Zoonen.com

Djuren /

Klicka för att tipsa någon om denna sida.Klicka för att skriva ut denna sida.

ÖVRIGT DJUR:  Hem | Forum | Artiklar | Bilder | Filmer | Annonser | Bloggar | Länkar

Bokrecensioner | Djurparker/Tropikhus | Djurprodukter | Lantbruksdjur | Reportage | Vilda djur

Övrigt djur /
Djurskötar utbildning?

Sök i
efter
   Logga in för att skriva ett inlägg

Twhippix

Trådar: 1

2005-08-09 kl 23:38

Djurskötar utbildning?

Jag letar efter en folkhögskola som kan hjälpa mig att slutföra gymnasiestudierna och samtidigt ge mig en förberedande utbildning till att bli djurskötare på zoo. Vart vänder jag mig för att hitta det som passar mig?

Esmie

Trådar: 199

2005-08-10 kl 00:39

Ursprungligen skrivet av Twhippix
Jag letar efter en folkhögskola som kan hjälpa mig att slutföra gymnasiestudierna och samtidigt ge mig en förberedande utbildning till att bli djurskötare på zoo. Vart vänder jag mig för att hitta det som passar mig?

Tror inte det finns. Va oxå ute efter ngt sånt. Och min syo i gymnasiet kollade runt lite efter sånt åt mig innan jag slutade men kunde inte hitta ngt tyvärr. Men om du gör det så får du jättegärna höra av dig!!

Neffila

Trådar: 15

2005-08-10 kl 20:10

Hörde av min syo att det skulle starta en ny högskola i Gbg med inriktning på nånting åt det hållet. Linjen kallas "Ranger" har jag för mig och skolan samarbetar med Nordens ark (som jag personligen anser är en av Sveriges bästa djurparker). Eleverna ska under utbildningen praktisera där... Kan inte hitta mina papper om det och inget på nätet heller.. Vet inte om planen för skolan det är genomförd heller.

Mvh// Sofia

Esmie

Trådar: 199

2005-08-11 kl 00:20

Ursprungligen skrivet av Neffila
Hörde av min syo att det skulle starta en ny högskola i Gbg med inriktning på nånting åt det hållet. Linjen kallas "Ranger" har jag för mig och skolan samarbetar med Nordens ark (som jag personligen anser är en av Sveriges bästa djurparker). Eleverna ska under utbildningen praktisera där... Kan inte hitta mina papper om det och inget på nätet heller.. Vet inte om planen för skolan det är genomförd heller.

Mvh// Sofia

Men du när du vet mer, eller hittat dina papper, or whatever så kan du väl höra av dig? Vore så supersnällt! *blinka jättefjäskigt* Vore så bra om de just i Gbg oxå..äntligen ett ställe som inte är för långt bort

AnetteG

Trådar: 103

2005-08-16 kl 15:45

Hejsan,
jag skall antagligen börja på en folkhögskola med hundvårdprofil, vill egentligen gå djurvård på gymnasiet men finns ingen plats nu..
Men jag har tidigare letat efter en folkhögskola med djurvård, men denna utbildning var den enda med djur jag funnit!
Ingesunds folkhögskola, heter den iaf : )

Hur går det för dig med sökandet??

Hälsningar
Anette
: )

Neffila

Trådar: 15

2005-08-19 kl 15:58

NU har jag hittat mina papper! Första programmet heter Rangerprogrammet och det läser man på Gbg universitet

http://utbkat.gu.se/ utbildning/ utb/ P10563.html

Där är länken till den så kan ni som är intresserade av djur- och naturvård läsa där!

Sen har SLU många utbildningar inom djur och naturområdet. Bla Djursjukvård (Skara), Etologi- och djurskyddsprog.(Skara), Öppen ingång husdjur: Agronom/magister (Uppsala) Naturresurs (Uppsala) Veterinär (Uppsala) Jägmästare/Skoglig magister (Umeå), Hippolog(Wången, Strömsholm och Flyinge) www.slu.se har mer info om de olika utbildningarna plus flera andra intressanta utbildningar.

Men för er som letar djurpark-utbildning kan man gå ranger som sagt! Har ni frågor så svarar jag gärna om jag kan!

Mvh// Sofia

euchari

Trådar: 24

2005-08-22 kl 23:37

hej.
det finns en folkhögskola i sunderbyn utanför luleå som heter sunderby folkhögskola. de har en hundvårdsutbildning där som man kan kombinera med allmäna studier. fast jag vet inte om man kan börja att arbeta på zoo efter det.

euchari

Trådar: 24

2005-08-22 kl 23:57

• Hundvård
Längd:1-3 år
Kursstart: augusti
Ansökningstid: 14 juni
Att genom att utgå från deltagarnas intresse för hundar och förena teori och praktik ge möjligheter att uppnå gymnasiebehörighet för vidare studier, samt ge möjligheter till framtida yrkesval med anknytning till husdjur. Kursen ska ta vara på och uppmuntra individens initiativ- och kreativitetsförmåga, samt ge en starkare social kompetens och stärkt självkänsla.

Efter avslutad kurs ska eleven:
• ha uppnått gymnasiebehörighet för vidare studier
• ha grundläggande kunskaper i entreprenörskap
• ha en större insikt om lärande och om betydelsen av kunskaper
• kunna arbeta självständigt och i grupp
• ha lärt sig att samarbeta och gemensamt kunna lösa problem som uppstår
• ha utvecklat sin empatiska känsla
• förstå hundägandets alla sidor i samhället, med ansvar och skyldigheter
• förstå betydelsen av god hälsa och miljö för människor och hundar
• ha praktiska erfarenheter av hunddagisverksamhet.

adressen till skolan är: www.sunderby.fhsk.se/

nile

Trådar: 2

2005-08-24 kl 14:20

du kan läsa vissa kurser på gymnasieskolan. jag har en 35 åring i min klass som läser vissa djurkurser

jess13

Trådar: 58

2005-09-11 kl 22:07

Ursprungligen skrivet av nile
du kan läsa vissa kurser på gymnasieskolan. jag har en 35 åring i min klass som läser vissa djurkurser

va?! kan man läsa kurser på gymnasiet? fast jag redan gått ut gymnasiet en gång? vore ju superbra i så fall. annars hittade jag en djurvård utbildning på komvux här i sthlm, men verkar dessvärre som den inte finns längre.....ska ringa o kolla upp det.
   Logga in för att skriva ett inlägg

Övrigt djur /
Djurskötar utbildning?

Sök i
efter

Användarnamn

Lösenord

Bli medlem nu!Inte medlem än?
Klicka här för att bli det! Det är gratis att Zoona!

Externa länkar

Sök på Zoonen

Medlemmar    Artiklar

Tipsa en vän!

Ditt namn:

Din e-postadress:

Din väns e-postadress:

Inloggade just nu

0 perzooner som undrar vilken funktion som släpps härnäst.

© 2014 Zoonen, Om Cookies
Annonser