Kan ju förresten berätta om min allra första tävling!
Första gången jag tävlade lydnad var jag endast 12 år Och Ajax var ett år.
Det var också vintertid och tävlingen skulle hållas i ridhus. En miljö som varken jag eller Ajax var vana att träna i. Men vi fick iaf möjlighet att åka dit en gång innan tävlingen och träna lite.
På tävlingsdagen var jag nervös. Men nu i efterhand är jag nog förvånad att jag inte var mer nervös! Det var en eftermiddag/kvällstävling och jag var dessutom bland de sista startande så jag hade ju minst sagt gott om tid att tänka och fundera över allt som kunde gå fel.

Platsliggningen gick bra.
Sedan blev det ju då en lång väntan till det väl var dags för mig och Ajax att gå in. Ajax är en terrierblandis och han gör fortfarande nu som tio-åring lite som han vill. Med andra ord kan du kanske gissa hur han kunde vara när han var ett år =P
Jag märkte redan innan vi började att det jag har i kopplet just nu är en tonåring som skiter i mig. Så med den inställningen/vetskapen gick vi tillsammans in i ridhuset.
Jag blev lite nyfiken så hämtade vårat tävlingsprotokoll från tävlingen. Detta var för nio år sedan så momenten var inte riktigt samma.
Linförigheten och det fria följet blev som det blev. Ibland gick han bra men det var lite mycket nosande och för mycket att titta på. Blev både sneda sättande, att han inte satte sig alls, stannade till för att kolla in en fläck. 5½ fick han på linförigheten och en sexa på fria följet. Sedan kunde jag slappna av lite för dessa två var skräckmomenten enligt mig!
Läggande under gång gick okej. Han fick en sjua. Det står som tillägg att han nosar lite och reser sig innan jag har bett honom att sitta.
Inkallningen fick han en nia på. Han körde ett glädjeskutt vid ingången. Ställande under gång fick han också en nia på. Står att han tog något steg.
Hopp över hinder bestod då av att man skulle komendera hopp.
Och medans hunden hoppar över ska man själv gå brevid hindret, möta upp hunden på andra sidan och sedan gå fritt följ några steg.
Han fick 8½ på det. Dåligt avslut är anledningen.
Märkligt nog fick han bara en sjua på tandvisningen?!
Ajax är en mycket glad och framåt herre. Men det står att han är berörd! Hmm... Jag som tävlat med andra hundar nu på senare år som är betydligt mer försiktiga men ändå får tior tycker nog att det var lite snålt att ge en sjua.
Haha kommer ihåg att han fick ett riktigt ryck mitt i tävlandet också och bara rusade runt i ridhuset. Härligt att se att han var glad iaf

Men men. Han fick en åtta på helheten med orden Lovande!
Slutsumman blev 153 poäng, ett 2:a pris och placering 12 utav 24 startande.
Jag kommer inte riiktigt ihåg men jag måste varit jävligt stolt och nöjd med det faktiskt!
Kan ju tillägga förresten att vi två veckor senare tävlade på samma ställa igen, samma domare och då gick allt underbart bra och det blev ett 1:a pris och en andra plats för oss!
Igen ett stort lycka till imorgon. Hoppas ni framförallt får jäkligt roligt ihop. Och ett fint resultat såklart!