Zoonen.com

Djuren / Smådjur /

Klicka för att tipsa någon om denna sida.Klicka för att skriva ut denna sida.

KANINER:  Hem | Forum | Artiklar | Bilder | Filmer | Annonser | Bloggar | Länkar

Blandraser | Kaninburar, Hagar | Dvärgraser | Jätteraser | Kaninsport | Medelstora raser | Små raser | Stora raser | Kaninuppfödning, avel, parning, dräktighet | Raser med avvikande hårstruktur

Smådjur / Kaniner /
Köttkaniner ?

Sök i
efter
   Logga in för att skriva ett inlägg

RödZebra

Trådar: 297

2009-03-21 kl 17:42

Köttkaniner ?

Hoppas jag inte blir halshuggen nu :p
Men finns det nån hära som föder upp kaniner för köttproduktion?
Vi har nyss inskaffat oss New zealand red för just det syftet...

mengretadå

Trådar: 153

2009-03-21 kl 18:57

RödZebra skrev:
Hoppas jag inte blir halshuggen nu :p
Men finns det nån hära som föder upp kaniner för köttproduktion?
Vi har nyss inskaffat oss New zealand red för just det syftet...

jag föder inte upp men jag har haft praktik/sommarjobb på en gård som gör det

RödZebra

2009-03-21 kl 20:35

mengretadå skrev:

jag föder inte upp men jag har haft praktik/sommarjobb på en gård som gör det

aha, okej ! vart finns den gården ??

Sus

Trådar: 72

2009-03-21 kl 20:35

Jag föder inte heller upp köttkaniner men jag har en god vän som gör det till husbehov. Hon har tre honor, två franska vädurar och en belgisk jätte, och jag lånar ut av mina hanar till henne för parning. Sen innan dom slaktar så tar jag om där är någon unge eller några ungar som jag vill spara. Hon har ganska bra anlag på sina honor så jag har också använt dom att provpara nya hanar på så att jag har kunnat räkna ut vad dom har för anlag innan jag parar med mina egna honor.
Jag har inga problem med att man föder upp köttdjur men jag kan inte göra det själv, jag skulle inte kunna äta en gris som jag hade fött upp själv heller. Jag kan äta kaninkött men finns det annat så väljer jag att låta bli. Men det beror mer på bilder från min barndom när en jägare bytte kaninkött mot äpplen hemma hos mina föräldrar. Han hade döda kaniner hängande på cykelns pakethållare och styre och så helstekte mor dom och jag tyckte dom såg ut som babysar.
Det är inget fel i att föda upp djur för kött, oavsett djursort. Då vet man hur dom har haft det fram till slakt och det är en stor fördel mot industrislaktat. Jag har svårt att tänka mej att industrislaktade djur lever ett så härligt liv som Lenas kaniner.

Sus

mengretadå

Trådar: 153

2009-03-21 kl 20:41

RödZebra skrev:

aha, okej ! vart finns den gården ??

den finns utanför norrköping (östergötland)

vapea

Trådar: 17

2009-03-21 kl 21:54

Sus skrev:

Jag har inga problem med att man föder upp köttdjur men jag kan inte göra det själv, jag skulle inte kunna äta en gris som jag hade fött upp själv heller. Jag kan äta kaninkött men finns det annat så väljer jag att låta bli. Men det beror mer på bilder från min barndom när en jägare bytte kaninkött mot äpplen hemma hos mina föräldrar. Han hade döda kaniner hängande på cykelns pakethållare och styre och så helstekte mor dom och jag tyckte dom såg ut som babysar.
Det är inget fel i att föda upp djur för kött, oavsett djursort. Då vet man hur dom har haft det fram till slakt och det är en stor fördel mot industrislaktat. Jag har svårt att tänka mej att industrislaktade djur lever ett så härligt liv som Lenas kaniner.

Sus

Känner som Sus, dock har jag aldrig ätit kanin eller hare, men skulle i dagsläget heller inte vara intresserad då man nu skaffat kanin ;) ALLDELES för söta för att stoppa i munnen =)

RödZebra

2009-03-22 kl 09:01

Det är en stor anledning till varför vi ska föda upp eget kött ! Att man vet att djuren haft d bra, fått rätt foder, slipper hemska transporter osv..

Jossan

Trådar: 26

2009-03-22 kl 20:02

Även alternativ.nu är ett bra forum för produktion :)

tina83

Trådar: 13

2009-03-23 kl 18:53

Jag har hört att det inte är bra att äta för mycket kaninkött.

Eftersom de innehåller nått som inte är jätte bra? eller nått sånt? kommer inte ihåg.

RödZebra

2009-03-23 kl 21:41

tina83 skrev:
Jag har hört att det inte är bra att äta för mycket kaninkött.

Eftersom de innehåller nått som inte är jätte bra? eller nått sånt? kommer inte ihåg.

Det lät konstigt!! e du säker ? hum..

tina83

Trådar: 13

2009-03-23 kl 22:51

RödZebra skrev:

Det lät konstigt!! e du säker ? hum..

Rätt så, jag har hört det av nån. Jag får försöka ta reda på det.

RödZebra

2009-04-01 kl 10:28

tina83 skrev:

Rätt så, jag har hört det av nån. Jag får försöka ta reda på det.

ja d får du göra, för det lät då himla konstigt !!

Sus

Trådar: 72

2009-04-01 kl 23:13

Ska man lita på allt man hör så ska man inte äta någonting alls.
Men det är möjligt att kaninkött innehåller något, typ som griskött som innehåller trikiner. Men sådant brukar försvinna vid ordentlig tillagning.
Hoppas att du hittar vad det skulle vara. Inte för att jag äter speciellt mycket kaninkött, blir väl bjuden på det någon gång under grillsäsongen. Jag äter det men äter helst annat om det finns. Kan inte påstå att det varken är illasmakande eller speciellt gott. Det är mat och det går att äta men får jag välja så äter jag hellre fläsk- eller nötkött pga att jag tycker att det är godare.

Nellie123

Trådar: 7

2009-04-25 kl 11:26

Hur kan ni????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag skulle aldrig äta kaninkött eller föda upp kaniner till slakt.
min franska vädurs hona har precis fått ungar, och jag skulle absolut inte sälja till någon som tänker använda dom till något så hemskt som till slakt eller att föda upp kaniner till det syftet.
Jag förstår inte hur man kan vilja föda upp kaniner som är så söta och härliga till SLAKT!!!!!!!!! Och hur nån kan vilja äta kaninkött.

Oh-la

Trådar: 63

2009-04-25 kl 13:36

Nellie123 skrev:
min franska vädurs hona har precis fått ungar, och jag skulle absolut inte sälja till någon som tänker använda dom till något så hemskt som till slakt eller att föda upp kaniner till det syftet.
Jag förstår inte hur man kan vilja föda upp kaniner som är så söta och härliga till SLAKT!!!!!!!!! Och hur nån kan vilja äta kaninkött.

men herre gud?näter du kött? så hur kan du äta en stackars liten kalv eller kulting? hur kan du äta en liten kyckling eller ett litet lamm?
det är väl inget som helst fel med att äta en kanin?

_Mia_

Trådar: 21

2009-04-25 kl 13:40

Nellie123 skrev:

Håller med dig till 100%. Känns bara onödigt med folk som äter kanin. Det finns så mycket annat kött man kan äta som man klarar sig på... Kaninkött känns inte som något annat än ren delikatess för vissa.

Usch så fel det är! Kaniner är husdjur och ingen mat. Kommer aldrig ändra mig angående det för jag tycker det är så FETT FEL att äta kanin!

snailer

Trådar: 3

2009-04-25 kl 15:14

_Mia_ skrev:
Nellie123 skrev:

Håller med dig till 100%. Känns bara onödigt med folk som äter kanin. Det finns så mycket annat kött man kan äta som man klarar sig på... Kaninkött känns inte som något annat än ren delikatess för vissa.

Usch så fel det är! Kaniner är husdjur och ingen mat. Kommer aldrig ändra mig angående det för jag tycker det är så FETT FEL att äta kanin!

Själva anledningen till varför vi faktiskt har kaniner som husdjur, är att de först användes till slakt. Jag skulle själv aldrig äta mina kaniner, men det är för att de sällskapsdjur, men det är inget fel med att slakta kaniner för köttets skull. Det som jag därimot tycker är fel är när man övergöder och försöker avla fram köttmonster för att få ut så mycket kött som möjligt. (förutsatt att kaninen mår dåligt av det)

comingclean

Trådar: 9

2009-04-26 kl 14:54

_Mia_ skrev:

Ni äter väl ko, gris, höns och fisk? Varför då inte äta kanin?

Själv är jag vegan så jag skulle inte kunna tänka mig att äta något djur, men att göra skillnad på djuren man äter tycker jag är konstigt. Nuförtiden är kaniner visserligen huvudsakligen sällskapsdjur i Sverige, men från början var de mat för oss. Precis som kalvar, kultingar och lamm fortfarande är. I Indien undviker man ko och i mellanöstern för det mesta gris, så okej, jag kan fatta varför man undviker vissa djur till mat. Man äter ju hund i Kina, det är en del av deras kultur precis som att äta fläsk är "naturligt" för oss.

Jag skulle hellre se att vi undviker att äta DJUR, än att undvika vissa arter av djur. Jag vill hellre käka en kanin som man själv tagit hand om som haft ett drägligt liv, än en ko som stått inomhus tio månader om året.

Ina+Mia

Trådar: 1

2009-04-26 kl 18:47

Nellie123 skrev:

jag håller med dig!! jag skulle aldrig kunna äta en kanin.

Jossan

Trådar: 26

2009-04-30 kl 22:42

Jag skulle hellre ät kött från egna kaniner om jag skulle ha köttkaniner än kött man kan köpa i butik. Du har ingen aning om hur djuret du köper i affären har haft det under livet. En gris i sverige mår iofs ofta bättre än i många andra länder. Men köttindustrin handlar om pengar och att de ska växa så mycket som möjligt på kortast möjliga tid, de bokstavligt talat göds för att producenterna ska vinna så mycket som möjligt samtidigt som det ska bli så billigt som möjligt för oss att köpa. Broilerhönsen, den fins svenska kyckling du köper i affären, är avlad att växa så snabbt att låter man dem leva längre så skulle deras ben inte orka bära upp kroppen.

Då äter jag hellre kanin som har levt utan trängsen, damm, buller och koncentratfoder, och som har fått växa i sin egen egen takt och som jag vet har mått bra och där köttet inte har fraktats runt halva jorden och orsakat massa utstläpp.

...
Tillägg: [2009-05-01 kl 12:08]

trängseLn ska det stå :)
   Logga in för att skriva ett inlägg

Smådjur / Kaniner /
Köttkaniner ?

Sök i
efter

Användarnamn

Lösenord

Bli medlem nu!Inte medlem än?
Klicka här för att bli det! Det är gratis att Zoona!

Externa länkar

Sök på Zoonen

Medlemmar    Artiklar

Tipsa en vän!

Ditt namn:

Din e-postadress:

Din väns e-postadress:

Inloggade just nu

Akvaristik
Hästar
Terrariedjur
Akvaristik

3 kompizar som hälsar dagens några nya medlemmar välkomna till Zoonen!

© 2014 Zoonen, Om Cookies
Annonser