Zoonen.com

Djuren / Smådjur / Kaniner /

Klicka för att tipsa någon om denna sida.Klicka för att skriva ut denna sida.

KANINBURAR, HAGAR:  Hem | Forum | Artiklar | Bilder | Filmer | Annonser | Bloggar | Länkar

UNDERSÖKNING: Vad har du för bur?

Vanlig gallerbur (inomhus)
62,5% (15)
Byggt egen bur (inomhus/utomhus)
16,7% (4)
Utomhusbur
16,7% (4)
Har ingen bur till min/a kanin/er
4,2% (1)

Totalt: 24

Smådjur / Kaniner / Kaninburar, Hagar /
Bygga inomhusbur?

Sök i
efter
   Logga in för att skriva ett inlägg

Bunny_Honey

Trådar: 19

2012-07-08 kl 22:50

Bygga inomhusbur?

Undrar om någon har tips på hur man kan bygga en inomhus bur?
Alltså t ex köpa en bokhylla från Ikea, gärna med 3 plan och en bredd på 120cm. Någon som har gjort detta? hur gick det då till?
Vill gärna se bilder på om ni har byggt inomhusburar =)

Skulle gärna vilja slippa mina gallerburar, men vet inte hur man annars kan göra om man inte bygger själv..?

Sus

Trådar: 68

2012-07-09 kl 20:03

Bokhyllor från IKEA är gjorda av limmade material. Dom håller inte för kaniner och limmet är giftigt. Du måste använda rent trä, utan någon behandling på om du ska bygga. Men helt ärligt så tror jag att du kommer att ha svårt att bygga en bur som håller mot kiss och vatten inomhus. det är stor risk att du förstör golvet under för att det kommer att läcka kiss och vatten ur buren.

Bunny_Honey

2012-07-09 kl 21:41

Sus skrev:
Bokhyllor från IKEA är gjorda av limmade material. Dom håller inte för kaniner och limmet är giftigt. Du måste använda rent trä, utan någon behandling på om du ska bygga. Men helt ärligt så tror jag att du kommer att ha svårt att bygga en bur som håller mot kiss och vatten inomhus. det är stor risk att du förstör golvet under för att det kommer att läcka kiss och vatten ur buren.

Hade inte tänkt att ha kaninerna direkt på trä. Utan hade tänkt lägga någon slags matta eller liknande emellan.
Har även sett att man kan köpa Ikeas "plast backar" som man skulle kunna sätta i t ex en bred bokhylla eller garderob. Att man lixom bygger in "plats backar" och tar måtten efter dessa.

Vet inte riktigt om du förstår vad jag menar..?
Lite svårt att förklara :p

Sus

2012-07-09 kl 22:59

Bunny_Honey skrev:

Hade inte tänkt att ha kaninerna direkt på trä. Utan hade tänkt lägga någon slags matta eller liknande emellan.
Har även sett att man kan köpa Ikeas "plast backar" som man skulle kunna sätta i t ex en bred bokhylla eller garderob. Att man lixom bygger in "plats backar" och tar måtten efter dessa.

Vet inte riktigt om du förstår vad jag menar..?
Lite svårt att förklara :p

Jag förstår hur du tänker.
Men jag tror inte att det kommer att fungera.
Men visa mej en bild när du har överbevisat mej ;)

Bunny_Honey

2012-07-09 kl 23:03

Sus skrev:

Jag förstår hur du tänker.
Men jag tror inte att det kommer att fungera.
Men visa mej en bild när du har överbevisat mej ;)

Har mest tankar & bilder i huvudet :p
Men en vacker dag så ska jag nog försöka mig på det ändå ;)
Envis som en gammal get!

Little_S

Trådar: 45

2012-07-09 kl 23:07

Skulle ju funka, men jag tror inte ikea har plastlådor stora nog faktiskt.
Själva har vi ju tillgång till svets och plåt, men det kanske inte du har.
Går ju att fråga på ett plåtslageri vad en plåtbotten skulle kosta. Går ju att kolla med ett glasmästeri också vad en likadan låda fast i plast skulle kosta och ta det alternativ som bli billigast :)

Bunny_Honey

2012-07-09 kl 23:20

Little_S skrev:
Skulle ju funka, men jag tror inte ikea har plastlådor stora nog faktiskt.
Själva har vi ju tillgång till svets och plåt, men det kanske inte du har.
Går ju att fråga på ett plåtslageri vad en plåtbotten skulle kosta. Går ju att kolla med ett glasmästeri också vad en likadan låda fast i plast skulle kosta och ta det alternativ som bli billigast :)

Det finns/fanns (hittade inte på ikeas hemsida) stora plastlådor från ikea. Tror måttet kan ligga på 120x120. Vi har en sån låda på jobbet så jag vet att det finns/fanns på ikea!
Får ta en funderare ett tag till och se vad som händer..

Sus

2012-07-09 kl 23:59

Bunny_Honey skrev:

Det finns/fanns (hittade inte på ikeas hemsida) stora plastlådor från ikea. Tror måttet kan ligga på 120x120. Vi har en sån låda på jobbet så jag vet att det finns/fanns på ikea!
Får ta en funderare ett tag till och se vad som händer..

Jag tror fortfarande inte på idén. Det lär bli tungt och otympligt att städa också. Inneburar ska vara enkla att hantera. Annars orkar man inte ta dom till och från duschen och då får man stå på plats och ha hink och borste. Det verkar för jobbigt för att man ska orka med det. Eller är jag lat:p

Bunny_Honey

2012-07-10 kl 21:28

Sus skrev:

Jag tror fortfarande inte på idén. Det lär bli tungt och otympligt att städa också. Inneburar ska vara enkla att hantera. Annars orkar man inte ta dom till och från duschen och då får man stå på plats och ha hink och borste. Det verkar för jobbigt för att man ska orka med det. Eller är jag lat:p

Hmm..
Tycker mina gallerburar är jobbiga. De är allmänt otympliga.
Tanken var att kunna köra in plastbottnarna i t ex bokhyllan eller garderoben och kunna köra ut dom vid behov.

alladjur

Trådar: 0

2012-10-17 kl 12:56

inomhusbur

jag tror att det funkar jag har också tänkt på det

Jossafin

Trådar: 9

2012-10-22 kl 17:41

Jag började fundera på detta idag. Förstår precis hur du menar med plastlådorna! :) Men är inte heller så säker på om det skulle fungera eller inte. Skulle kännas mysigare att ha alla burar samlade i en "hylla" som dessutom är snygg än tre utspridda gallerburar i lägenheten. Tycker inte att gallerburar är de snyggaste direkt.. Men sedan ska det ju vara praktiskt och hygieniskt också. Dock så borde det ju inte bli jobbigare att dra ut plastlådan och bära till duschen än att ta in gallerburen till duschen? Men där emot så kan det ju hamna kiss på väggarna av buren också.. skulle verkligen vilja hitta ett sätt att lösa det på! Ska nog testa och lägger upp en bild här om det skulle fungera.

har även funderat på en bur med tre plan som liknar den här: http://www.zooplus.se/ shop/ gnagare_smadjur/ burar_hagar/ kaninburar/ burar_100_cm/ 323460
fast avskild.

Bunny_Honey

2012-10-23 kl 19:23

Jossafin skrev:
Jag började fundera på detta idag. Förstår precis hur du menar med plastlådorna! :) Men är inte heller så säker på om det skulle fungera eller inte. Skulle kännas mysigare att ha alla burar samlade i en "hylla" som dessutom är snygg än tre utspridda gallerburar i lägenheten. Tycker inte att gallerburar är de snyggaste direkt.. Men sedan ska det ju vara praktiskt och hygieniskt också. Dock så borde det ju inte bli jobbigare att dra ut plastlådan och bära till duschen än att ta in gallerburen till duschen? Men där emot så kan det ju hamna kiss på väggarna av buren också.. skulle verkligen vilja hitta ett sätt att lösa det på! Ska nog testa och lägger upp en bild här om det skulle fungera.

har även funderat på en bur med tre plan som liknar den här: http://www.zooplus.se/ shop/ gnagare_smadjur/ burar_hagar/ kaninburar/ burar_100_cm/ 323460
fast avskild.

Du har visst samma dilema som jag!
Trevligt att du skriver dina funderingar här =)
Jag såg bilder på länken du skickade med. En bur åt det hållet fast för inomhusbruk skulle inte vara helt fel! Gallerburarna är så jobbiga att rengöra och flytta runt på =( suck..

Little_S

Trådar: 45

2012-10-23 kl 20:31

Jossafin

2012-10-24 kl 04:58

Ja, verkligen! Funderar bara på hur man ska göra så att kisset inte sugs in i träet liksom..

Jossafin

2012-10-24 kl 04:59

Bunny_Honey skrev:

Du har visst samma dilema som jag!
Trevligt att du skriver dina funderingar här =)
Jag såg bilder på länken du skickade med. En bur åt det hållet fast för inomhusbruk skulle inte vara helt fel! Gallerburarna är så jobbiga att rengöra och flytta runt på =( suck..

Jaa, verkligen! Fast det stod att den var för inomhusbruk på beskrivningen? men förstår inte vad det är med den som skiljer sig från de vanliga uteburarna. :)

Bunny_Honey

2012-10-26 kl 21:58

Jossafin skrev:

Jaa, verkligen! Fast det stod att den var för inomhusbruk på beskrivningen? men förstår inte vad det är med den som skiljer sig från de vanliga uteburarna. :)

Aha! Jag läste inte särskilt noga på beskrivningen, sorry! ;)
Ja det var en bra fråga om vad det är som skiljer sig..?
Hmm..

Bunny_Honey

2012-10-26 kl 22:07

Ja den var lite dålig! =)
   Logga in för att skriva ett inlägg

Smådjur / Kaniner / Kaninburar, Hagar /
Bygga inomhusbur?

Sök i
efter

Användarnamn

Lösenord

Bli medlem nu!Inte medlem än?
Klicka här för att bli det! Det är gratis att Zoona!

Externa länkar

Sök på Zoonen

Medlemmar    Artiklar

Tipsa en vän!

Ditt namn:

Din e-postadress:

Din väns e-postadress:

Inloggade just nu

0 zoonare som alltid håller en trevlig ton mot andra i forumet, mezz och gästböcker.

© 2013 Zoonen, Om Cookies
Annonser