Zoonen.com

Djuren /

Klicka för att tipsa någon om denna sida.Klicka för att skriva ut denna sida.

HUNDAR:  Hem | Forum | Artiklar | Bilder | Filmer | Annonser | Bloggar | Länkar

Blandrashundar | Hundraser | Hundsport | Uppfödning

Hundar /
Dreglande hundar - vad beror det på?

Sök i
efter
   Logga in för att skriva ett inlägg

*Rex*

Trådar: 41

2010-02-14 kl 16:27

Jag har funderat på det här med vad det är som gör att vissa hundar dreglar mer eller mindre och andra inte?
Är det alltid rasrelaterat och vilka hundar med vilka utseenden är det i så fall som är dregliga? (Jag vill påpeka att jag inte är något som helst emot dreglande hundar utan jag undrar bara hur det kommer sig).
Är det speciella huvudformer eller hur kommer det sig?

Jag trodde först att det enbart berodde på hur de såg ut i huvudformen, tex. boxer, men så träffade jag min första och typ enda boxer och hon dreglade inte alls.
Sen träffade jag två irländska settrar som ju har strama läppar och de dreglade förvånansvärt mycket!
Vidare träffade jag en sankt bernard som dreglade i världsklass kan man väll säga, räckte med att den tiken la huvudet på armstödet på en soffa för att det skulle bli genomblött. Någon sa till mig att sankt bernad dreglade för att de hade någon funktion som gjorde att de inte kunde svälja det typ - men hur fasiken kan de äta foder i så fall?

Är det någon som har någon förklaring på detta? Har gått och funderat på detta i flera år och får ingen klarhet alls..

Sagagojan

Trådar: 106

2010-02-14 kl 16:51

Det brukar ha att göra med hängande läppar. Typiskt dregliga raser brukar ju vara mastiffer och dylikt, och den neapolistanska är nog den som dreglar mest, verkar det som, och kolla på läpparna...

http://upload.wikimedia.org/ wikipedia/ commons/ 0/ 08/ Mastino_napoletano_675.jpg
http://upload.wikimedia.org/ wikipedia/ commons/ 9/ 90/ Mastino_napoletano_67576.jpg

Mischa

Trådar: 96

2010-02-14 kl 18:28

Jag har haft en storpudel som kunde dregla, min nuvarande hund kan också dregla rätt rejält vid retning av mat trots att både har strama läppar.

Men dreggel utöver en störning som mat är troligtvis vanligast på hundar med hängande läppar.

nova

Trådar: 30

2010-02-14 kl 18:34

Min springer dreglar jättemycket i vissa situationer (mat, om han nyss druckit, när han hässjar på sommaren), men min kompis bracco har väldigt likartade läppar och hon dreglar inte alls... det varierar nog mycket både inom och mellan raser. I vissa fall kan ju hundar dregla som ett tecken på stress också. Annars tror jag nog att läpparna gör mycket, Dunder har lite väl hängande läppar för en springer och jag tror han dreglar mer än genomsnittet för sin ras.

*Rex*

2010-02-15 kl 15:16

Ok, alla raser kan typ dregla då men det är vanligare på raser med stora läppar och hundraser med mycket löst skinn i ansiktet kanske?

*Rex*

2010-02-15 kl 15:21

nova skrev:
Min springer dreglar jättemycket i vissa situationer (mat, om han nyss druckit, när han hässjar på sommaren), men min kompis bracco har väldigt likartade läppar och hon dreglar inte alls... det varierar nog mycket både inom och mellan raser. I vissa fall kan ju hundar dregla som ett tecken på stress också. Annars tror jag nog att läpparna gör mycket, Dunder har lite väl hängande läppar för en springer och jag tror han dreglar mer än genomsnittet för sin ras.

Ok, nu vet jag inte om Bracco också är en springer men jag fattade det som så av sammanhanget. Min springerkille har nog också väldigt stora läppar för sin ras (har kollat på bilder på Dunder och de ser ut att vara lika varann på den biten), men han dreglar bara innan han får ett varsågod vid matskålen - inte en enda droppe annars.. Så det var det jag med tyckte var konstigt med de stora läpparna som han faktiskt har. Kanske finns det inget direkt svar på frågan allså mer än att vissa raser är mer benägna än andra men att det ändå inte behöver vara så.

nova

Trådar: 30

2010-02-15 kl 15:58

*Rex*

2010-02-15 kl 16:24

nova skrev:
Bracco är en hundras, den ser ut såhär :)
http://upload.wikimedia.org/ wikipedia/ commons/ 0/ 05/ Bracco_italiano_878.jpg

Hahha, då drilla poletten er =). Aldrig sett förut tror jag - finns så himla mycket hundraser också. Ok då vet jag hur dom ser ut.

*mia*

Trådar: 15

2010-02-19 kl 08:17

Min pyreneiska mastiff dregglade jätte mycket (hittar än dregel fast det är ca 1 år tog bort han)

Figgo (welsh springer spaniel) dregglar när han har druckit.. Då går han från vattenskålen med två rinnande vattenstrilar från vardera sida om munnen.. Fast det tror jag beror på att han typ inte sväljer det sista ;)

*Rex*

2010-02-19 kl 10:42

*mia* skrev:
Min pyreneiska mastiff dregglade jätte mycket (hittar än dregel fast det är ca 1 år tog bort han)

Figgo (welsh springer spaniel) dregglar när han har druckit.. Då går han från vattenskålen med två rinnande vattenstrilar från vardera sida om munnen.. Fast det tror jag beror på att han typ inte sväljer det sista ;)

Ok, mastiffer säger många att dom dreglar - beror kanske på att dom generellt har ganska mycket lös hud i ansiktet och stora läppar?

Min engelska springer spaniel är lika dan i den situationen som din welsh, men det skulle inte jag säga är dreggel utan mer som du säger att de verkar strunta i att svälja/slicka sig om munnen efteråt..

*mia*

Trådar: 15

2010-02-19 kl 12:13

Jo om de bara hade gjort deprecis efteråt.. Men han går å har vatten i munnen ett tag å "släpper" ut lite här å var :) speciellt om han kommer å lägger huvudet i knäet så rinner de ut massa vatten ur munnen på han hehe..

*Rex*

2010-02-19 kl 14:08

*mia* skrev:
Jo om de bara hade gjort deprecis efteråt.. Men han går å har vatten i munnen ett tag å "släpper" ut lite här å var :) speciellt om han kommer å lägger huvudet i knäet så rinner de ut massa vatten ur munnen på han hehe..

Hahha, men så gör inte min iaf

Polhem

Trådar: 0

2010-07-04 kl 21:24

Cane Corso = Dreggel ???

Hej

Jag undrar om någon vet om en Cane Corso dregglar mycket? Ser ju ut som en hund som skulle kunna dreggla rätt rejält men vet som sagt inte om dom gör det överlag...
   Logga in för att skriva ett inlägg

Hundar /

Sök i
efter

Användarnamn

Lösenord

Bli medlem nu!Inte medlem än?
Klicka här för att bli det! Det är gratis att Zoona!

Externa länkar

Sök på Zoonen

Medlemmar    Artiklar

Tipsa en vän!

Ditt namn:

Din e-postadress:

Din väns e-postadress:

Inloggade just nu

2 personer som väntar på nästa nummer av Magasin Zoonen

© 2014 Zoonen, Om Cookies
Annonser