Zoonen.com

Djuren /

Klicka för att tipsa någon om denna sida.Klicka för att skriva ut denna sida.

KATTER:  Hem | Forum | Artiklar | Bilder | Filmer | Annonser | Bloggar | Länkar

Hus- & Blandraskatter | Korthårskatter | Långhårskatter | Semilånghårskatter | Uppfödning | Utställningar

Katter /
Positiva saker med att kastrera honkatt?

Sök i
efter
   Logga in för att skriva ett inlägg

Kajsa91

Trådar: 39

2010-06-20 kl 01:00

Jag har en liten kattunge på 12 veckor. En liten tjej..
Hon ska vara en innekatt och jag bor i en lägenhet så därför ska jag kastrera henne har min mamma sagt hela tiden. (Fick henne i inflyttningspresent när jag flyttade hemifrån faktiskt.)

Så vad är de positiva med att kastrera henne?
Lugnare, mer gosig.. Ja, berätta gärna ni som vet.. Har faktiskt ingen aning alls själv! :p

Och något speciellt man ska tänka på så hon inte vill komma ut?
Har precis köpt ett stort klösträd till henne som snart kommer hit som lär vara mycket att klättra på.
Hon har leksaker, jag busar med henne och hon får även hänga med hem till min mamma då och då där det är ett hus och springa runt i och även träffa en annan katt..

Den andra katten är en hane, som är kastrerad och han är världens underbaraste katt verkligen! Min lilla ögonsten som jag inte kunde ta med för han är utekatt. Är så rädd att jag blir besviken på min nya katt om hon inte får dendär samma personligheten som den andra.
Han är tjock, gosig, man kan göra vad som med han.. Helt konstig med andra ord. Och såna som hatar katter älskar tillochmed honom!

Detta blev långt märkte jag nu, haha. Men somsagt; positivt med kastrering för honkatt och något man ska tänka på när man ska ha en innekatt? :)

TACK FÖR ALLA SVAR! :)

Catloover

Trådar: 93

2010-06-20 kl 11:54

Honkatt

Kajsa91 skrev:
Jag har en liten kattunge på 12 veckor. En liten tjej..
Hon ska vara en innekatt och jag bor i en lägenhet så därför ska jag kastrera henne har min mamma sagt hela tiden. (Fick henne i inflyttningspresent när jag flyttade hemifrån faktiskt.)

Så vad är de positiva med att kastrera henne?
Lugnare, mer gosig.. Ja, berätta gärna ni som vet.. Har faktiskt ingen aning alls själv! :p

Och något speciellt man ska tänka på så hon inte vill komma ut?
Har precis köpt ett stort klösträd till henne som snart kommer hit som lär vara mycket att klättra på.
Hon har leksaker, jag busar med henne och hon får även hänga med hem till min mamma då och då där det är ett hus och springa runt i och även träffa en annan katt..

Den andra katten är en hane, som är kastrerad och han är världens underbaraste katt verkligen! Min lilla ögonsten som jag inte kunde ta med för han är utekatt. Är så rädd att jag blir besviken på min nya katt om hon inte får dendär samma personligheten som den andra.
Han är tjock, gosig, man kan göra vad som med han.. Helt konstig med andra ord. Och såna som hatar katter älskar tillochmed honom!

Detta blev långt märkte jag nu, haha. Men somsagt; positivt med kastrering för honkatt och något man ska tänka på när man ska ha en innekatt? :)

TACK FÖR ALLA SVAR! :)

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Jag har hört att honkatter blir lugnare och mera som en kattunge hela livet när man kastrerar dem,men jag har inte gjort det någon gång med mina katter.men när du fick henne(kattungen) var hon en ute katt då eller var hon en inne katt?för om hon var född ute så är det inte så snällt att stänga in henne att vara i en lägenhet. En sak du kan sysselsätta henne med när hon är lite hungrig så ta torrfoder och lägg i en avlång toarulle så kan hon sitta och fiska med armarna i den för att få ut maten,mina katter älskar det!
//Jennifer

Visslaren

Trådar: 19

2010-06-20 kl 12:06

Kul att du har fått en katt!
Att kastrera sin katt är både bra och viktigt. En katt mår inte bra av att vara fertil, och honkatter kan få problem med livmoderinflamation, juvertumörer osv om dom inte kastreras. Och det kan, om man har otur, sluta illa. Så att kastrera sin katt är viktigt!
Jag antar att du är intresserad av att lära dig mer om katter, och då finns det väldigt bra info här; http://www.kattstatus.se/ index.html

Angående utevistelse. Du kan gå ut med katten i koppel! Det är ett jättebra sätt att ha kontroll över vad katten gör ute, och sen får man ju en liten promenad själv. Många innekatter uppskattar även att vara ute, och att gå ut med i koppel eller näta in sin balkong/trädgård är ett väldigt bra alternativ!
Annars är det bra att tänka på att aktivera sin katt mycket. Köp en laserpekare och låt katten jaga den, gå ut och gå i koppel, klösträd och leksaker, och hjärngympa! Det finns ju sånna bollar (tror att det är för hundar) där man häller i lite godis/mat och sen får dom arbeta och klura ut hur man får ut maten. Det är väldigt bra aktivering för innekatter!

Sen bör du tänka på vad du ger din katt för mat. Torrfoder som finns i vanliga mataffärer brukar inte vara så bra, gå till en djuraffär och köp torrfoder där, tex Eukanuba, Royal Canin, Orijen osv är hyffsade foder! Blötmat går dock superbra att köpa i en vanlig mataffär, där brukar man rekomendera Mjau blötmat.

Läs gärna på Kattstatus som jag länkat lite längre upp! Där står det en massa bra saker som är bra att veta om katter.
Lycka till! :D

Oh-la

Trådar: 63

2010-06-20 kl 12:14

det finns väldigt många olika fördelar med att kastrera en honkatt. faktiskt så många att man verkligen borde föra det om man inte planerar seriös avel på katten. det där med att katten blir lugnare... nja... eftersom katten drivs av sin könsdrift, en honkatt som är fertil kan svälta sig själv bara för att hitta en hane att para sig med. det är viktigare än allt och gör att många katter lever under enorm stress. när man kastrerar en katt är inte det viktigaste som finns att para sig, utan att få vara just katt. de har tid att leka och busa, att ligga och kela, att äta tills de blir mätta, att jaga (tro det eller en, men en kastrerad katt är en bättre jägare än en okastrerad eftersom en okastrerad katt bara bryr sig om att få para sig) och att bara få finnas. kastrerar man sin katt tar man alltså bort en enorm stress, och då blir vissa katter lugnare, bara för att de tar tid att slappa. min tjej är dock som en kattunge som bara ska leka! inte ett dugg lugn, så det är individen som avgör.

en annan väldigt viktig sak är att katter funkar på ett annat sätt än t.ex. människor eller hundar. en hund och människa får ju ägglossning och då kan de para sig. katter däremot löper utan att få ägglossning. de får ägglossning först när de blir parade. hankattens penis är taggig och skrapar mot honkattens slidvägg. smärtan gör att det frigörs en massa hormoner som startar en ägglossning. om katten löper utan att bli parad, löper tom, släpps inga ägg, utan de finns kvar i livmodern och blir "gamla". tillslut är risken stor att de bildar cystor och tumörer. när katten löper tom är risken också väldigt stor för livmoderinflammation. något som faktiskt är dödligt.

risken för livmodercancer och ljuvertummörer ökar kraftigt om man inte kastrerar. även honkatter markerar, så risken finns att man får en katt som kissar inne om man inte kastrerar. det finns massor av fördelar, och i stort sett inga nackdelar. till och med seriösa uppfödare tar baranågra få kullar för att kunna kastrera så snabbt som möjligt eftersom katter inte mår bra av att vara fertila.
   Logga in för att skriva ett inlägg

Katter /

Sök i
efter

Användarnamn

Lösenord

Bli medlem nu!Inte medlem än?
Klicka här för att bli det! Det är gratis att Zoona!

Externa länkar

Sök på Zoonen

Medlemmar    Artiklar

Tipsa en vän!

Ditt namn:

Din e-postadress:

Din väns e-postadress:

Inloggade just nu

Katter
Akvaristik
Katter
Akvaristik