Jag själv är uppväxt med rasen och jag måste säga att även fast det är helt fantastiska hundar så känner jag verkligen inte igen rasen i beskrivningen då skrev du fått av en uppfödare. Tvärtom skulle jag nog vilja säga att det är en ganska krävande hund som kräver en erfaren hundägare med fast hand. Och anpassningsbar är väl inte riktigt mitt intryck av dessa hundar då de är väldigt egna och är det inte något som passar så visar de det tydligt

En mycket tuff hund i en liten förpackning!!!
Utöver detta är ju rasen i grunden en jakthund med allt som det betyder. Vi tränade mycket med vår men lyckades ändå inte få till att vi kunde lita på honom utan koppel. Vi hade en sommarstuga mitt ute i skogen, helt utan grannar, en hunds paradis

Tyvärr kunde vi aldrig ha honom okopplad ens där eftersom han stack så fort han fick upp ett spår. Och det med agility och lydnad har jag mycket svårt att se. Vist kan man träna, det gjorde jag, men med denna rasen har du en mycket längre väg fram till resultat än med många andra raser. Om du slår upp rasen i nästan vilket hundlexicon som helst så står det antingen att rasen är "väldigt egen" eller "svår att lydnadsträna". Båda sakerna betyder samma sak
Jag personligen tycker rasen är helt fantastisk!!! Kan inte nog betona detta men ingen tjänar på att en hund skaffas med felaktiga förväntningar. Den beskrivningen du fått av en uppfödare låter mer som en rasbeskrivning på Sheltie som säkert skulle vara ett betydligt bättre rasval för dig så som det lät. Lycka till med ditt rasval
Crematory skrev:
Jag undrar om någon har eller vet någonting om Norsk Lundehund?
Är intresserad av den rasen, har läst om dens historia.
Men vad kärver en Lundehund!?
Är det någon som vet de skulle jag vara tacksom för ett svar (: