Zoonen.com

Djuren /

Klicka för att tipsa någon om denna sida.Klicka för att skriva ut denna sida.

KATTER:  Hem | Forum | Artiklar | Bilder | Filmer | Annonser | Bloggar | Länkar

Hus- & Blandraskatter | Korthårskatter | Långhårskatter | Semilånghårskatter | Uppfödning | Utställningar

Katter /
Uppfostra min katt?

Sök i
efter
   Logga in för att skriva ett inlägg

Kajsa91

Trådar: 39

2010-11-03 kl 21:51

Uppfostra min katt?

Min kattunge är ungefär 7 månader, himla busig och så.
Och självklart vill jag hon ska busa och ha roligt, men ibland blir det för mycket.
Hon hänger sig i gardinerna som inte är tyg utan mer silke eller något sånt, så det blir stora hål som inte går bort från klorna.
När hon har gjort det har jag tagit henne i nackskinnet och satt in henne på toa att hon fick vara där inne ett tag sen komma ut, det tar då inte mer än 3 minuter förre hon hänger i gardinerna igen.
Jag har "slått" till henne på nosen mm, men hon bryr sig inte.

Hon har börjat hoppa upp på spisen nu och där ifrån upp till fönstret som är högt upp, där har jag kaktusar som jag nu får ta bort för hon har redan fått en tagg i sig hemma hos min mamma, så vill inte de händer igen..

Vad kan man göra? Jag älskar henne och känner mig så elak när jag säger till henne för hon är så söt.
Men jag köpte världens finaste kattställning till henne för 900 kr, och hon älskar den, så förstår inte varför hon måste vara i gardinerna med.
Vill hon ska veta att hon inte får göra exakt vad dom helst, utan att det är jag som bestämmer liksom..

Men vill ju självklart inte att hon ska börja ogilla mig eller något.

Sus

Trådar: 72

2010-11-04 kl 00:02

Kajsa91 skrev:
Min kattunge är ungefär 7 månader, himla busig och så.
Och självklart vill jag hon ska busa och ha roligt, men ibland blir det för mycket.
Hon hänger sig i gardinerna som inte är tyg utan mer silke eller något sånt, så det blir stora hål som inte går bort från klorna.
När hon har gjort det har jag tagit henne i nackskinnet och satt in henne på toa att hon fick vara där inne ett tag sen komma ut, det tar då inte mer än 3 minuter förre hon hänger i gardinerna igen.
Jag har "slått" till henne på nosen mm, men hon bryr sig inte.

Hon har börjat hoppa upp på spisen nu och där ifrån upp till fönstret som är högt upp, där har jag kaktusar som jag nu får ta bort för hon har redan fått en tagg i sig hemma hos min mamma, så vill inte de händer igen..

Vad kan man göra? Jag älskar henne och känner mig så elak när jag säger till henne för hon är så söt.
Men jag köpte världens finaste kattställning till henne för 900 kr, och hon älskar den, så förstår inte varför hon måste vara i gardinerna med.
Vill hon ska veta att hon inte får göra exakt vad dom helst, utan att det är jag som bestämmer liksom..

Men vill ju självklart inte att hon ska börja ogilla mig eller något.

Hon kan ju inte få leva rövare för att hon är söt. Ta henne i nackskinnet och sätt ner henne på golvet. går hon upp igen så gör om det tills hon ger upp. Du kan också prova att pudra gardinen med vitpeppar. Så dammar det peppar om den när hon hoppar upp på den. Prova det på spisen också, bättre peppar i nosen ett par gånger än brännskador. nJag hade inte heller tagit bort kaktuearna. Det är ju omedelbar besttraffning. Busar man med kaktusar så sticks det. Då slipper ju du att bestraffa henne. Lär henne var Nej! betyder. Säj det bestämt varje gång du tar bort henne från något hon inte får göra. Finns dom som använder en vattenspruta och sprutar en stråle på katten när den gör något dumt. Jag har aldrig gjort det, men det kan vara en bra idé om din katt är envis.

Oh-la

Trådar: 63

2010-11-04 kl 09:09

vattenspruta är en bra och direkt men ändå mild bestraffning. problemet med att ta i nackskinnet och stänga in katten är att katten inte är flockdjur och ser det inte som en bestraffning att bli instängd och separerad från flocken. den undrar bara varför du är så knäpp att du glömmer henne där inne :p

det är ju också viktigt om man nu ska ägna sig åt bestraffningar att den är tydlig och direkt kopplad till det katten gör fel. annars kan inte katten förstå varför du bestraffar den.

Visslaren

Trådar: 19

2010-11-04 kl 11:13

Vi har kört med att bestämt säga nej och lyfta ner katten från där han inte får vara. Tog några gånger innan han kopplade att vi säger nej när han gör saker han inte får göra, men nu förstår han vad vi menar. :)

Jannica

Trådar: 44

2010-11-14 kl 17:50

Vattenspruta och små slag tycker jag är en dålig idé, jag tror inte katten fattar riktigt vad det är fråga om.
Men du bör kanske byta gardiner till några fulare tills katten vant sig av med att hänga i dem?

Det jag brukar göra med min katt är att väsa åt honom, det funkar bättre än att ropa "nej".
Ibland går jag med bestämda steg mot honom och då brukar han genast lägga av med vad han gör och smyga iväg nån annanstans.

Men bara förbud är ju inte kul!
Försök att få din kisse på andra tankar, istället för att leka med gardinen kanske hon kan få leka med en egen tygbit som du hänger på ett element eller så?
Kanske lite snören eller nåt?

Det funkar rätt ofta på min katt att ge honom nåt annat skoj att tänka på, då glömmer han snart det han inte får göra :)

Lycka till!
   Logga in för att skriva ett inlägg

Katter /
Uppfostra min katt?

Sök i
efter

Användarnamn

Lösenord

Bli medlem nu!Inte medlem än?
Klicka här för att bli det! Det är gratis att Zoona!

Externa länkar

Sök på Zoonen

Medlemmar    Artiklar

Tipsa en vän!

Ditt namn:

Din e-postadress:

Din väns e-postadress:

Inloggade just nu

Smådjur
Akvaristik
Terrariedjur
Katter

3 medlemmar som väntar på att nya Zoonen skall släppas.

© 2014 Zoonen, Om Cookies
Annonser