Zoonen.com

Djuren / Terrariedjur / Mollusker /

Klicka för att tipsa någon om denna sida.Klicka för att skriva ut denna sida.

LANDLEVANDE SNÄCKOR/SNIGLAR:  Hem | Forum | Artiklar | Bilder | Filmer | Annonser | Bloggar | Länkar

UNDERSÖKNING: Har du snigel som husdjur?

Ja, en eller flera
56,2% (149)
Nej, vill inte ha heller
17,4% (46)
Nej men har haft
4,5% (12)
Nej men vill ha
21,9% (58)

Totalt: 265

Terrariedjur / Mollusker / Landlevande snäckor/sniglar /
Nån annan som har snigel som husdjur?

Sök i
efter
   Logga in för att skriva ett inlägg

Trampdyna

Trådar: 734

2006-05-07 kl 16:19

Har du också en snigel som husdjur? Skriv gärna och berätta mer om den. Ex:
Vart har du fått den ifrån?
Hur länge har du haft den?
Vad är det för snigel?
Vad äter den?
Skriv gärna mer om den.

Själv har jag haft snigel som husdjur ganska länge. Tar hem nya varje år. Hämtar mina från nord-Norge, de är väl vanliga skogssniglar antar jag. De äter olika sorters grönsaker såsom gurka, paprika, sallad, päron, purjolök, tomat m.m.

tanten

Trådar: 7

2006-05-08 kl 09:13

Hej, vet inte riktigt om du menar sniglar eller snäckor, snäckorna har skal, men inte sniglarna.
Jag har 5 sorters olika snäckor som till antalet är ca 120 st, har en hel flock ungar.
Jag tyckte först att det var ett lite löjligt djur, men har blivit totalfrälst på dom små liven.
Köpte först 3 st på Expo Syd i fjor , som jag sen sålde och ångrade mig kraftigt, sen tog en kompis hem 4 st Fulica till mig och sen var det igång!!!!!
På Expo Mitt i år köpte jag 4 sorters snäckor av Lotta (artlink på zonnen).

Dom sorterna jag har nu är:

3st Achatina achatina vuxenlängd upp till 20-25 cm
3st Achatina immaculata vuxenlängd upp till 11 cm
2st Achatina iredalea vuxenlängd upp till 7 cm
2st Archachatina marginata vuxenlängd upp till 17 cm
ca 100st Lissachatina fulica vuxenlängd upp till 15 cm

Har även införskaffat några snäckor till akvariet:

Ampullaria, Mysteriesnäcka, Äppelsnigel(som för övrigt är en snäcka)

Ha det gott
Mvh carina rosberg
(Styrelsemedl. Amazonas)

Trampdyna

2006-05-08 kl 13:21

Ursprungligen skrivet av tanten

Ja, snigel och snäcka. Syftar väl mest på snäcka även om jag skriver snigel ;)
Men kul att du också har det! Otroligt söta är dom ju, längtar tills jag tar hem en nu i sommar.. Läskigt med så stora förresten! De jag tar hem är ganska små.

Men min morsa jobbade på en matvaruaffären förr och då kom det en skitstor snäcka med äpplen från Frankrike! Min morsas chefs fru och barn tog hand om den, som fick heta typ Franché eller något sådant :) Tyvärr var hans skal krossat när han kom så han var inte världens snyggaste snäcka, med krossat skal och hela köret! Levde på matvaruaffären i drygt ett år och sedan hemma hos dom i drygt ett år, men nu tror jag att han har dött.

Benjy&Urax

Trådar: 427

2006-05-24 kl 22:39

huvva... sniglar!

Mitt akvarium överbefolkades av vattensniglar, tror jag räknade till 60 st i ett 25 l akvarium! *wow* sjukt äckligt. (tack vare dom slutade jag med akvariumet)

Gillar inte sniglar har snigel fobi. Trampade senast i söndags på en snigel utan skal BARFOTA! ugh ugh ugh!

Okej nu var jag dum ni kanske gillar sniglar.. ;) *snigel*

Nayeli

Trådar: 78

2006-05-25 kl 19:08

Ursprungligen skrivet av Benjy
huvva... sniglar!

Mitt akvarium överbefolkades av vattensniglar, tror jag räknade till 60 st i ett 25 l akvarium! *wow* sjukt äckligt. (tack vare dom slutade jag med akvariumet)

Gillar inte sniglar har snigel fobi. Trampade senast i söndags på en snigel utan skal BARFOTA! ugh ugh ugh!

Okej nu var jag dum ni kanske gillar sniglar.. ;) *snigel*

Jag gillar inte heller sniglar... å dessa mördarsniglar...*huuuh*
dessutom allt slem dom lämnar efter sej! gör sniglar man har som husdjur oxå det? det är ju skitläskigt...

MajaLisa

Trådar: 48

2006-05-28 kl 13:38

Jag hade en vanlig snäcka som jag plockade upp i trädgården och höll ett tag när jag var liten, 6-7 kanske. Måste varit mitt första egna husdjur...men en dag hade den mirakulöst rymt, och jag grubblade mycket på hur den hade kunnat rymma genom dom där små små springorna. Tog lång tid innan jag kom på att min mamma måste ha släppt ut den :p Men dom är fina, dock inget som jag skulle kunna tänka mig att ha som husdjur numera...

dream_away

Trådar: 14

2006-05-29 kl 20:27

Jag hade achatinor innan men de dog för ett tag sedan.

jag väntar på att få hem:

A. achatina och A. immuculata.

jag hoppas att jag får dem så snart som möjligt...

Watermelon

Trådar: 116

2006-05-31 kl 23:04

Om det räknas så har jag tre fina ampullarior i mitt akvarium :)

Maggot

Trådar: 140

2006-06-01 kl 11:13

Ursprungligen skrivet av Trampdyna
Har du också en snigel som husdjur? Skriv gärna och berätta mer om den. Ex:
Vart har du fått den ifrån?
Hur länge har du haft den?
Vad är det för snigel?
Vad äter den?
Skriv gärna mer om den.

Själv har jag haft snigel som husdjur ganska länge. Tar hem nya varje år. Hämtar mina från nord-Norge, de är väl vanliga skogssniglar antar jag. De äter olika sorters grönsaker såsom gurka, paprika, sallad, päron, purjolök, tomat m.m.

Här kommer en närbild på ett av mina charmtroll!

Maggot

Trådar: 140

2006-06-01 kl 11:14

Ursprungligen skrivet av Maggot

en till bild

Trampdyna

2006-06-01 kl 12:56

Ursprungligen skrivet av Maggot

NEJ GUD VAD SÖT!! :D:D:D Sniglar/snäckor är skitsöta, men jag kan då hålla med om att de inte är speciellt fräscha att ta i och sånt, men jag tar oftast i skalet när jag lyfter snigeln. Förresten hette snigeln på morsans jobb Jean-Pierre ;) Han lever än idag och de har en stoor snäcka av samma sort som honom på ett dagis här. Nått museum har varit i kontakt med dom och velat köpa snigeln för den är visst jätteovanlig i Sverige! Men dagisbarnen vill ha kvar den, och det är deras snigel så de bestämmer.. :p

Trampdyna

2006-06-01 kl 12:57

Ursprungligen skrivet av Watermelon

Såklart räknas det! :)

tanten

Trådar: 7

2006-06-01 kl 21:56

Ursprungligen skrivet av Watermelon

sådana har jag med, men vi är två stycken som har lite problem, det finn x antal olika namn på dessa snäckor, så jag vet inte riktigt vilken sort det är.....men nu har dom lagt ägg och det finns 2 alternativ till hur man ska ha äggen, under vattnet eller ovan ytan, jag provar fuktigt ovan ytan, så får vi se vad det blir

Mvh
Carina Rosberg
styrelsemedl.Amazonas

EmmaJo

Trådar: 107

2006-06-02 kl 14:47

Jag har haft massor av sniglar... vinbärssnäckor som vi fångade i trädgården och höll som husdjur i över ett år. Det gick förvårnadsvärt bra för ingen dog. :)
Vi döpte dem till namn som Åsa-Nisse, Karl-Lisa osv efter att vår lärare sa att de var tvåköniga. :p Det här var när jag gick i 2:an tror jag.

Trampdyna

2006-07-11 kl 20:13

Här har vi min senaste snigel, Fritz. Han fick stanna i Norge när jag åkte hem, tyvärr..

Bumblebee

Trådar: 63

2006-08-14 kl 13:37

Ursprungligen skrivet av Trampdyna
NEJ GUD VAD SÖT!! :D:D:D Sniglar/snäckor är skitsöta, men jag kan då hålla med om att de inte är speciellt fräscha att ta i och sånt, men jag tar oftast i skalet när jag lyfter snigeln. Förresten hette snigeln på morsans jobb Jean-Pierre ;) Han lever än idag och de har en stoor snäcka av samma sort som honom på ett dagis här. Nått museum har varit i kontakt med dom och velat köpa snigeln för den är visst jätteovanlig i Sverige! Men dagisbarnen vill ha kvar den, och det är deras snigel så de bestämmer.. :p

Man ska inte lyfta dem i skalet, då det är väldigt känsligt i 'roten' eller vad man ska kalla det och lätt kan släppa. (tror det var så, läste det på en engelsk sida, och har vet inte om jag översatt det korrekt '' )
   Logga in för att skriva ett inlägg

Terrariedjur / Mollusker / Landlevande snäckor/sniglar /

Sök i
efter

Användarnamn

Lösenord

Bli medlem nu!Inte medlem än?
Klicka här för att bli det! Det är gratis att Zoona!

Externa länkar

Sök på Zoonen

Medlemmar    Artiklar

Tipsa en vän!

Ditt namn:

Din e-postadress:

Din väns e-postadress:

Inloggade just nu

Mellan 0 och 0 medlemmar som betygsätter filmer.

© 2014 Zoonen, Om Cookies
Annonser