Zoonen.com

Djuren /

Klicka för att tipsa någon om denna sida.Klicka för att skriva ut denna sida.

KATTER:  Hem | Forum | Artiklar | Bilder | Filmer | Annonser | Bloggar | Länkar

Hus- & Blandraskatter | Korthårskatter | Långhårskatter | Semilånghårskatter | Uppfödning | Utställningar

Katter /
Hur får man en katt att sluta kissa inomhus?

Sök i
efter
   Logga in för att skriva ett inlägg

Isira

Trådar: 9

2006-01-17 kl 20:49

Hej

Min far har en söt liten kattgrabb som är envis som synden.
Han kissade mycket inomhus varje gång han suradei nnan han kastrerades . Han slutade dock sen.
Men nu när jag har flyttat så har han svårt att anpassa sig till att jag inte är där hela tiden längre. Han har alltid varit väldigt, vad ska man säga "mammig" av sig och förstår ju inte varför jag inte längre är hemma.

Så nu har han plötsligt börjat kissa inne igen. Några bra tips på hur man kan få honom att sluta? Han är ett år och åtta månader och alltså inte riktigt en kattunge längre som är lätt att lära saker.

Twillight

Trådar: 8

2006-01-20 kl 15:47

Ursprungligen skrivet av Isira
Hej

Han kissade mycket inomhus varje gång han suradei nnan han kastrerades . Han slutade dock sen.
Men nu när jag har flyttat så har han svårt att anpassa sig till att jag inte är där hela tiden längre. Han har alltid varit väldigt, vad ska man säga "mammig" av sig och förstår ju inte varför jag inte längre är hemma.

Så nu har han plötsligt börjat kissa inne igen. Några bra tips på hur man kan få honom att sluta? Han är ett år och åtta månader och alltså inte riktigt en kattunge längre som är lätt att lära saker.

Är det ett hörn han kissar ihela tiden eller är det överallt? Om det är bara ett ställe, så flytta kattlådan dit, tills han lär sig att där ska han kissa och flytta tillbaka den. Kan även vara lite för smutsig i hans "toalett" för hans smak. Hur ofta rengör du kattlådan? (Talar bara av erfarenhet. Våran gubbe kissade också inne lite överallt tills vi började rengöra kattlådan ORDENTLIGT ;))

Jag vet inte om det fungerar på en katt som kissar inne i protest men det är de tips jag kan erbjuda...

Isira

2006-01-21 kl 22:58

okej, tack för tipsen :)

Karro

Trådar: 72

2006-01-23 kl 17:26

Det kan ju vara så att han protesterar lite mot att du inte är där längre.. och i så fall kan det ibland vara svårt att få dem att sluta. Men testa som ovanstående skrev, och om ni ser just när den kissar så säg ordentligt fy, så att han iaf förstår att det är fel.. Fortsätter han ändå så är det möjligt att han protesterar och saknar dig.. och då vet jag inte riktigt vad man gör faktiskt. Man får ha tålamod iaf
Lycka till
// Karro

nojpi

Trådar: 0

2006-01-24 kl 22:43

Hej :)

Ursprungligen skrivet av Isira
Hej

Dricker han mycket? I så fall kan det vara diabetes eller fel på njurarna!
Vad använder ni för kattsand? En del katter kan vara kräsna och inte vilja gå på toaletten pga av fel kattsand!
Ett tips om bra kattsand är Ever Clean, det kostar en del men det är jävligt bra... Det finns olika sorter med detta märke!

Isira

2006-01-25 kl 15:50

Ursprungligen skrivet av nojpi
Dricker han mycket? I så fall kan det vara diabetes eller fel på njurarna!
Vad använder ni för kattsand? En del katter kan vara kräsna och inte vilja gå på toaletten pga av fel kattsand!
Ett tips om bra kattsand är Ever Clean, det kostar en del men det är jävligt bra... Det finns olika sorter med detta märke!

Nej, han dricket inte särskilt mycket, men ska testa den kattsanden och se om det funkar :) tack för tipset

Kraxa

Trådar: 3

2006-01-26 kl 21:57

Skriver i samma tråd...

Min lille Jack kissar där han ska, och oftast bajsar han i lådan med...men på nätterna och när jag inte är hemma så händer det att han bajsar utanför lådan...dvs ca en meter utanför... Det är inte alltid han gör det och aldrig någon annanstans än köket. Går det att få bukt med det? Är ju inte jobbigare än att man får ta upp det och torka golvet lite oftare, men...kunde man bli av med det vore det bra.

Han har bott hos mej i tre månader nu, en hittekatt som kom till mig och har inte haft det så lätt... När han kom såg han ut ungefär som skräckbilderna av svältdrabbade barn, dvs smal med stor uppsvälld buk...ibland hade han fått mat på en trappa och då måste han ha vräkt i sig, sedan kunde han gå utan... Han har blivit misshandlad min stackars kisse, i början sprang han bara och gömde sig för mig. Trodde aldrig att han skulle bli katt igen men nu är han hos mej jämt när jag är hemma...görgo katt...och pälsen har blivit blank, kroppen rund och go...så det är en liten solskenshistoria i sig.

I början kissade han inne när jag inte var hemma, han var jätteorolig att jag inte skulle komma tillbaka, man möttes alltid av ett MJAUUUU!!!!! när man kom hem (betydde väl "vart har du VARIT? Jag har varit såååå orolig...). Men allteftersom han blivit tryggare har han slutat med det...

Är svårt att tillrättavisa honom för han blir jätterädd (om jag skulle få tag i den människa som gjort honom så illa så....). Så vad gör man? Kan man göra något?

nojpi

2006-01-29 kl 20:44

Ursprungligen skrivet av Kraxa
Skriver i samma tråd...

Min lille Jack kissar där han ska, och oftast bajsar han i lådan med...men på nätterna och när jag inte är hemma så händer det att han bajsar utanför lådan...dvs ca en meter utanför... Det är inte alltid han gör det och aldrig någon annanstans än köket. Går det att få bukt med det? Är ju inte jobbigare än att man får ta upp det och torka golvet lite oftare, men...kunde man bli av med det vore det bra.

Han har bott hos mej i tre månader nu, en hittekatt som kom till mig och har inte haft det så lätt... När han kom såg han ut ungefär som skräckbilderna av svältdrabbade barn, dvs smal med stor uppsvälld buk...ibland hade han fått mat på en trappa och då måste han ha vräkt i sig, sedan kunde han gå utan... Han har blivit misshandlad min stackars kisse, i början sprang han bara och gömde sig för mig. Trodde aldrig att han skulle bli katt igen men nu är han hos mej jämt när jag är hemma...görgo katt...och pälsen har blivit blank, kroppen rund och go...så det är en liten solskenshistoria i sig.

I början kissade han inne när jag inte var hemma, han var jätteorolig att jag inte skulle komma tillbaka, man möttes alltid av ett MJAUUUU!!!!! när man kom hem (betydde väl "vart har du VARIT? Jag har varit såååå orolig...). Men allteftersom han blivit tryggare har han slutat med det...

Är svårt att tillrättavisa honom för han blir jätterädd (om jag skulle få tag i den människa som gjort honom så illa så....). Så vad gör man? Kan man göra något?

Hej!
Brukar han bajsa på samma ställe varje gång? I så fall kan du kanske prova med att flytta lådan dit varje gång du åker bort eller går o lägger dig!
Det finns fy spray du kan prova att spraya där han brukar bajsa.
Vet du på ett ungefär hur gammal han är?

Twillight

2006-01-29 kl 22:53

Hej!
Brukar han bajsa på samma ställe varje gång? I så fall kan du kanske prova med att flytta lådan dit varje gång du åker bort eller går o lägger dig!
Det finns fy spray du kan prova att spraya där han brukar bajsa.
Vet du på ett ungefär hur gammal han är?

Jag har alltid hört att det finns en spray för innekatter. Vet du vad sprayen heter?

Kraxa

Trådar: 3

2006-01-30 kl 20:50

Ja, han bajsar på samma ställe. Ska prova och flytta lådan och fysprej. Tack!! Hur gammal han är har jag ingen aning om, men han är väldigt grov så någon ungkatt är han inte i alla fall. Skulle jag våga mig på en vild gissning säger jag fem-sex år.

nojpi

2006-02-05 kl 18:17

Ursprungligen skrivet av Twillight
Jag har alltid hört att det finns en spray för innekatter. Vet du vad sprayen heter?

Hej!
Det finns ju så mycket olika märken på fyspray men jag jobbar i en djuraffär och vi säljer då framförallt CatIt fyspray och det är för katter!

Twillight

2006-02-05 kl 20:20

Hej!
Det finns ju så mycket olika märken på fyspray men jag jobbar i en djuraffär och vi säljer då framförallt CatIt fyspray och det är för katter!

Så det heter fyspray? Okej, tack för tipset!
   Logga in för att skriva ett inlägg

Katter /

Sök i
efter

Användarnamn

Lösenord

Bli medlem nu!Inte medlem än?
Klicka här för att bli det! Det är gratis att Zoona!

Externa länkar

Sök på Zoonen

Medlemmar    Artiklar

Tipsa en vän!

Ditt namn:

Din e-postadress:

Din väns e-postadress:

Inloggade just nu

7 zoonare som tänker på att inte ha för enkla lösenord.

© 2014 Zoonen, Om Cookies
Annonser