Zoonen.com

Djuren /

Klicka för att tipsa någon om denna sida.Klicka för att skriva ut denna sida.

SÄLLSKAPSFÅGLAR:  Hem | Forum | Artiklar | Bilder | Filmer | Annonser | Bloggar | Länkar

Beostare | Fågelburar, Voljärer, Hägn | Duvor | Finkar | Kanariefåglar | Papegojor | Rasfjäderfä | Tukaner | Allmänt om fågeluppfödning

Sällskapsfåglar /
Sjuk undulat??

Sök i
efter
   Logga in för att skriva ett inlägg

Jisi16

Trådar: 2

2011-06-29 kl 17:34

Sjuk undulat??

hej, jag har en undulat som har varit konstig den senaste veckan han sitter bara vid sin plinga och pratar inte lika mycket han kvittrar inte heller lika mycket. men han sitter på sin pinne vid plingan och lutar sig framåt och blundar den sista biten ner , han lutar sig tills det inte går mer och sen sätter han sig vanligt igen och sen börjar han luta sig ner igen...
det har han gjort hela dagen igår och idag!
och igår när vi hade ute honom, flög han bara några meter sen flög han ner till golvet precis som han inte orkade mer , sen brukar han gå in i buren själv när han vill det men jag fick lyfta upp honom på buren och då klättra han in (alltså han kan/brukar klättra in)
vad kan jag göra åt det !??? eller ska jag vänta och se ifall han blir bättre
och blir vanlig och går/hoppar/flyger runt i buren igen?
HJÄLP!!???

Sus

Trådar: 72

2011-06-29 kl 18:16

Jisi16 skrev:
hej, jag har en undulat som har varit konstig den senaste veckan han sitter bara vid sin plinga och pratar inte lika mycket han kvittrar inte heller lika mycket. men han sitter på sin pinne vid plingan och lutar sig framåt och blundar den sista biten ner , han lutar sig tills det inte går mer och sen sätter han sig vanligt igen och sen börjar han luta sig ner igen...
och igår när vi hade ute honom, flög han bara några meter sen flög han ner till golvet precis som han inte orkade mer , sen brukar han gå in i buren själv när han vill det men jag fick lyfta upp honom på buren och då klättra han in (alltså han kan/brukar klättra in)
HJÄLP!!???

Efterson du har registrerat att han inte är som vanligt och du dessutom är orolig för honom så vet du ju egentligen redan att något är tokigt. Vad exakt det är som är fel kan ingen tala om för dej utan att undersöka fågeln, inte heller hur allvarligt det är.
Men har du avvaktat "den senaste veckan" så är det hög tid att boka en tid hos en fågelveterinär.

En till två dagar kan man avvakta med ett så litet djur, så börjar det bli farligt för djuret. Ju mindre djuret är ju hårdare slår en infektion och ju fortare behöver man söka hjälp.
Din fågel visar flera tecken på att inte må bra, så ring veterinären genast och avvakta inte längre.

Minty10

Trådar: 0

2011-06-29 kl 18:30

Håller med Sus, kontakta en fågelveterinär så snabbt som möjligt.

Jag tycker att du ska sätta in undulaten i ånga i badrummet, i värme, samt ge han proteiner som groddade/blötlagda frön och hackat ägg. Låt även den sjuka undulaten ha tillgång till vilda växter/grönsaker och kryddväxter.

Felicia.

Trådar: 7

2011-06-29 kl 19:57

Jisi16 är min lillasyster.
Han verkar alltså vara sjuk. Någon som har en idé om vad det kan vara?
Ska göra allt som ni har sagt.

lottas01

Trådar: 5

2011-06-29 kl 23:16

Finns nog ingen möjlighet att fastställa vad det kan vara utan att den är undersökt.

rent spontant kan man tänka på näring, får den allsidig kost och "rätt" kost?
Alltså inte för fet med tex massa solrosfrön tex?
har den något sällskap? har den nyligen fått ett sällskap kanske och de inte varit i karantän?
Det är så mycket som spelar in och det finns både bakteriellt och parasitangrepp så det är svårt att ge er bra råd.
Bäst vore om ni kunde ta den till en veterinär som skulle kunna fastställa det omgående i bäst fall för attden ska hinna få hjälp.

quitter

Trådar: 41

2011-06-30 kl 00:01

Jisi16 skrev:
HJÄLP!!???

Jag har inget råd att ge, har ingen erfarenhet av undulater, men jag vet hur det känns när man har sjuk fågel. Hoppas det går bra med den, håller tummarna

Sus

Trådar: 72

2011-06-30 kl 10:32

Felicia. skrev:
Jisi16 är min lillasyster.
Han verkar alltså vara sjuk. Någon som har en idé om vad det kan vara?
Ska göra allt som ni har sagt.

Så fort ett så litet djur blir sjukt så ska man kolla upp det hos veterinär. Det är sällan att deras små kroppar klarar av en infektion av sej själv. Så avvakta nu inte längre, utan se till att era föräldrar får veta att fågeln är sjuk så att dom kan ringa veterinär redan idag. Det har redan gått mer tid än vad som är bra för fågeln.

lottas01

Trådar: 5

2011-07-01 kl 16:22

Hur har det gått med undulaten?

Jisi16

Trådar: 2

2011-07-03 kl 10:44

:(

lottas01 skrev:
Hur har det gått med undulaten?

Tack för alla tipsen.
vi åkte till blå stjärnan med honom , men dom sa att han var jätte sjuk och att han led. så vi tog bort honom:(
8 år blev han.

Fridays

Trådar: 6

2011-07-03 kl 11:15

Vad ledsamt. Beklagar sorgen.
   Logga in för att skriva ett inlägg

Sällskapsfåglar /
Sjuk undulat??

Sök i
efter

Användarnamn

Lösenord

Bli medlem nu!Inte medlem än?
Klicka här för att bli det! Det är gratis att Zoona!

Externa länkar

Sök på Zoonen

Medlemmar    Artiklar

Tipsa en vän!

Ditt namn:

Din e-postadress:

Din väns e-postadress:

Inloggade just nu

1 medlemmar som tipsat sina vänner om Zoonen.

© 2014 Zoonen, Om Cookies
Annonser