Zoonen.com

Djuren / Smådjur /

Klicka för att tipsa någon om denna sida.Klicka för att skriva ut denna sida.

HAMSTER:  Hem | Forum | Artiklar | Bilder | Filmer | Annonser | Bloggar | Länkar

Hamsterburar | Dvärghamster | Guldhamster | Hybrider | Hamsteruppfödning, avel, parning, dräktighet

Smådjur / Hamster /
Ni MÅSTE verkligen hjälpa mig!!!!

Sök i
efter
   Logga in för att skriva ett inlägg

« 1 2 3 »    

Emma_

Trådar: 10

2010-11-14 kl 11:03

Men hur det än blir bör du ju inte avla på dom djuren när du inte har någon aning om bakgrunden.

PallAth

Trådar: 13

2010-11-14 kl 14:50

skrattretande

Alltså, är inte detta väldigt skrattretande? Det finns så många kunniga 'experter' på zoonen och nästan ingen vet det exakta svaret på detta, jag blir verkligen galen! Jag vet inte vart jag ska gå eller vem jag ska vända mig till. Veterinären? Djuraffären? Jag var inne i Djuraffären där jag köpte henne och frågade varför det kommer sig att hon inte ville para sig och jag beskrev noga hur hon såg ut, och detta fick jag till svar:

'Ja, men asså, om jag säger så här, alla hamstrar har olika utséenden, det är precis som du o jag. Vi har ju olika hårslag och hårfärger, så är det med alla djurarter! Man får räkna med att honan är parningsvillig vid 8 veckor iallafall, vissa är senare, vissa är tidigare, så du får ju ha lite tålamod och vänta!'

Men vadå, min hona är 12 veckor!? Så sen är hon väll inte? Och det känns som ingen kan ta mig seriös, och jag vil verkligen ha svar på detta.

Jag har kommit fram till att hon är en Mottled Black (AAA).
Har också kommit fram till att hennes s.k 'ras' är mycket ovanligt och härstammar från Polen (?). Det finns mycket lite information på nätet och i handeln så jag är verkligen jätte tacksam för all information jag får!

Tack!

PallAth

2010-11-14 kl 14:54

.

TECIBEL

2010-11-14 kl 15:46

Hamstrar ska ska inte paras för än de är mellan 5-7 månader (har jag läst), då en 'graviditet' kan skada dem när de inte är fullt utvecklade. Du skrev i ett tidigare inlägg att hon var 5 månader och nu är hon 12 veckor? (...).

Uppsök en smådjursklinik och få äkta experthjälp då du inte kan förlita dig på källor som kommer från internet oavsätt hur kunniga folk är. Ring runt och se till att du kommer till en veterinär som tar emot hamstar.

Det är mitt råd.

Emma_

2010-11-14 kl 17:45

PallAth skrev:
Alltså, är inte detta väldigt skrattretande? Det finns så många kunniga 'experter' på zoonen och nästan ingen vet det exakta svaret på detta, jag blir verkligen galen! Jag vet inte vart jag ska gå eller vem jag ska vända mig till. Veterinären? Djuraffären? Jag var inne i Djuraffären där jag köpte henne och frågade varför det kommer sig att hon inte ville para sig och jag beskrev noga hur hon såg ut, och detta fick jag till svar:

'Ja, men asså, om jag säger så här, alla hamstrar har olika utséenden, det är precis som du o jag. Vi har ju olika hårslag och hårfärger, så är det med alla djurarter! Man får räkna med att honan är parningsvillig vid 8 veckor iallafall, vissa är senare, vissa är tidigare, så du får ju ha lite tålamod och vänta!'

Men vadå, min hona är 12 veckor!? Så sen är hon väll inte? Och det känns som ingen kan ta mig seriös, och jag vil verkligen ha svar på detta.

Jag har kommit fram till att hon är en Mottled Black (AAA).
Har också kommit fram till att hennes s.k 'ras' är mycket ovanligt och härstammar från Polen (?). Det finns mycket lite information på nätet och i handeln så jag är verkligen jätte tacksam för all information jag får!

Tack!

Mottled black är väl färgen antar jag då. Men vad är hon för ras? Och vad är hanen för ras?

Om du inte kan kolla själv så leta upp någon som kan avgöra så att det verkligen är en hane och en hona. Men sen finns det väl även sterila djur.

men är hon bara 12 veckor? Då är hon inte redo för en kull.

Fast jag tycker självklart inte man ska ta en kull på djur som kommer från djuraffärer. Man vet aldrig hur dom har avlat. Vill man föda upp djur är det bättre att skaffa hamstrar med känd bakgrund.

Sen ska dvärghamstrar inte sitta själv. Så är det en hona och en hane så bör du skaffa varsin kompis till dom.

rikki.d

Trådar: 63

2010-11-14 kl 20:11

Om hon är en campbells i färgen black mottled så är hon inte alls någon ovanlig ras. Det finns många i Sverige som föder upp Campbells.
Grejen är ju att din partner till henne inte är en Campbells utan en vintervit dvärghamster. Då får du hybrider ifall de parar sig. Men det är inte säkert att de vill para sig alls.
Och är hon nu helt plötsligt 12 veckor så bör du sära på dem genast och läsa lite under avelsrekommendationer.

PallAth

2010-11-14 kl 20:32

Min hamster är ju 3 månader = 12 veckor? Eller vad menar ni? Dem e ju könsmogna vid 4-9 veckors ålder?

PallAth

2010-11-14 kl 20:33

rikki.d skrev:
Om hon är en campbells i färgen black mottled så är hon inte alls någon ovanlig ras. Det finns många i Sverige som föder upp Campbells.
Grejen är ju att din partner till henne inte är en Campbells utan en vintervit dvärghamster. Då får du hybrider ifall de parar sig. Men det är inte säkert att de vill para sig alls.
Och är hon nu helt plötsligt 12 veckor så bör du sära på dem genast och läsa lite under avelsrekommendationer.

varför ska jag sära på dem?

rikki.d

Trådar: 63

2010-11-14 kl 20:38

Könsmognad har absolut ingenting med när man är redo att få bebisar att göra.
Människor kan få barn vid 12 års ålder ibland, det betyder inte att det är rätt.
Parar du ett djur när det inte är färdigväxt så är risken stor att man förlorar både bebisar och honan.
Det finns rekommendationer för hur gamla olika djur ska vara vid parning. En lägsta ålder och en högsta ålder.
Rekommenderat för dvärgar är 4 månader.
Visst kan du sätta ihop dem tidigare än så, men du riskerar så mycket mer.

Emma_

2010-11-14 kl 22:03

PallAth skrev:
Min hamster är ju 3 månader = 12 veckor? Eller vad menar ni? Dem e ju könsmogna vid 4-9 veckors ålder?

Hon är för ung. Varför vill du avla på dom egentligen?

aliiciaj

Trådar: 26

2010-11-15 kl 08:02

Blir lite ledsen över hamstrarnas skull när jag läser detta, dina hamstrar kommer få ta smällen när det är du som experimenterar och tycker det verkar gulligt med små hamsterbebisar, men så att du vet. hamsterbebisar är inte så värst gulliga fören dem är några veckor gamla, jag vet inte hur det är med dvärghamstrar men guldhamstrar börjar få lite form och så vid 3-4 veckor och det är då som dem börjar bli riktigt söta och dem ska ju säljas vid 4 veckors ålder, fast det är nog inte samma sak med dvärghamstrar.
Att ljuga och säga att din hamster först var 5 månader var fel, men det var ju bra att du tillslut skrev att hon bara var 3 månader, para inte din hamster just nu, inte för våran skull utan för din hamsters skull. Hon är inte mogen för att ta en kull just nu, vänta minst en månad innan du gör det eller gör det inte alls. Sök lite mer fakta om parning och utveckling av ungar på internet innan du bestämmer dig för att verkligen göra det igen.

PallAth

2010-11-16 kl 18:26

aliiciaj skrev:
Blir lite ledsen över hamstrarnas skull när jag läser detta, dina hamstrar kommer få ta smällen när det är du som experimenterar och tycker det verkar gulligt med små hamsterbebisar, men så att du vet. hamsterbebisar är inte så värst gulliga fören dem är några veckor gamla, jag vet inte hur det är med dvärghamstrar men guldhamstrar börjar få lite form och så vid 3-4 veckor och det är då som dem börjar bli riktigt söta och dem ska ju säljas vid 4 veckors ålder, fast det är nog inte samma sak med dvärghamstrar.
Att ljuga och säga att din hamster först var 5 månader var fel, men det var ju bra att du tillslut skrev att hon bara var 3 månader, para inte din hamster just nu, inte för våran skull utan för din hamsters skull. Hon är inte mogen för att ta en kull just nu, vänta minst en månad innan du gör det eller gör det inte alls. Sök lite mer fakta om parning och utveckling av ungar på internet innan du bestämmer dig för att verkligen göra det igen.

Men herregud, jag är en erfaren hamsteruppfödare av creame dvärghamstrar jag vet hur dem ser ut när dem är nyfödda. Sedan att säga att jag ljuger gör saken inte bättre, nu är det så att min hane är 5 mån o honan 3 mån, du kanske inte tänker på att jag kan ha förväxlat de? Jo självklart ska jag vänta när jag ser vad felet är, och nästa gång ska jag inte fråga här. Tack

Emma_

2010-11-16 kl 18:30

PallAth skrev:

Men herregud, jag är en erfaren hamsteruppfödare av creame dvärghamstrar jag vet hur dem ser ut när dem är nyfödda. Sedan att säga att jag ljuger gör saken inte bättre, nu är det så att min hane är 5 mån o honan 3 mån, du kanske inte tänker på att jag kan ha förväxlat de? Jo självklart ska jag vänta när jag ser vad felet är, och nästa gång ska jag inte fråga här. Tack

Då borde du väl veta riskerna med att avla på djur utan känd bakgrund. Grossistdjur lämpar sig sällan till avel. Så varför vill du ha in sånt i din avel?

aliiciaj

2010-11-16 kl 18:37

Jahapp fel av mig då, förlåt mig. Der verkade som om det var din första parning, man läser om barn som parar sin hamstrar hej vilt och skriver frågor här och jag jag trodde du var en sådan, men hade väl då.

Om din hamster är så springig att du inte ens får den stilla såpass länge att du kan se vad det är för kön så kanske du inte ska avla vidare på det temperamentet.

Piff&Puff!

Trådar: 18

2010-11-16 kl 18:55

PallAth skrev:
.../Jag har kommit fram till att hon är en Mottled Black (AAA).

Om hon är en mottled black så är hon ju en campbell, som jag skrev. Inte speciellt ovanlig och utan att härstamma från Polen...?
Men hon har ju en väldigt fin täckning, så på så sätt är hon ju ovanlig :)

TECIBEL

2010-11-16 kl 19:54

PallAth skrev:
Sedan att säga att jag ljuger gör saken inte bättre, nu är det så att min hane är 5 mån o honan 3 mån, du kanske inte tänker på att jag kan ha förväxlat de?

Inte för att vara oförskämd men att du börjar denna tråd med orden 'Honan är nog mer än 5 månader nu och killen är väl 6-7 kan jag tänka mig' (läs ditt första inlägg på denna tråd), och sedan vänder och skriver ut att hon är 3 månader. Det är i min mening inte konstigt att folk börjar undra.

Som jag tidigare sagt skulle jag i ditt fall ha uppsökt en smådjursklinik. Ett besök kostar inte mer än 200 kronor och du slipper fundera mer.

Sus

Trådar: 72

2010-11-16 kl 20:20

Det låter som att hamstrarna både byter ålder och ras lite då och då. Dessutom ställer TS frågor som visar på brist på kunskap - som könsbestämning - och sen några dagar senare är hon en erfaren uppfödare. Jag hänger ärligt talat inte med i svängarna här. Så vill jag lära mej mer om hamstrar så är detta fel ställe.

Gå till en duktig smådjursveterinär och få dina hamstrar både artbestämda och könsbestämda, för det är nog mer dina frågor än dina hamstrar som dom "kunniga experterna på zoonen" inte klarar av här.

För att få riktiga svar måste du kunna ge riktig information om dina djur. Som hur gamla dom är och vilka kön dom har. Skulle det vara två hanar eller två honor så kan jag tala om för dej varför det inte blir några ungar (skämt!) - hoppas att även ditt inlägg om experternas kunskaper var ett skämt, för annars var det ganska oförskämt när alla hamsterägare river sitt hår här för att reda ut dina problem.

aliiciaj

2010-11-16 kl 20:31

Sus skrev:

Det låter som att hamstrarna både byter ålder och ras lite då och då. Dessutom ställer TS frågor som visar på brist på kunskap - som könsbestämning - och sen några dagar senare är hon en erfaren uppfödare. Jag hänger ärligt talat inte med i svängarna här. Så vill jag lära mej mer om hamstrar så är detta fel ställe.

Gå till en duktig smådjursveterinär och få dina hamstrar både artbestämda och könsbestämda, för det är nog mer dina frågor än dina hamstrar som dom "kunniga experterna på zoonen" inte klarar av här.

För att få riktiga svar måste du kunna ge riktig information om dina djur. Som hur gamla dom är och vilka kön dom har. Skulle det vara två hanar eller två honor så kan jag tala om för dej varför det inte blir några ungar (skämt!).

Perfekt sagt! Precis så som jag tänkte. Hon får ta kontakt med en riktig hamstervetare, sök upp en duktig dvärghamsteruppfödare och bestäm träff med uppfödaren så den personen kan säga säkert vad det är för ras, teckning och kön ;)

Hupi

Trådar: 25

2010-11-17 kl 14:39

Måste också tillägga att Zoonen inte är rätt ställe att ställa frågor på om man inte kan acceptera att få svar man kanske inte vill ha. Många här inne tänker främst på djurens bästa och är därför väldigt ärliga. Du bad om hjälp, och när folk blir förbryllade över att du ändrar bla. åldern då och då så blir du oförskämd. Inte okej!

Tessan99

Trådar: 3

2010-11-23 kl 16:48

Hamster namn:)

Hej jag ska få en hamster i julklapp och vill gärna ha en kille för min syster säger att tjejer luktar illa när dom vill ha barn typ ? är det sant?! men vad kan man kalla en hamster jag har kanske tänkt mig att kalla honom bertil:)

aliiciaj

2010-11-23 kl 17:03

Det är en smaksak vad som är bäst, jag gillar honor mest! Min hona luktar inget när jag tar ut henne eftersom hennes brunst (när hon luktar äckligt) är på natten. Vissa påstår att hanar kan vara lugnare än honor men hos mig är det tävrtom nästan och köpar du från en seriös uppfödare så är dem nog lika lugna och mysiga. Jag tycker honor visar mer personlighet än hanar.
Du får känna själv vad du tycker är bäst, en hane kanske är det bästa om det är din första hane. fast det spelar egentligen ingen roll, det är inte så jätte mycket skillnad mellan könen.

Sus

2010-11-23 kl 17:03

Tessan99 skrev:
Hej jag ska få en hamster i julklapp och vill gärna ha en kille för min syster säger att tjejer luktar illa när dom vill ha barn typ ? är det sant?! men vad kan man kalla en hamster jag har kanske tänkt mig att kalla honom bertil:)

Du kan väl kalla din hamster vad du tycker blir bäst. Bertil blir säkert bra. Nu är det väl bara Guldhamstrar som man ska ha ensamma, eller har jag fel? Sen blir det mindre förvirrande här om du startar en egen tråd än om du tar över en gammal som någon annan har startat. Kan vara knepigt ibland att veta vem som svarar på vad om flera ställer frågor i samma tråd.
Vet du inte hur man startar en egen frågetråd så lär vi dej gärna.

Catloover

Trådar: 93

2010-11-27 kl 19:07

PallAth skrev:

Min hamster mår alldeles utmärkt. Det kanske är bilden som lurar, men hon är rund och go helt klart. Ska läggaa upp bilder!

Vill bara tillägga att hon är otroligt söt!!!*hjärta*
(kan tyvärr inget om hamstrar, så jag ska inte störa mer i tråden.)

Sus

2010-11-27 kl 19:40

Catloover skrev:

Vill bara tillägga att hon är otroligt söt!!!*hjärta*
(kan tyvärr inget om hamstrar, så jag ska inte störa mer i tråden.)

Det var väl ett trevligt inlägg du skrev. Det störde inte alls och ju mer man läser och hänger med ju mer lär man sej. Jag kan djur i allmänhet, men inte speciellt dom här små burdjuren. Men allmäna frågor kan jag svara på då samma gäller för dom flesta smådjur. Sen är jag otroligt nyfiken på hamstrar och degus och gerbiler och andra små. Så det är kul att hänga med i dom här diskussionerna ändå och har jag helt fel för mej så blir jag rättad.

Tessan99

2010-11-28 kl 14:51

aliiciaj skrev:
Det är en smaksak vad som är bäst, jag gillar honor mest! Min hona luktar inget när jag tar ut henne eftersom hennes brunst (när hon luktar äckligt) är på natten. Vissa påstår att hanar kan vara lugnare än honor men hos mig är det tävrtom nästan och köpar du från en seriös uppfödare så är dem nog lika lugna och mysiga. Jag tycker honor visar mer personlighet än hanar.
Du får känna själv vad du tycker är bäst, en hane kanske är det bästa om det är din första hane. fast det spelar egentligen ingen roll, det är inte så jätte mycket skillnad mellan könen.

Okejj tack! Jag har haft en hona och en hane när jag var mindre jag har faktiskt undrat på att skaffa en hona:) Om jag skaffar en hona får jag väll hoppas att hon har brunst på natten:/ jag ska inte skaffa en dvärghamster. Jag ska skaffa en Guldhanster:):)

Tessan99

2010-11-28 kl 14:53

Sus skrev:

Du kan väl kalla din hamster vad du tycker blir bäst. Bertil blir säkert bra. Nu är det väl bara Guldhamstrar som man ska ha ensamma, eller har jag fel? Sen blir det mindre förvirrande här om du startar en egen tråd än om du tar över en gammal som någon annan har startat. Kan vara knepigt ibland att veta vem som svarar på vad om flera ställer frågor i samma tråd.
Vet du inte hur man startar en egen frågetråd så lär vi dej gärna.

Ja jag ska skaffa en Guldhamster för jag har haft dvärg hamstrar och dom biter alla som hälsar på. Det är kanske inte alla som biter folk men dom jag har haft biter folk så jag skaffar en Guldhamster:)

PallAth

2010-11-28 kl 23:11

NU...

Förlåt alla Zoonare för att jag har verkat otrevlig och oförskämd. Ska verkligen bättras. Jag blir bara så frustrerad att jag inte kan hålla koll på någonting längre, hoppas ni förstår. Tack för alla gulliga som gett mig svar, kan nu tala om att jag har en hona som är dräktig, och inte alls aggressiv.

Förlåt igen, och tack! Nu vet jag vart jag ska fråga nästa gång! ;)

MVH

PallAth

2010-12-09 kl 19:43

AAAAHAHAHAHAH

HEEEEJ igen! Ville bara tala om att jag nu har 4 JÄTTE SÖTA ungar där hemma och allt tackvare er (nästan, haha). TACK!

aliiciaj

2010-12-09 kl 20:59

Grattis då ;) Är det din första hamsterkull ? ;)

PallAth

2010-12-16 kl 09:16

aliiciaj skrev:
Grattis då ;) Är det din första hamsterkull ? ;)

Nej då, 12:De. Men min första med Fluff och Millie. Måste säga att det blev en jätte fin färgblandning på dem. 3 stycken är Sapphire Pearl (PePe) med en ganska mörk rand (från mamman), och en är svart! Super mysigt för dem har lite fläckar också.
   Logga in för att skriva ett inlägg

« 1 2 3 »    

Smådjur / Hamster /
Ni MÅSTE verkligen hjälpa mig!!!!

Sök i
efter

Användarnamn

Lösenord

Bli medlem nu!Inte medlem än?
Klicka här för att bli det! Det är gratis att Zoona!

Externa länkar

Sök på Zoonen

Medlemmar    Artiklar

Tipsa en vän!

Ditt namn:

Din e-postadress:

Din väns e-postadress:

Inloggade just nu

Akvaristik
Akvaristik
Smådjur
Katter
Terrariedjur

4 perzooner som är duktiga på att klassificera sina galleribilder.

© 2014 Zoonen, Om Cookies
Annonser