Zoonen.com

Djuren / Hundar / Hundraser /

Klicka för att tipsa någon om denna sida.Klicka för att skriva ut denna sida.

GRUPP 5: SPETSAR OCH RASER AV URHUNDSTYP:  Hem | Forum | Artiklar | Bilder | Filmer | Annonser | Bloggar | Länkar

Akita | Basenji | Jämthund | Norsk älghund (Gråhund) | Spets

Hundar / Hundraser / Grupp 5: Spetsar och raser av Urhundstyp /
Norsk Lundehund

Sök i
efter
   Logga in för att skriva ett inlägg

Crematory

Trådar: 3

2009-03-06 kl 11:28

Norsk Lundehund

Jag undrar om någon har eller vet någonting om Norsk Lundehund?
Är intresserad av den rasen, har läst om dens historia.
Men vad kärver en Lundehund!?
Är det någon som vet de skulle jag vara tacksom för ett svar (:

Karo

Trådar: 50

2009-03-06 kl 16:32

Crematory skrev:

Ja det skulle vara intressant att höra ngt från ngn som har rasen, har själv varit väldigt inne på att skaffa en norsk lundehund...

Crematory

Trådar: 3

2009-03-07 kl 20:51

Fick tag i en uppfödare som svarade på mina frågor. Blev verkligen intresserade den rasen. Plus brorsan har köpt en lundehund idag så får uppleva dem på riktigt med (:

Hon berättade:
Att en lundehund passar alla eftersom den är mycket anpassningsbar. Eftersom lundehundes största "passion" är familjen, så den blir lika glad av att ta långa promenader eller att bara gå till kiosken o köpa en tidning. Den är nöjd så länge den får vara med familjen, så den vill följa med överallt. Den är som en stor hund i ett litet format. Den är mycket lättlärd bara man följer principen "arbeta med din lundehund, inte emot den" - alltså mjuka metoder med belöning och/eller beröm.

En lundehund behöver nästan ingen pälsvård, behövs borstas när dem byter päls o då även få ett bad. Eftersom den har smutsavvisande päls så behövs den sällan duschas, lera o sånt rammalar av när pälsen blir torr.
Det brukar ta lite längre tid att få dem rumsrena, för de har sina små egna sätt att säga till när det vill ut o det brukar ta tid för ägaren att förstå att det är de den gör när den vill ut.

En hane väger cirka 7 kilo och en tik 6 kilo. lundehunden är en frisk ras förutom rassjukdomen IL, (som är en tarmsjukdom om jag nu inte mins helt fel)

Hon berättade att de är väldigt småegna, att det har underliga idéer för sig, så det är väldigt roligt o se på dem när de försöker underhålla sig själva.
Det gillar mer problemlösningar en att lek, är en väldig finurlig och klipsk hund.
Agility o lydnad passar dem alldeles utmärkt att träna för de gillar dem

jkj

Trådar: 0

2009-07-13 kl 23:08

hej

hej har själv två lundisar.
en hane som heter felix och som är lite tilbaka dragen, men han är ju mitt i spök oldern så han växser nog av sig det och blir lite mer framot.
så har jag en tik som vi har på foder, hon är så framott att vi ibland undrar om hon är en bordercolie XD. ( lundehundar brukar intew vara SÅ framott)

vad hett e upfödaren du frågade föresten?

Ferraridogz

Trådar: 93

2009-07-14 kl 12:25

En lundehund passar inte alla, dem kan bli väldigt energiska och måste ha en vänlig och bestämd ägare.
Anpassningsbar är den nog, men kräver även en hel del..!

Fridita

Trådar: 15

2009-07-14 kl 13:35

Tycker det känns missvisande att säga om vilken ras som helst, att den kan nöja sig med en promenad till kiosken... alla hundar behöver motionseras och aktiveras på ett eller annat sätt

Murphy09

Trådar: 4

2009-07-27 kl 10:25

Missvisande

Jag själv är uppväxt med rasen och jag måste säga att även fast det är helt fantastiska hundar så känner jag verkligen inte igen rasen i beskrivningen då skrev du fått av en uppfödare. Tvärtom skulle jag nog vilja säga att det är en ganska krävande hund som kräver en erfaren hundägare med fast hand. Och anpassningsbar är väl inte riktigt mitt intryck av dessa hundar då de är väldigt egna och är det inte något som passar så visar de det tydligt:) En mycket tuff hund i en liten förpackning!!!
Utöver detta är ju rasen i grunden en jakthund med allt som det betyder. Vi tränade mycket med vår men lyckades ändå inte få till att vi kunde lita på honom utan koppel. Vi hade en sommarstuga mitt ute i skogen, helt utan grannar, en hunds paradis:) Tyvärr kunde vi aldrig ha honom okopplad ens där eftersom han stack så fort han fick upp ett spår. Och det med agility och lydnad har jag mycket svårt att se. Vist kan man träna, det gjorde jag, men med denna rasen har du en mycket längre väg fram till resultat än med många andra raser. Om du slår upp rasen i nästan vilket hundlexicon som helst så står det antingen att rasen är "väldigt egen" eller "svår att lydnadsträna". Båda sakerna betyder samma sak:)
Jag personligen tycker rasen är helt fantastisk!!! Kan inte nog betona detta men ingen tjänar på att en hund skaffas med felaktiga förväntningar. Den beskrivningen du fått av en uppfödare låter mer som en rasbeskrivning på Sheltie som säkert skulle vara ett betydligt bättre rasval för dig så som det lät. Lycka till med ditt rasval:)

Crematory skrev:

Lundefår

Trådar: 0

2010-07-07 kl 23:09

Crematory skrev:

Hej hej! Jag är jätteintresserad av rasen och har skrivit ett stort arbete om den Norska Lundehunden. Jag bara längtar till att få skaffa en!
http://www.zoonen.com/ artikel.asp?oid=2478884
   Logga in för att skriva ett inlägg

Hundar / Hundraser / Grupp 5: Spetsar och raser av Urhundstyp /
Norsk Lundehund

Sök i
efter

Användarnamn

Lösenord

Bli medlem nu!Inte medlem än?
Klicka här för att bli det! Det är gratis att Zoona!

Externa länkar

Länkar till webbradio

Sök på Zoonen

Medlemmar    Artiklar

Tipsa en vän!

Ditt namn:

Din e-postadress:

Din väns e-postadress:

Biobiljetter i potten för dig som tipsar dina vänner om Zoonen! Vinnare presenteras här.

Inloggade just nu

Visa hela listan...
gilgamesh

Akvaristik

Gulljenta

Terrariedjur

Billis42

Terrariedjur

Pelon

Terrariedjur

Pickles

Hundar

MrDooZeR

Akvaristik

58 medlemmar som läser några av Zoonens 4071 djurartiklar.

© 2010 Zoonen, Om Cookies
Annonser

Zoonen rekommenderar
Tropikanläggningar

» Borås Tropikhus
» Frösö Zoo Familjeparken Djur och Nöjespark
» Hillesgården med bl a Mini-zoo och fågelpalats
» Tropikariet i Helsingborg
» Malmö Reptilcenter
» Ölands Djur- och Nöjespark
» Djurvårdsinstitutionen Spånga Gymnasium