Triana
|
|
2005-08-28 kl 12:33
Infångad bokskorpion.

Jag har alltid varit farcinerad av detta djur men hade aldrig sett en i verkligheten, och så plötsligt satt han där på badrumsgolvet, inte lätt att fånga men jag lyckades och han har fått sitt lilla bo.. han har fått damm och en fuktig pappersbit... har någon något förslag på hur man kan sköta den lilla sötnosen bäst?
|
|
|

LBQ
|
|
2005-08-28 kl 22:18
Ursprungligen skrivet av Triana Jag har alltid varit farcinerad av detta djur men hade aldrig sett en i verkligheten, och så plötsligt satt han där på badrumsgolvet, inte lätt att fånga men jag lyckades och han har fått sitt lilla bo.. han har fått damm och en fuktig pappersbit... har någon något förslag på hur man kan sköta den lilla sötnosen bäst? Är det en svensk från naturen? Då får du ju inte behålla den.
|
|
|

Bellona
|
|
2005-08-29 kl 11:42
hur stor är såna där? har haft ett par skorpionliknande djur i badrummet hemma hos min mamma på ett par, tre millimeter med små klor. kan det vara en sån där?
edit: sökte och såg att det var såna där *ler*
|
|
|

Nyalbel
|
|
2005-08-29 kl 23:23
Vilda djur ska förbli vilda. Släpp den fri. Det är bäst så. Gullig eller ej så trivs den bäst i naturen där den får leva sitt eget liv.
|
|
|

Triana
|
|
2005-08-30 kl 15:52
för guds skull den är ju mindre än en myra och den verkar må ganska bra.. jag vet ju vad den lever av och vad den äter.. Det är väll inte mer synd om den än om olika foderdjur.. vad jag frågade var om någon egentligen visste vad den tyckte bäst om för miljö då alla böcker talar om att de äter kvalser att de inte är farliga och gud vet allt.
Jag vet inte om jag ser en insekt på ca tre mm som en del av den skyddade svenska floran.. det är samma som många matar sina pilgiftare med.
|
|
|

LBQ
|
|
2005-08-30 kl 17:30
Släpp den fri och inget mer prat om det! Oavsett storlek så mår den som bäst där den kommer ifrån. Släpp den på gräsmattan eller vart som helst. I badrummet där du hittade den kanske. Vi har svarat på din fråga om 'vilken miljö den trivs bäst i'... det är ju i det fria! Vad har du för nytta av den då den är så liten då? Är det för att den är söt? Då tänker du ju bara på dig själv, tänk på vad den vill istället!
|
|
|

Triana
|
|
2005-08-30 kl 17:38
jag var intresserad av en insekt som jag hoppats få se och faktiskt läst om. Klanka inte ner på mig för jag är ingen skurk, den har ju inte precis mått illa på något vis utan rantar omkring lika frisk och kry som innan.. på ett ställe där den säkerligen är tryggare än ute.. men visst, jag släpper väll ut den om det gör er nöjda, dock tycker jag ni ska tänka över skildnaden mellan denna lilla varelse och de skalbaggar, mjölmaskar, bananflugor osv som föds upp till mat och fundera över vilket som mår bäst.
|
|
|

bygert
|
|
2005-08-30 kl 19:11
Jaja, hojta går ju bra men det vore ju bra om ni hade nån susning om vad ni snackar om också.
Bokskorpioner är till att börja med definitivt inte insekter utan spindeldjur vilket är nåt helt annat.
Bokskorpionen lever ofta inomhus bland böcker osv, därav namnet. De kan också finnas utomhus men då i speciella miljöer som barkspringor och liknande. Att sätta ut en bokskorpion är med största sannolikhet det samma som att döda den, man lär knappast hitta rätt miljö där den kan få mat och skydd.
Har man fångat en kan man lugnt släppa den där man hittade den, de gör ingen skada utan snarare en del nytta inomhus genom att äta upp en del djur som kan ställa till bekymmer. Vill man försöka ha en i fångenskap så lär inte det vara nåt omöjligt och helt tillåtet dessutom. En lite petbox med tyg under locket och lite svagt fuktiga löv, konstigare behöver det inte vara.
Problemet blir att skaffa mat, bokskorpioner eller klokrypare som de också kallas är rovdjur och även om de knappast äter stora mängder så skall det ändå till lämpligt levande foder. Det jag kan tänka mig skulle fungera är hoppstjärtar, de är nog små och lätta att odla.
Med tanke på matproblemet är det kanske ändå bättre att släppa djuret där det hittades.
|
|
|

Triana
|
|
2005-08-30 kl 19:45
Ursprungligen skrivet av bygert Jaja, hojta går ju bra men det vore ju bra om ni hade nån susning om vad ni snackar om också.
Bokskorpioner är till att börja med definitivt inte insekter utan spindeldjur vilket är nåt helt annat.
Bokskorpionen lever ofta inomhus bland böcker osv, därav namnet. De kan också finnas utomhus men då i speciella miljöer som barkspringor och liknande. Att sätta ut en bokskorpion är med största sannolikhet det samma som att döda den, man lär knappast hitta rätt miljö där den kan få mat och skydd.
Har man fångat en kan man lugnt släppa den där man hittade den, de gör ingen skada utan snarare en del nytta inomhus genom att äta upp en del djur som kan ställa till bekymmer. Vill man försöka ha en i fångenskap så lär inte det vara nåt omöjligt och helt tillåtet dessutom. En lite petbox med tyg under locket och lite svagt fuktiga löv, konstigare behöver det inte vara.
Problemet blir att skaffa mat, bokskorpioner eller klokrypare som de också kallas är rovdjur och även om de knappast äter stora mängder så skall det ändå till lämpligt levande foder. Det jag kan tänka mig skulle fungera är hoppstjärtar, de är nog små och lätta att odla.
Med tanke på matproblemet är det kanske ändå bättre att släppa djuret där det hittades. tack för den konstruktiva kritiken av någon som tydligt visar att han vet vad han talar om, jag har redan släppt ut den men jag tycker inte att folk ska börja skälla på en innan de läst på, därför, tack blygert och ett svagt "skäms" på er andra.
|
|
|
 |
|
|