dom är inte ens söta i det.

Tycker jag med 8)
Jag tog hål när jag var 9 år (Jag har redan skrvit det)
Men det är väldigt onödigt att ta hål på Småbarn.
Dom kan skada sig eller något sånt

Hebo

2009-09-02 kl 09:38

Vad exakt är det vi ska lägga ner? Våra åsikter? Undersökningen?...

Mariija94

Trådar: 62

2009-09-05 kl 13:27

jag fick ta mina hål i öronen när jag vart 6 tror jag & sen har ju jag vart pillig på öronen och sånt så jag har tagit om där typ 4-5 gånger så jag tycker inte dte gjorde så ont :p har nu tungan,läppen,navel & näsan :) vart inget problem med dom heller förutom tungan som mamma & pappa blev lite sura över xD

Barita

Trådar: 57

2009-09-12 kl 12:34

Såg en liten flicka i en barnvagn igår som hadde hål i öronen.
jag tyckte det såg billigt och trashigt ut.
lite zigenare typ
   Logga in för att skriva ett inlägg

Övrigt, ej djur /

Sök i
efter

Användarnamn

Lösenord

Bli medlem nu!Inte medlem än?
Klicka här för att bli det! Det är gratis att Zoona!

Externa länkar

Sök på Zoonen

Medlemmar    Artiklar

Tipsa en vän!

Ditt namn:

Din e-postadress:

Din väns e-postadress:

Inloggade just nu

Smådjur
Akvaristik
Akvaristik
Akvaristik
Hundar

4 kompizar som hälsar dagens några nya medlemmar välkomna till Zoonen!

© 2014 Zoonen, Om Cookies
Annonser