Zoonen.com

Djuren / Hundar / Hundraser /

Klicka för att tipsa någon om denna sida.Klicka för att skriva ut denna sida.

GRUPP 10: VINTHUNDAR:  Hem | Forum | Artiklar | Bilder | Filmer | Annonser | Bloggar | Länkar

Afghanhund | Borzoi | Greyhound | Italiensk vinthund | Saluki | Sloughi | Whippet

UNDERSÖKNING: Tycker du att vinthundar är vackra?

Ja
86,1% (31)
Nej
2,8% (1)
Sådär
11,1% (4)
Jag vet inte hur de ser ut...
0,0% (0)

Totalt: 36

Hundar / Hundraser / Grupp 10: Vinthundar /
Vinthundar

Sök i
efter
   Logga in för att skriva ett inlägg

Catloover

Trådar: 86

2012-04-27 kl 20:41

Vinthundar

Hej, jag tänkte starta en tråd som bara handlar om grupp 10,vinthundar.

Här kan man prata om alla sorters vinthundar,borzoi,saluki,whippet m.fl.
Vad tycker ni om dessa raserna? För det är oftast så att man antingen älskar deras slanka snabba utseende eller så tycker man att de ser magra och "fula" ut.

Berätta gärna om du har en egen vinthund,om du gillar dem och så får ni jättegärna ladda upp bilder på dessa vackra hundar! :)

Portie

Trådar: 18

2012-04-27 kl 21:01

Har ingen egen vinthund men tycker dom är mycket fina. Speciellt borzoi, saluki och afghan är fina tycker jag. Såg en dam gå med 5 borzoier för nån dag sen och dom ser så lugna ut, går fint vid sidan om med luftiga steg. Tycker det ser lite häftigt ut och inget man ser varje dag.

quitter

Trådar: 41

2012-04-28 kl 00:50

Jag är tokig i vinthundar. Min första var en italienare, den minsta vinthunden, efter honom blev det en saluki, betydligt större men på många sätt lättare att handskas med. Nu har jag en Borzoi, även han helt underbar. Jag älskar vinthundens coola attityd. Man kan aldrig räkna med att han kommer att sitta fint för en godisbit när du ber honom, om han inte absolut vill. Och man blir så glad när det lyckas, det är lite som min gamla saluki-uppfödare brukade säga; är man ägd av en vinthund så får man vara tacksam för det lilla och dessutom se till att koppla på vinthunds-ögonen när man går på promenad. Det tycker jag sammanfattar dessa hundar perfekt. De är roliga,smarta och absolut oförutsägbara.

Catloover

2012-04-28 kl 10:58

quitter skrev:
Jag är tokig i vinthundar. Min första var en italienare, den minsta vinthunden, efter honom blev det en saluki, betydligt större men på många sätt lättare att handskas med. Nu har jag en Borzoi, även han helt underbar. Jag älskar vinthundens coola attityd. Man kan aldrig räkna med att han kommer att sitta fint för en godisbit när du ber honom, om han inte absolut vill. Och man blir så glad när det lyckas, det är lite som min gamla saluki-uppfödare brukade säga; är man ägd av en vinthund så får man vara tacksam för det lilla och dessutom se till att koppla på vinthunds-ögonen när man går på promenad. Det tycker jag sammanfattar dessa hundar perfekt. De är roliga,smarta och absolut oförutsägbara.

Ja är saluki lättare att handskas med än italienarna?
Jag har hört att salukis har väldigt svårt för att vara ensamma och gärna gnager sönder inredningen...

Men jag har aldrig haft egen hund,känner däremot folk som har whippet.
Min egna favorit är helt klart saluki :)

Catloover

2012-04-28 kl 12:00

ChinHeart skrev:
Jag älskar vinthundar! Har själv två stycken whippets, Hero och Abbe.

Ååh... De är så fina :)

Catloover

2012-04-28 kl 13:36

ChinHeart skrev:
Här är en bild på båda mina hundar tillsammans! Puss kompis!!

Nåå ! :)
Går de bra ihop med katterna? för de är ju vinthundar som jagar med ögonen.

Catloover

2012-04-28 kl 14:36

ChinHeart skrev:
Ja jättebra! Visst om de är galna någon dag så kan de vilja busa lite med katterna, Minnah går med på det (hon sover med de i en hög i hundkorgen) men de andra vill inte. Hundarna har även vid vissa tillfällen gått ihop med vår afrikanska pygméigelkott och det går bra:)

Vad bra :)
Jag har alltid velat ha en vinthund men vi har allergi i familjen så det går inte. Och om jag ska ha en när jag är äldre så måste de gå ihop med katter,för katter tror jag aldrig att jag kommer leva utan *hjärta*

Catloover

2012-04-28 kl 19:31

Ja såklart :)

quitter

2012-04-29 kl 00:58

Catloover skrev:

Ja är saluki lättare att handskas med än italienarna?
Jag har hört att salukis har väldigt svårt för att vara ensamma och gärna gnager sönder inredningen...

Men jag har aldrig haft egen hund,känner däremot folk som har whippet.
Min egna favorit är helt klart saluki :)

På ett sätt var iaf min italienare svårare pga att han var en liten rymling. Han kunde smita ut om man hade fönstret lite för mycket på glänt! Italienaren är lite av "apa" och en stor hund mentalt. Man får verkligen vara beredd att skydda den. Men naturligtvis väldigt rolig också.Absolut ingen pensionärshund som många tror pga storleken.

Min saluki tuggade i sig både köksbord, säng och soffa innan han växte upp, men jag hade aldrig problem med att lämna honom ensam(jag har också hört att en del haft detta problem). Salukin är en verkligt häftig hund och en bättre kompis kan man knappast ha. Det förstärks också av att den skiljer väldigt mycket på vem som tillhör flocken och sen är det "de andra" som den oftast inte ens ger ett ögonkast. Den typiska salukin bjuder knappast en främling på en puss. Den ska man banne mig ha gjort sig förtjänt av. Om du i framtiden väljer en saluki så kan jag bara gratulera till en superhund.

Whippet har jag ingen personlig erfarenhet av, men jag har ju själv Borzoi idag och jag har sett att många Borzoiägare väljer att ha Whippet i sina flockar (oftast har de ju både två och tre borzoier och så oftast en liten whippet) De verkar vara riktigt trevliga, och har ju en behaglig storlek också.

Catloover

2012-04-29 kl 11:22

quitter skrev:

Ja då är det den "tuggperioden" som man får klara sig igenom ;)

Ja en av de härliga sakerna är ju att de verkligen visar vem som hör till flocken och vem som bara är på besök. Vinthundar brukar ju inte direkt springa fram,vifta på svansen och slicka en i ansiktet om man möts som bara bekant,jämfört med andra hundar som jack russle . Vinthundar är mer som katter av sig,de gör om de vill när de har lust med det.
Men man får ju börja träna inkallning tidigt,annars säger det schwish så är de borta,de är ju så ruskigt snabba!

Ja italienare är väl mer "hund" av sig, skälligare,hoppigare? Det är vad jag har läst/hört. för oftast så är det ju de små hundarna som för mest väsen :p

Ååh borzoi är också väldigt vackra! :) Vad heter din?

Förresten,kom bara på frågan, ungefär hur mycket ligger en saluki på när man ska köpa en valp? (har alltid undrat men inte haft någon att fråga) :)

quitter

2012-04-29 kl 18:53

Catloover skrev:

Ja då är det den "tuggperioden" som man får klara sig igenom ;)

Ja en av de härliga sakerna är ju att de verkligen visar vem som hör till flocken och vem som bara är på besök. Vinthundar brukar ju inte direkt springa fram,vifta på svansen och slicka en i ansiktet om man möts som bara bekant,jämfört med andra hundar som jack russle . Vinthundar är mer som katter av sig,de gör om de vill när de har lust med det.
Men man får ju börja träna inkallning tidigt,annars säger det schwish så är de borta,de är ju så ruskigt snabba!

Ja italienare är väl mer "hund" av sig, skälligare,hoppigare? Det är vad jag har läst/hört. för oftast så är det ju de små hundarna som för mest väsen :p

Ååh borzoi är också väldigt vackra! :) Vad heter din?

Förresten,kom bara på frågan, ungefär hur mycket ligger en saluki på när man ska köpa en valp? (har alltid undrat men inte haft någon att fråga) :)

Min goa Borzoi heter Visionary och eftersom matte har dålig fantasi så fick han heta Vision rätt och slätt =)
Jag tror att du får betala runt 10.000kr för en valp levererad vid 8 eller 12 mån. Tar man en lite äldre valp/unghund så får man vara beredd att betala lite till ( den kanske redan har gjort entrè på utställning)
Det är inte så farligt dyrt och det beror ju på att vinthundar överhuvudtaget inte går i kategorin populärhundar. Frågar du folk ute så tycker många att de rent av är fula och magra. Men samtidigt är det bra för det ger förhoppningsvis fler riktigt sunda hundar.

Catloover

2012-04-30 kl 10:09

quitter skrev:

Min goa Borzoi heter Visionary och eftersom matte har dålig fantasi så fick han heta Vision rätt och slätt =)
Jag tror att du får betala runt 10.000kr för en valp levererad vid 8 eller 12 mån. Tar man en lite äldre valp/unghund så får man vara beredd att betala lite till ( den kanske redan har gjort entrè på utställning)
Det är inte så farligt dyrt och det beror ju på att vinthundar överhuvudtaget inte går i kategorin populärhundar. Frågar du folk ute så tycker många att de rent av är fula och magra. Men samtidigt är det bra för det ger förhoppningsvis fler riktigt sunda hundar.

Vad fint namn :)

Det var ju inte så dyrt som jag trodde att köpa en saluki.
Men som du säger,det är ju inte många som gillar dem,men jag själv kan inte förtså hur någon kan tycka att de är fula,de är ju underbart vackra :)

Tack för svaret,det är intressant att veta :)

Catloover

2012-05-03 kl 15:40

Är det någon som vet bra filmer med vinthundar i? Eller böcker? :)

Jag vet några:
-Duktig vovve (film)
-Kicki och Tazis valpar av Charlotte nygren
-Kickis hundklubb av Charlotte nygren
-Kicki blir kennelflicka av Charlotte nygren
-Kicki på hundutställning av Charlotte nygren
-Filur den busiga valpen av Irma S:t Cyr
-Silver min egen hund av Helen Griffiths

Catloover

2012-05-04 kl 09:12

Kickan89 skrev:
de finns egentligen bara en vinthund ras som jag verkligen tycker om och det är borzoi! Har tyvärr ingen själv men kommer skaffa en när min nuvarande vovve har blivit lite äldre :) han är ju bara 1 år nu, så de räcker med en hund tillsvidare. Men borzoi är min drömhund nummer 1! Vackrare hund finns inte! ( förlåt Dobby, du är vacker du också! ;) )

Tummen upp för borzoi *hjärta*

Ja dem är väldigt vackra dem också! :)
När de springer så,Ååh vad fina de är!

Whippeten

Trådar: 37

2012-08-12 kl 19:37

Jag älskar vinthundar!Jag har en whippet som heter Malte och han är snart fem år:)Han är så snäll.

GerbilL.

Trådar: 61

2012-08-12 kl 21:02

Älskar också vinthundar! :D Min bästis hadde en whippet (eller hennes föreldrar hadde :p) men dom hadde inte tillräkligt med tid så dom fick omplacera honom, Pivo, som han heter/hette. Jag vet inte om han lever än, han var typ 8 år då, och det var för 4 år sedan.

Catloover

2012-08-16 kl 22:38

Whippeten skrev:
Jag älskar vinthundar!Jag har en whippet som heter Malte och han är snart fem år:)Han är så snäll.

Vad fin han är! :D

SuperPudeln

Trådar: 6

2012-08-28 kl 20:47

för 2 år sen bodde jag i lägenhet och i ett av husen fanns en man som var lärare på ett gymnasium och som hade en borzoi. jag visste inte ens att rasen fanns! men ååååååååååh, så himla go den hunden var! han var jättestor och hette Sergej. Mannen och min mamma brukade ibland stöta ihop nere på gården så att våra hundar fick umgås men våran lilla fjomp var nästan rädd för han xD men han var så otroligt gosig och stod så nära en att han i princip trampade på en å ville bara bli klappad! men han som ägde Sergej gav bort honom till en familj som hade ett par borzoier på en gård. Han hade inte tid att motionera honom, de kunde vara ute 3-4 timmar i sträck. Jag är grymt sugen på en borzoi eller en annan vinthund men de kräver mycket motion så vet inte om det är så rättvisst att ha en i en liten lägenhet =/

*Rex*

Trådar: 40

2012-08-29 kl 14:50

Jag tycker vinthundar verkar vara riktigt bra och trevliga hundar, skulle själv kunna tänka mig en eftersom de passar mig på många sätt.

Egentligen tycker jag att de är låååångt ifrån fina men jag har inga problem att bortse från utseendet och det där vänjer man sig med.

Det enda och riktigt stora problemet för mig som gör att det förmodligen aldrig blir en vinthund för mig är: Jaktinstinkten. Jag älskar liksom att gå med hundarna lösa i skog och mark.. Jaktinstinkt är en jobbig egenskap enligt mig.

Så det vore intressant att höra vad ni vinthundsägare har att säga om deras jaktinstinkt och hur pass lätt eller svår den är att hantera..?

quitter

2012-08-31 kl 22:47

*Rex* skrev:
Jag tycker vinthundar verkar vara riktigt bra och trevliga hundar, skulle själv kunna tänka mig en eftersom de passar mig på många sätt.

Egentligen tycker jag att de är låååångt ifrån fina men jag har inga problem att bortse från utseendet och det där vänjer man sig med.

Det enda och riktigt stora problemet för mig som gör att det förmodligen aldrig blir en vinthund för mig är: Jaktinstinkten. Jag älskar liksom att gå med hundarna lösa i skog och mark.. Jaktinstinkt är en jobbig egenskap enligt mig.

Så det vore intressant att höra vad ni vinthundsägare har att säga om deras jaktinstinkt och hur pass lätt eller svår den är att hantera..?

Det är säkert väldigt individuellt hur svårt eller lätt jaktinstinkten är, men generellt kan man väl ändå säga att man bör tänka sig för hur och var man släpper en vinthund lös. Det gäller att skaffa "vinthundsblick" själv nästan och försöka scanna av utsikten innan man släpper sin hund. De ser ju långt och min erfarenhet är ju att de drar på allt som förflyttar sig med fart. Men bara man vet vad man har så är det inga problem. Sen finns det även vinthundar som är som vilken sällskapshund som helst. Det är underbara hundar och verkligt vackra tycker jag åtminstone. Vem kan inte låta bli att beundra en Borzois fjädrande gång =) eller en Salukis galopp över ett fält. Bara att se vinthundar leka tillsammans är en fröjd. Men för att återkomma till deras jaktinstinkt så brukar jag säga att det finns där och man ska aldrig glömma bort att den goa lugna hunden i soffan på ett ögonblick kan förvandlas till en killer, om tillfälle bjuds.

*Rex*

Trådar: 40

2012-09-03 kl 13:52

quitter skrev:

Det är säkert väldigt individuellt hur svårt eller lätt jaktinstinkten är, men generellt kan man väl ändå säga att man bör tänka sig för hur och var man släpper en vinthund lös. Det gäller att skaffa "vinthundsblick" själv nästan och försöka scanna av utsikten innan man släpper sin hund. De ser ju långt och min erfarenhet är ju att de drar på allt som förflyttar sig med fart. Men bara man vet vad man har så är det inga problem. Sen finns det även vinthundar som är som vilken sällskapshund som helst. Det är underbara hundar och verkligt vackra tycker jag åtminstone. Vem kan inte låta bli att beundra en Borzois fjädrande gång =) eller en Salukis galopp över ett fält. Bara att se vinthundar leka tillsammans är en fröjd. Men för att återkomma till deras jaktinstinkt så brukar jag säga att det finns där och man ska aldrig glömma bort att den goa lugna hunden i soffan på ett ögonblick kan förvandlas till en killer, om tillfälle bjuds.

Förmodligen är den instinkten lite för mycket för mig, sen ska man aldrig säga aldrig ;). Det är nog vinthund iblandat långt bak i min ena hund exempelvis. Det är individen som tillslut avgör oavsett ras/blandras, åtminstone för mig.

På ett sätt måste jag säga att man väldigt sällan SER vilt där jag bor -det är inte många gånger som jag har stoppat mina hundar då något plötsligt dykt upp. Vittringen däremot ligger ALLTID i luften. Där har ju vinthundarna en fördel eftersom de använder synen istället.

Jag gillar kombinationen med soffpostatis och fullfart hos vinthundar och deras självständighet - kanske är det mig själv jag ser i dom ;).

Whippeten

2012-11-09 kl 14:46

Malte och Nicke:)*hjärta*

Whippeten

2012-11-09 kl 18:39

En till bild på Malte:)

Catloover

2012-12-12 kl 17:38

Whippeten skrev:
En till bild på Malte:)

Ååh så söt han är!

Whippeten

2012-12-12 kl 19:18

Catloover skrev:

Ååh så söt han är!

Tack!:)
   Logga in för att skriva ett inlägg

Hundar / Hundraser / Grupp 10: Vinthundar /
Vinthundar

Sök i
efter

Användarnamn

Lösenord

Bli medlem nu!Inte medlem än?
Klicka här för att bli det! Det är gratis att Zoona!

Externa länkar

Sök på Zoonen

Medlemmar    Artiklar

Tipsa en vän!

Ditt namn:

Din e-postadress:

Din väns e-postadress:

Inloggade just nu

Terrariedjur
Terrariedjur
Smådjur
Hundar
Smådjur
Terrariedjur

6 surfare som hittar till www.Zoonen.com.

© 2013 Zoonen, Om Cookies
Annonser