Zoonen.com

Djuren /

Klicka för att tipsa någon om denna sida.Klicka för att skriva ut denna sida.

AKVARISTIK:  Hem | Forum | Artiklar | Bilder | Filmer | Annonser | Bloggar | Länkar

Akvarieteknik | Fiskar & Vattendjur

Akvaristik /
Vilken är den största hajen man får ha i akvarie?

Sök i
efter
   Logga in för att skriva ett inlägg

Mörthen

Trådar: 1

2004-08-23 kl 02:24

Hejsan...

Jag har ett problem, jag vill skaffa mig den största hajen som MÖJLIGT att ha hemma i ett akvarium.
Jag vet inte vilken sort, vart hajar går att köpas eller vad dom kan kosta.
Om du vet skulle det vara sjysst om du svarar på detta.

Om du nu inte vet svaret på vad den största hajen heter så är det lungt om du kan namnge någon annan sort, bara den är större en 10cm.

(Glöm inte att säga namnet på den sorts haj som går att köpas).

MVH MÖRTHÖ THÖ THÖG

Dammtuss

Trådar: 1

2004-08-23 kl 08:43

Ursprungligen skrivet av Mörthen
Hejsan...

Jag har ett problem, jag vill skaffa mig den största hajen som MÖJLIGT att ha hemma i ett akvarium.

Om du nu inte vet svaret på vad den största hajen heter så är det lungt om du kan namnge någon annan sort, bara den är större en 10cm.

MVH MÖRTHÖ THÖ THÖG

Jag vet en haj.... Det är silver hajen. den blir ca 35 cm. Om du går in på zoopet.com och söker på hajar så får du en massa svar.
Tyvärr vet jag varken var dessa akn köpas eller hur mycket de kostar. Lycka till // emelie

Felix.W

Trådar: 2

2004-08-23 kl 10:38

Silverhaj kostar runt en femtiolapp. Jag har en sån i mitt 160l akvarie.
Det är egentligen ingen haj utan en barb. Det finns inga sötvattenshajar vad jag vet. Det finns andra akvariefiskar med hajnamn som regnbågshaj, paronhaj, hajmal mm.
MVH/Felix

Shepard

Trådar: 43

2004-08-23 kl 14:19

Ursprungligen skrivet av Mörthen
Hejsan...

MVH MÖRTHÖ THÖ THÖG

Hej

Paroonhajen är en mal, och totalt olämplig som akvariefisk, då den blir över 1 meter lång, och är lättstressad, och lätt skadar sig själv på inredningen. Tyvärr så säljs den ofta ändå i zooaffärer, vilket väl egentligen får räknas som djurplågeri. Affärsinnehavarna "glömmer" ofta också att berätta hur stor den blir, och att den inte ens är en haj. Paroonhajen är ett klassiskt exempel på att man inte ska köpa djur enbart för att de är "häftiga". Den enda "hajen" som blir någotsånär stor som jag kan rekommendera är silverhajen, jag har 5 stycken. Den är en fredlig stimfisk, som vill gå i en liten grupp, och blir ca 35 cm. Svarthajen är en släkting till eldstjärten, men blir mycket större, ca 60 cm, och kan liksom eldstjärten vara aggressiv.

Några riktiga hajar som går att ha i sötvattensakvarier finns inte. Vad jag vet finns det bara en haj som går upp i sötvatten, och det är tjurhajen, som blir ca 3-4 meter lång, och anses som en av de farligaste hajarna. Däremot finns det sötvattensrockor, som ju är släkt med hajar, varav den minsta blir ca 30 cm, tror jag. Men de är nog rätt svårskötta. Så om du måste ha en "haj" som blir över 10 cm så är nog silverhajen den bästa, men kom ihåg att den är en stimfisk, och att man bör ha en liten grupp. Den är dessutom rörlig och aktiv, och kräver rätt bra simutrymme. Se'n har du ju eldstjärtar och regnbågshajar, som väl blir lite drygt 10 cm, men de är aggressiva, och inte särskilt lämpliga i sällskapsakvarier. Däremot så passar de bra med lite aggressivare ciklider.

Alla de jag har räknat upp säljs till och från i många affärer, tyvärr även paroonhajen.

MVH Micke

terpentin

Trådar: 16

2006-01-21 kl 16:50

finns inga hajar som överlever i sötvatten och som ryms i en vanlig lägenhet, ens om du fyllde hela med vatten. kan du bygga ett 100m2 saltvattensakvarium vi kan du säkert ha nån liten haj däri, men de är nog jävligt svåra att få tag på och har säkert en prislapp på åtskilliga tusen.

vill du ha en fisk som ibland har "haj" med i det svenska namnet är som sagt silverhajen det bästa alternativet, men den är ungefär lika hajliknande som en guldfisk i beteendet.

hur stort akvarium har du?
   Logga in för att skriva ett inlägg

Akvaristik /

Sök i
efter

Användarnamn

Lösenord

Bli medlem nu!Inte medlem än?
Klicka här för att bli det! Det är gratis att Zoona!

Externa länkar

Sök på Zoonen

Medlemmar    Artiklar

Tipsa en vän!

Ditt namn:

Din e-postadress:

Din väns e-postadress:

Inloggade just nu

Katter
Akvaristik
Hundar
Smådjur
Hundar
Övrigt djur

6 anledningar till att fortsätta utveckla Zoonen.

© 2014 Zoonen, Om Cookies
Annonser