Zoonen.com

Djuren /

Klicka för att tipsa någon om denna sida.Klicka för att skriva ut denna sida.

HUNDAR:  Hem | Forum | Artiklar | Bilder | Filmer | Annonser | Bloggar | Länkar

Blandrashundar | Hundraser | Hundsport | Uppfödning

Hundar /
preventivmedel för hundar ?

Sök i
efter
   Logga in för att skriva ett inlägg

kellyy

Trådar: 3

2005-05-15 kl 11:51

hello!
har en fråga.
om man har två hundar (hane och tik) och inte vill att dom ska få valpar ,finns det något annat sätt än att kastrera hanen?
och funkar p-piller verkligen för hundar? för jag har hört av bekanta att de inte fungerar så bra...

lus

Trådar: 17

2005-05-15 kl 13:59

men ska du ha valpar efter hanen elelr tiken? annars tycker jag du ska kastrera hanen (billigast) eller tiken. Annars får du hålla på med andra metoder hela tiden i resten av hundarnas liv. Det kan inte vara bra ELLER kostsamt.
det finns hormonspruta man kan ge hanen. (kemisk kastrering) hur nyttigt det är att spruta in det i hunden jämt och ständigt vet jag inte.
p-piller vet jag inte, aldig hört om någon som ger sin hund p-piller men finns kanske.

är det dina hundar båda? varför skaffade du isåfall (om båda nu är dina) en hane och en tik om du inte var beredd på att kastrera?

Gaxa

Trådar: 11

2005-05-15 kl 15:35

Ursprungligen skrivet av kellyy
hello!
har en fråga.
om man har två hundar (hane och tik) och inte vill att dom ska få valpar ,finns det något annat sätt än att kastrera hanen?
och funkar p-piller verkligen för hundar? för jag har hört av bekanta att de inte fungerar så bra...

finns ju p-spruta för tikar, men de kan ge livmoderinfammation...... så kastrering är nog de bästa. men tänk på att de kan para sig o hänga iaf..... men de blir ju inga valpar då.....
jag har en hane o en tik. men min hane är ju bara 9v. men jag tar prolemen när d kommer när min tik löper.......

Mischa

Trådar: 96

2005-05-15 kl 21:41

kastrering är det bästa både i praktiken och i hälsa.
Priset varierar mycket från veterinär till veterinär men det är alltid billigare att kastrera hanhundar.

Alexx

Trådar: 37

2005-05-16 kl 16:24

En jag känner lämnade bort sin hane när hennes tik löpte. Men det är väl inte alla som har den möjligheten, tyvärr. Det är ju rätt lång tid som en tik löper ändå... Nu är hanen kastrerad, men inte pga det, utan det var någon sjukdom.

Men som de andra har sagt, ska du inte ta valpar eller ställa ut så är kastrering det smidigaste.
   Logga in för att skriva ett inlägg

Hundar /

Sök i
efter

Användarnamn

Lösenord

Bli medlem nu!Inte medlem än?
Klicka här för att bli det! Det är gratis att Zoona!

Externa länkar

Sök på Zoonen

Medlemmar    Artiklar

Tipsa en vän!

Ditt namn:

Din e-postadress:

Din väns e-postadress:

Inloggade just nu

Katter
Akvaristik
Akvaristik
Hundar