Zoonen.com

Djuren /

Klicka för att tipsa någon om denna sida.Klicka för att skriva ut denna sida.

HUNDAR:  Hem | Forum | Artiklar | Bilder | Filmer | Annonser | Bloggar | Länkar

Blandrashundar | Hundraser | Hundsport | Uppfödning

UNDERSÖKNING: Tycker du man ska kastrera sin hund?

Absolut om den inte kan tillföra sin ras något
20,1% (28)
Iallafall alla blandraser
1,4% (2)
NEJ det är djurplågeri
0,7% (1)
upp till var och en
77,7% (108)

Totalt: 139

Hundar /
Pris kastrering hanhund

Sök i
efter
   Logga in för att skriva ett inlägg

lenita

Trådar: 10

2009-07-19 kl 20:25

Pris kastrering hanhund

Jag undrar vad ni betalt för att kastrera eran hanhund? och vart ni gjorde det, stad och om de var på större djurklininik, eller en mindre privat. Skulle ni rekommendera den ni gjorde det hos?

nova

Trådar: 30

2009-07-19 kl 20:32

Hur skulle kastrering vara djurplågeri? *s*
Själv tycker jag att det beror på, om man ska göra det eller inte. En del hundar kan vara väldigt översexuella, till den grad att de inte kan leva ett normalt liv i närheten av tikar (äter inte, är "döva" för omvärlden osv). För dem kan kastrering ge ro i själen. Annars tycker jag generellt att om man har hunden under kontroll så måste man ju inte kastrera, men olyckor kan alltid hända så man får väl se vad som passar bäst för ens egen situation och hur man tror det skulle påverka hunden. I Sverige kastrerar vi extremt lite jämfört med länder som t.ex. USA.

Jag kastrerade Dunder på Blå Stjärnan i Göteborg. Det kostade ca 4500 kr. Ingreppet skedde bra på alla sätt, nackdelen var att det var lång väntetid - kunde inte hämta honom förrän på kvällen (lämnade in honom redan på morgonen). Det kan dock ske om de får in akutfall, då kan en enkel kastrering få skjutas upp lite, inte mycket att göra åt det.

lenita

2009-07-19 kl 23:21

nova skrev:
Hur skulle kastrering vara djurplågeri? *s*
Själv tycker jag att det beror på, om man ska göra det eller inte. En del hundar kan vara väldigt översexuella, till den grad att de inte kan leva ett normalt liv i närheten av tikar (äter inte, är "döva" för omvärlden osv). För dem kan kastrering ge ro i själen. Annars tycker jag generellt att om man har hunden under kontroll så måste man ju inte kastrera, men olyckor kan alltid hända så man får väl se vad som passar bäst för ens egen situation och hur man tror det skulle påverka hunden. I Sverige kastrerar vi extremt lite jämfört med länder som t.ex. USA.

Jag kastrerade Dunder på Blå Stjärnan i Göteborg. Det kostade ca 4500 kr. Ingreppet skedde bra på alla sätt, nackdelen var att det var lång väntetid - kunde inte hämta honom förrän på kvällen (lämnade in honom redan på morgonen). Det kan dock ske om de får in akutfall, då kan en enkel kastrering få skjutas upp lite, inte mycket att göra åt det.

Jag vet inte hur det kan vara djurplågeri , jag är hundra procent för kastering och tycker alla djur som det ej avlas på bör kastreras. Fast det var ju inte frågan =) så vidare disskusion om det finns kanske i annan tråd?

sarnil

Trådar: 48

2009-07-20 kl 09:59

en hanhund över 25kg brukar kosta ca 3800 å uppåt (ha ringt runt lite) å det är inte så m ånga priva kliniker som gör det då det e lite större ingrepp om man skulle jämföra med att kastrera en hankatt.
Just nu ha jag testat på kemisk kastrering som inte allt fungerat på min hund han som inte juckade alls innan ha nu börjat å reser alltid ragg när man går förbi andra hanar (ha alltid fungerat med alla hundar i området) så yttligare en struta till blir det inte.

lenita

2009-07-20 kl 10:02

sarnil skrev:
en hanhund över 25kg brukar kosta ca 3800 å uppåt (ha ringt runt lite) å det är inte så m ånga priva kliniker som gör det då det e lite större ingrepp om man skulle jämföra med att kastrera en hankatt.
Just nu ha jag testat på kemisk kastrering som inte allt fungerat på min hund han som inte juckade alls innan ha nu börjat å reser alltid ragg när man går förbi andra hanar (ha alltid fungerat med alla hundar i området) så yttligare en struta till blir det inte.

Här omkring kostar det ca 3500 kr. Men vet att i Falun kan man göra det för 1500 ca. Fast den männisakn vill då inte jag gå till.
kemiskt funkade bra för min hane, gjorde det bara i väntan på att spara pengar till en riktig.

~*Eloize*~

Trådar: 25

2009-07-20 kl 14:41

Båda mina är kastrerade både tiken och hanen....

varför inte!?
dom är "hittehundar" med väldigt osäker historia....
inget jag någonsin skulle välja att avla på...
samt att det dämpar en hanes jobbiga situation under tikens löp.... dom stackarna har det inte lätt då!

för mej kostade kastreringen ca 2900kr...
hos en klinik i åkers styckebruk.
med borttagning av dom bakre sporrarna betalade jag 3900kr.

bra priser och underbara veterinärer!

Trickhundar

Trådar: 18

2009-07-23 kl 17:39

lenita skrev:
Jag undrar vad ni betalt för att kastrera eran hanhund? och vart ni gjorde det, stad och om de var på större djurklininik, eller en mindre privat. Skulle ni rekommendera den ni gjorde det hos?

Tänker man tanken att kastrera sin hund, så finns det ofta anledning till det. Och då säger jag "varför inte?".

Jag har två hanhundar, varav en är kastrerad. Han var tikkåt som attans. Dessutom folkskygg, och bara det så tycker jag att han inte lämpas till avel.
Genom kastrering så slapp vi många "bråk" ang tikar. Jag tror säkert att det hade gått att lösa utan kastrering, men själv känner jag att det finns roligare träning att lägga ner den tiden på.

Min andra hund har jag inga problem med att han har kulorna kvar. Han är inte tänkt att gå i avel (BC som jag själv tycker är för mesig i fårhagen, dock godkänd, men jag tycker det finns andra BCs som är mer lämpade), men det stör inte på något vis att han har kulorna kvar, så jag känner att det är ett onödigt ingrepp.

Har för mig att jag betalade ca 2,500 för Emils kastrering (papillon på ca 5 kg)
   Logga in för att skriva ett inlägg

Hundar /
Pris kastrering hanhund

Sök i
efter

Användarnamn

Lösenord

Bli medlem nu!Inte medlem än?
Klicka här för att bli det! Det är gratis att Zoona!

Externa länkar

Sök på Zoonen

Medlemmar    Artiklar

Tipsa en vän!

Ditt namn:

Din e-postadress:

Din väns e-postadress:

Inloggade just nu

1 perzooner som borde skriva något i diskussionsforumet.

© 2014 Zoonen, Om Cookies
Annonser