Zoonen.com

Djuren /

Klicka för att tipsa någon om denna sida.Klicka för att skriva ut denna sida.

AKVARISTIK:  Hem | Forum | Artiklar | Bilder | Filmer | Annonser | Bloggar | Länkar

Akvarieteknik | Fiskar & Vattendjur

Akvaristik /
Acorus gramineus pusillus?

Sök i
efter
   Logga in för att skriva ett inlägg

Ferraridogz

Trådar: 85

2009-03-23 kl 14:53

Köpte Acorus gramineus (gräsliknande) idag till akvariumet, hittar ingen info om växten, någon som vet om dem te.x behöver växtnäring?:)

Drygis

Trådar: 0

2009-03-23 kl 16:06

Trivs bättre som krukväxt i rejält fuktig jord eller blöt sand/grus än helt under ytan, den växter väldigt långsamt, det går inte säga om du behöver tillsätta extra näring för att få den att funka

Flaxss

Trådar: 1

2009-03-23 kl 17:23

det är ingen krukväxt heller utan en uteväxt. och kommer snart tyna bort som krukväxt också. väldigt torktålig även då det är en sumpväxt. men man får ju högre tillväxt om den är i fuktig jord ute.

Ferraridogz

Trådar: 85

2009-03-23 kl 19:58

Okej, han sa att det fungerade lika bra som Nålgräs, vilket inte verkade stämma då... vad jag blir trött på säljare .....

Drygis

2009-03-23 kl 22:35

Flaxss skrev:
det är ingen krukväxt heller utan en uteväxt. och kommer snart tyna bort som krukväxt också. väldigt torktålig även då det är en sumpväxt. men man får ju högre tillväxt om den är i fuktig jord ute.

Jasså? kommer den att tyna bort som krukväxt, vad baserar du det på?

Drygis

2009-03-23 kl 22:37

djur_värld skrev:
Okej, han sa att det fungerade lika bra som Nålgräs, vilket inte verkade stämma då... vad jag blir trött på säljare .....

Det är ju rätt vanligt att folk misslyckas med nålgräs, Acorus dör långsamt om den dör, så den är populär hos de som givit upp att lyckas med levande växter

Flaxss

2009-03-24 kl 00:54

Drygis skrev:

Jasså? kommer den att tyna bort som krukväxt, vad baserar du det på?

1 - den kräver hög fukt i luften.

2 - kräver vintervila under +10c.

3 - det är ingen krukväxt utan en trädgårdsväxt.

dom säljs oftast som krukväxter bland annat på IKEA man passar inte heller som krukväxt då den kräver förhålladen som finns ute. plus växer den vilt i kallt klimat och klarar vintern ute i syd sverige. kan man inte ha den ute så får man såfall krukodla den så den tas ut på våren vid ca +1c och tas in på hösten efter ett par frost nätter och övervintras svalt och ljust. och har man den planterad i marken blir den också mycket tåligare mot torka. även om den trivs bäst i fuktigjord.

inne är det oftast för varmt både vinter som sommar, och dåliga ljusförhålladen plus torr luft.

Drygis

2009-03-24 kl 01:19

Flaxss skrev:

1 - den kräver hög fukt i luften.

2 - kräver vintervila under +10c.

3 - det är ingen krukväxt utan en trädgårdsväxt.

dom säljs oftast som krukväxter bland annat på IKEA man passar inte heller som krukväxt då den kräver förhålladen som finns ute. plus växer den vilt i kallt klimat och klarar vintern ute i syd sverige. kan man inte ha den ute så får man såfall krukodla den så den tas ut på våren vid ca +1c och tas in på hösten efter ett par frost nätter och övervintras svalt och ljust. och har man den planterad i marken blir den också mycket tåligare mot torka. även om den trivs bäst i fuktigjord.

inne är det oftast för varmt både vinter som sommar, och dåliga ljusförhålladen plus torr luft.

Ja, jag tänkte mig mer en källhänvisning, Som den här; i boken "Aquarium plants, Their identification, cultivation and ecology" av Dr. Karel Rataj och Thomas J. Horeman utgiven av TFH publications beskrivs klart och tydligt att bara man vattnar dom regelbundet så växer dom bra som inomhusväxter, och efter ett till två år så har en lång rizom bildats. Det står ingenting om övervintring, vilket de är noggranna med i de fall det behövs.

Vad har du för källa till din "information"?

Flaxss

2009-03-24 kl 11:16

Drygis skrev:

Ja, jag tänkte mig mer en källhänvisning, Som den här; i boken "Aquarium plants, Their identification, cultivation and ecology" av Dr. Karel Rataj och Thomas J. Horeman utgiven av TFH publications beskrivs klart och tydligt att bara man vattnar dom regelbundet så växer dom bra som inomhusväxter, och efter ett till två år så har en lång rizom bildats. Det står ingenting om övervintring, vilket de är noggranna med i de fall det behövs.

Vad har du för källa till din "information"?

snälla nån läs en ''riktigt'' växtbok.

Bonniers Stora Bo Med Blommor av Bob Herwig

''Skötsel: Det är viktigt med en sval, luftig växtplats och tillräcklig fuktighet.''

sedan längre ner på sidan

Temp: svalt, under vintern till 0C.

jag kan ju säga att han är inte den ända som skriver så.

förutom det så har jag gått en KY-växtutbildning och jobbar med växter och har haft studiebesk i min egen trädgård. och har gjort flera stora arbeten om växter i skolan. jag är väldigt duktig på landväxter och kan det (tydligen mer än dig) då du inte vet att denna växt kräver vintervila. snälla ge dig!. den sidan du läste om denna växt kan du ta och bränna upp! då den inte var till någon stor nytta.

denna växt kan överleva ett tag men trivs inte att stå som krukväxt åretrunt.

räcker det som källa eller?

Drygis

2009-03-24 kl 15:48

Flaxss skrev:

snälla nån läs en ''riktigt'' växtbok.

Bonniers Stora Bo Med Blommor av Bob Herwig

''Skötsel: Det är viktigt med en sval, luftig växtplats och tillräcklig fuktighet.''

sedan längre ner på sidan

Temp: svalt, under vintern till 0C.

jag kan ju säga att han är inte den ända som skriver så.

förutom det så har jag gått en KY-växtutbildning och jobbar med växter och har haft studiebesk i min egen trädgård. och har gjort flera stora arbeten om växter i skolan. jag är väldigt duktig på landväxter och kan det (tydligen mer än dig) då du inte vet att denna växt kräver vintervila. snälla ge dig!. den sidan du läste om denna växt kan du ta och bränna upp! då den inte var till någon stor nytta.

denna växt kan överleva ett tag men trivs inte att stå som krukväxt åretrunt.

räcker det som källa eller?

Nej det gör det inte, inte för att stödja dina påståenden, det står ingenting om att den kräver övervintring, det står att den klarar ner till noll. Med rätt kläder klarar jag flera minusgrader en begränsad tid, men det är definitivt inget jag behöver för att trivas.

Och boken jag hänsvisade till, hör till de mest seriösa verken om akvarieväxer, du kan ju försöka hitta något sakligt argument till att den inte skulle vara en riktig bok.

Grattis till din utbildning, studiebesök osv, men det hjälper ju inte, har några utan problem odlat den som inomhusväxt året om så har dom.

Du får lov att skippa kommentarer om att jag ska ge mig, att du vet bättre än mig osv, det är vare sig sakligt eller särskilt trevligt.

Flaxss

2009-03-24 kl 16:22

Drygis skrev:

Nej det gör det inte, inte för att stödja dina påståenden, det står ingenting om att den kräver övervintring, det står att den klarar ner till noll. Med rätt kläder klarar jag flera minusgrader en begränsad tid, men det är definitivt inget jag behöver för att trivas.

Och boken jag hänsvisade till, hör till de mest seriösa verken om akvarieväxer, du kan ju försöka hitta något sakligt argument till att den inte skulle vara en riktig bok.

Grattis till din utbildning, studiebesök osv, men det hjälper ju inte, har några utan problem odlat den som inomhusväxt året om så har dom.

Du får lov att skippa kommentarer om att jag ska ge mig, att du vet bättre än mig osv, det är vare sig sakligt eller särskilt trevligt.

nej där står svalt, under vintern till 0c. den klarar ner till -30c annars vilket du kanske inte visste?. och för att må bra ska den ha under +10c under vintern.

växter går inte jämföras med människor.

växter funkar inte som djur då växter inte kan tänka så dom går in i vila däremot reagerar växter på temp,sol m.m. och trivs därefter, utan en del växter kräver vintervila för att fortplanta sig, växa aktivt, bli gamla, hålla sig friska och vitala m.m.

nu skrev jag inte att det var en riktigt bok. utan att du skulle läsa en riktigt bok om ''land''växter en viss skillnad.

jag skrev inte att jag vet bättre än dig, jag skrev att jag vet bättre än dig om denna växt då du inte ''vet'' att den kräver vintervila. jag va kanske inte tydlig där.

denna växt har jag nämligen odlat inne och den tynade mer och mer, sedan läste jag mer om den och läste att den tålde frost. så jag planterade ut den. och nu har jag en riktigt stor tuva ute.

denna växt växer vilt i klimat DÄR DET BLIR VINTER!. visst du kan odla Gran,Björk inne också men dom mår dåligt på det och kommer om nåt år tyna bort och dö.

JA då tar jag fram NÄSTA BOK

Kruka Inne Lt's förlag Andy Sturgeon

''Temperatur - Svala rum är bäst och den föredrar ouppvärmdarum på vintern.

Problem - Rött spinn om växten står i för varmt rum.''

NÄSTA Lena Månsson Krukväxter

''Mår bäst om den får stå lite svalare under vintern.''

och Mästar boken Botanican - enligt den så växer den inte i varmare zon än +10c som lägsta temp. utan den varmaste zonen den kan vara i är 11 enligt dom som får på vintern +4c +10c som lägst. och att den sedan tål usda zon 3 som har ca -40c -35c.

Den trivs bäst och vill ha vintervila så är det och jag tänker inte fortsätta svara här för jag orkar inte.

Drygis

2009-03-24 kl 19:27

USDA zon 11: lägsta genomsnittliga temperatur 40°F, alltså drygt 4,4°C det finns ingen fast övre gräns eftersom det är den högsta definierade USDA zonen, det är tänkt att innefatta allt som är i princip helt säkert frostfritt.

Det finns fiskar som dör vid +10°C i kallare zoner, och att de överlever har att göra med att mikroklimatet i och precis vid vattnet inte blir lika kallt som området i övrigt vid en köldknäpp, vilket hindrar från att dö, och sumpväxterna från att få sin kära vintervila, jag har haft riktigt tropiska frostkänsliga växter som fortfarande mått riktigt bra veckor efter första frosten, just vid dammkanten.

USDA zon 11 innefattar till exempel Hawaii och Mexiko, alltså dom varmare delarna, jag tror behovet av vintervila som du beskrev det var utrett iom det.

Är det inte härligt att få lära sig nya saker? Jag menar till exempel en landväxtexpert som du bör ju ha nytta av att ha lite koll på USDA-zonerna. Det är bara att bjuda tillbaka med din landväxtexpertis någon gång.

Flaxss

2009-03-24 kl 20:50

Drygis skrev:
USDA zon 11: lägsta genomsnittliga temperatur 40°F, alltså drygt 4,4°C det finns ingen fast övre gräns eftersom det är den högsta definierade USDA zonen, det är tänkt att innefatta allt som är i princip helt säkert frostfritt.

Det finns fiskar som dör vid +10°C i kallare zoner, och att de överlever har att göra med att mikroklimatet i och precis vid vattnet inte blir lika kallt som området i övrigt vid en köldknäpp, vilket hindrar från att dö, och sumpväxterna från att få sin kära vintervila, jag har haft riktigt tropiska frostkänsliga växter som fortfarande mått riktigt bra veckor efter första frosten, just vid dammkanten.

USDA zon 11 innefattar till exempel Hawaii och Mexiko, alltså dom varmare delarna, jag tror behovet av vintervila som du beskrev det var utrett iom det.

Är det inte härligt att få lära sig nya saker? Jag menar till exempel en landväxtexpert som du bör ju ha nytta av att ha lite koll på USDA-zonerna. Det är bara att bjuda tillbaka med din landväxtexpertis någon gång.

Nja USDA zon 11 får +4c +10c (avrundat) därefter har du USDA zon 12 som över +10c alltså Hawaii har nr 12. Mexiko är inte heller ej nr 11 över hela. nr 12 är mer av en ''världszon'' så du har från 1 till 12, man ska egentligen inte kalla den för USDA(fel av mig). USDA zon är från 1 till 11 plus A och B alltså 10A och 10B, världszonen som jag fel kallat för USDA har inte A och B och går från 1 till 12.

Fiskar går in i Dvala på vintern och sänker sin omsättning(jag vet inte hur det går till). Växter sänker fryspunkten i cellerna det har inte att göra om det är i ett microklimat eller ej dom gör detta även om dom står kallt.

att dina tropiskaväxter( vilka?) klarat sig längre vid dammen är att det är ett microklimat där som gör det varmare. men växten i sig har ju redan invintrat innan frosten kom. hade dina tropiskaväxter inte invintrat som dom ska så hade dom varit döda vid -0,1c. har dom klarat sig utan att invintra så har du ett microklimat där som håller frosfritt. tro det eller ej även vanlig gran och björk kan få frostskador. om en gran/björk är i tillväxt och det blir kallt så får dom frostskador och även om det nu skulle bli frost i ett microklimat så kommer det ändå att hända och bli frostskador på den björken eller granen.

nu förstår jag inte vad det är som jag behöver lära mig? zonknäckare som jag är så kan jag rabbla upp detta i sömnen allt om klimat och zoner. för all del jag har ju både bananer, palmer, passiflora, kaktusar, oliv, fikon (listan kan bli lång)på friland i sverige och har haft väldigt länge. så jag kan inte säga att jag behöver lära mig något i detta ämne.

nu har ju detta kommit VÄLDIGT långt ifrån ämnet och ska verkligen sluta svara här. slutsats Gräskalmus vill ha vintervila under +10c för att trivas och kan vara ute. ska man ha den i kruka så är det bästa om man kan övervintra den svalt och lite torrare.

här är en sida som visar att den inte ens passar i usda zon 11
http://davesgarden.com/ guides/ pf/ go/ 443/ och med den sidan så kan vi väl få ett slut på detta ?

du får gärna odla din inne åretrunt i värmen men den mår då inte bra med det.

förlåt till trådskaparen! hoppas du fick dina svar. nu ger jag mig iallafall. jag MÅSTE ju inte ha rätt. men jag vet vad som är bäst för gräskalmus.

Flaxss

2009-03-24 kl 20:58

Tillägg till mitt inlägg

http://davesgarden.com/ zone/ show/ Sunshine_and_Oldies

det finns visst upp till nr15 !!! och du som trodde det bara fanns upp till 11. ja vad ska jag skriva? dock bevisar det ju att Gräskalmus inte vill ha varmare än +10c på vintern.

och jag som behöver lära mig nåt, jovisst.

häftigt Hawaii fanns också med
http://davesgarden.com/ zone/ show/ Hulaland

ja det var mer än nr 11 där också. så nog går det odla gräskalmus där med om än i rätt zon.

Drygis

2009-03-24 kl 21:30

Flaxss skrev:
Tillägg till mitt inlägg

http://davesgarden.com/ zone/ show/ Sunshine_and_Oldies

det finns visst upp till nr15 !!! och du som trodde det bara fanns upp till 11. ja vad ska jag skriva? dock bevisar det ju att Gräskalmus inte vill ha varmare än +10c på vintern.

och jag som behöver lära mig nåt, jovisst.

häftigt Hawaii fanns också med
http://davesgarden.com/ zone/ show/ Hulaland

ja det var mer än nr 11 där också. så nog går det odla gräskalmus där med om än i rätt zon.

Det verkar finnas lite olika åsikter i den frågan,
http://en.wikipedia.org/ wiki/ Hardiness_zones
http://www.usna.usda.gov/ Hardzone/ ushzmap.html

Som jag förstått det finns det 11 officiella zoner, sen har det fyllts på för att dela in även tropiska områden i olika zoner.

Hur många USDA zoner hanterar din bok som hävdar att växten växer i zon 11?

Nåväl, jag har aldrig hävdat att Acorus gramineus pusilla har det optimalt bra som krukväxt, bara att det går att odla den som krukväxt. Det senare har du påstått att det inte går, utan att framlägga några egentliga bevis för det.

Flaxss

2009-03-24 kl 21:50

Drygis skrev:

Det verkar finnas lite olika åsikter i den frågan,
http://en.wikipedia.org/ wiki/ Hardiness_zones
http://www.usna.usda.gov/ Hardzone/ ushzmap.html

Som jag förstått det finns det 11 officiella zoner, sen har det fyllts på för att dela in även tropiska områden i olika zoner.

Hur många USDA zoner hanterar din bok som hävdar att växten växer i zon 11?

Nåväl, jag har aldrig hävdat att Acorus gramineus pusilla har det optimalt bra som krukväxt, bara att det går att odla den som krukväxt. Det senare har du påstått att det inte går, utan att framlägga några egentliga bevis för det.

flera bevis att den kräver sval vintervila, den går att odla som krukväxt om den ges SVAL VINTERVILA. att odla den inne åretrunt i samma temp och varmt funkar inte (en av böckerna står det att den får röda spinn(ohyra) om den har för varmt).

angående zonerna så finns det USDA zon (1-11 a-b, äldre är utan a-b har jag för mig).

sedan finns det en zon för hela världen nr 1-15(16) som utgår på samma princip som USDA zonen utöver det så har varje kontinent en egen zon. Botanican har 1 till 12 den hävdar att den inte växer i nr 12 vilket ha varmare än +10c på vintern.

men dessa zoner är svårt att placera över då det är MYCKET mer som bestämmer om en växt klarar sig eller ej. som jordmån,vint,nederbörd,sol,värme under tillväxten,antal varma och kalla dagar,ohyra,sjukdomar m.m.

jag vet inte varför jag svara när jag skriver att jag inte ska, jahopp en gåta.

Logga in för att skriva ett inlägg

Akvaristik /

Sök i
efter

Användarnamn

Lösenord

Bli medlem nu!Inte medlem än?
Klicka här för att bli det! Det är gratis att Zoona!

Externa länkar

Länkar till webbradio

Sök på Zoonen

Medlemmar    Artiklar

Tipsa en vän!

Ditt namn:

Din e-postadress:

Din väns e-postadress:

Biobiljetter i potten för dig som tipsar dina vänner om Zoonen! Vinnare presenteras här.

Inloggade just nu

Visa hela listan...
qip

Terrariedjur

Von_märt

Akvaristik

stumpan87

Terrariedjur

jofo

Terrariedjur

ellkvist

Akvaristik

toyide

Akvaristik

62 perzooner som borde skriva något i diskussionsforumet.

© 2010 Zoonen, Om Cookies
Annonser

Zoonen rekommenderar
Tropikanläggningar

» Borås Tropikhus
» Frösö Zoo Familjeparken Djur och Nöjespark
» Hillesgården med bl a Mini-zoo och fågelpalats
» Tropikariet i Helsingborg
» Malmö Reptilcenter
» Ölands Djur- och Nöjespark
» Djurvårdsinstitutionen Spånga Gymnasium