Zoonen.com

Djuren /

Klicka för att tipsa någon om denna sida.Klicka för att skriva ut denna sida.

HÄSTAR:  Hem | Forum | Artiklar | Bilder | Filmer | Annonser | Bloggar | Länkar

Kallblodshästar | Ponnyraser och miniatyrhästar | Ridsport | Uppfödning | Varmblodshästar

Hästar /
Snodda hästbilder (stallet.se)

Sök i
efter
   Logga in för att skriva ett inlägg

EmmaJo

Trådar: 107

2006-09-27 kl 16:23

Har fått flera hästbilder snodda och nu känns det som att det får vara nog! Jag brukar säga ja när folk frågar, men de bryr sig inte ens om att fråga... nu är det slut på utlånandet av bilder kan jag säga. :(

Hur ska jag gå till väga? Har anmält till de som har stallet.se men det funkar ju inget vidare... vad har jag för rättigheter? Behöver ju inte gå så långt som polisanmälan för en bild... men vad kan jag göra?

Hannapanna

Trådar: 19

2006-09-27 kl 16:56

MÅste nog logga in en sväng där och spana runt en omgång igen.. senast hittade jag oxå bilder som va mina.. jag vet inte va man kan göra.. tala om att dom får ta bort bilden? hota med polisanmälning?

Nyalbel

Trådar: 122

2006-09-27 kl 20:53

Kan inte kolla runt själv eftersom jag blev blockad från sidan pga att jag anmälde spelare för stöld.

Nu har dom mage att annonsera i tidingen 'Min Häst' också. Fixar som inte stölderierna så kommer jag att anmäla stallet.se över huvudtaget! Det får inte gå till såhär. Deras sida, deras ansvar.

LillyBull

Trådar: 748

2006-09-27 kl 21:06

Ursprungligen skrivet av Nyalbel
Kan inte kolla runt själv eftersom jag blev blockad från sidan pga att jag anmälde spelare för stöld.

Nu har dom mage att annonsera i tidingen 'Min Häst' också. Fixar som inte stölderierna så kommer jag att anmäla stallet.se över huvudtaget! Det får inte gå till såhär. Deras sida, deras ansvar.

Håller med! Och hur 17 kan man blocka någon för att denne anmält ett brott?!

Oh, blir så less!! Stäng ner sidan för gott!

Någon som kan och vill starta en namninsamling?

EmmaJo

2006-09-27 kl 22:04

Kan jag stämma dem och bli rik på köper? :p Synd att vi inte bor i USA! *lol*

Nyalbel

2006-09-28 kl 00:43

Man kan stämma dom som tagit bilderna utan att ens förvarna så vitt jag vet. En tjejs föräldrar fick betala 17.000 pga en stulen bild från en hemsida. Föräldrarna fick betala för hon var under 15år.

Jag blev portad efter ha anmält 5st pers som stulit från Veggi, 3 från mej själv, och över 19 pers (dom flesta har ändrat namn). Jag skrev 4A långa medelanden till personerna och ett lika långt varje gång till dom som ansvarar för stallet.se. Då fick jag ett medlenande om att dom tagit hand om saken. Hur? Jo 4 rader varning i en pluttig skär ruta. Som om snorungarna kollar detta! Då klagade jag igen. VIPS! Jag har blivit portad från att komma in på sidan! "Du har ej tillåtelse att vistas på denna sida"

Mhe.... Det som är så kul att anmäla folk.

EmmaJo

2006-09-28 kl 08:12

Det känns lite stort att polisanmäla eller stämma någon för en bild... men samtidigt är ju bilderna min egendom lika mycket som datorn jag sitter framför just nu. Och skulle någon sno min dator skulle jag ju anmäla det... *hmm* Men jag vet inte, det känns lite sådär "det är ju bara bilder".

Anmälde iaf och fick ett automatiskt svar på alla:
"Hej! Tack för din anmälan. Självklart ska jag ta bort bilden men för att kunna göra det måste jag först ha bevis som pekar på att den tillhör dig!"

Jag skickade med länkar till orginalsidan där bilderna troligen kopierats ifrån. Man kunde ju se datum och så när de las in... men jag vet inte vad för sorts bevis de vill ha, eller om de ens kollade på det jag skrev. :( Så jag mailade tillbaka men nu har jag inte fått något svar... får väl vänta och se om jag får det.

EmmaJo

2006-09-28 kl 11:12

Nu har dom mage att annonsera i tidingen 'Min Häst' också.

Jag har alltid älskat Min häst, men det här är ju skamligt! :( Snacka om att dra en underbar tidning i smutsen.

Nyalbel

2006-09-28 kl 12:10

Ska registrera mej igen och rota runt. Älskar att sätta dit folk. Och stallet.se ska få sej en regäl utskällning!

EmmaJo

2006-09-28 kl 15:23

Ska registrera mej igen och rota runt. Älskar att sätta dit folk. Och stallet.se ska få sej en regäl utskällning!

Men jag fattar inte vad anmälningarna ska vara bra för... det är ju bara för att de ska få det att se ut som om de faktiskt gör något åt saken. ;O Det är ju inte så att de går igenom anmälningarna, jag skickade ju mina bevis och fick ändå ett automatiskt svar på alla! Då spelar det ju ingen roll om man sitter och letar och sen anmäler... :(

EmmaJo

2006-09-28 kl 16:02

Ursprungligen skrivet av Thurin
Nu har jag anmält flera bilder och fått dom bortplockade. Har fungerat hur bra som helst. JAg har fått meddelanden "Hej!

Jag har tagit bort bilden. Tack för din anmälan!"
Sedan har bilden varit borta.
Dock måste man skriva in den exakta adressen till bilden inte bara hemsideadressen.
Men hon som äger bilderna som jag hittat har spärrat sin sida mot högerklickningar så jag har skrivit in exakt hur dom ska hitta bilden istället.

Fungerat hur bra som helst.

Precis så gjorde jag också! Kopierade den exakta läken och klistrade in den i formuläret där man skulle... men det tog de inte som bevis tydligen.

Tassy

Trådar: 49

2006-09-29 kl 17:40

Hum har just nu inte papper i handen men då jag är estet (bild och form) och har läst ganska mycket om detta så kan jag komma med följande; har du knäppt bilden så är copyrighten din. Är djuren/annat på bilden din, så har du helt bestämmande rätt var bilden ska hamna och inte. Annars är det du och ägaren. Tyvärr med dagens teknik är det väldigt lätt att lägga in t.ex. falskt datum på korten etc, så om man vill gå till polisen och stämma personen så räcker det tyvärr inte.

Jag ska se efter om jag hittar mina papper där det står exakt vad som gäller, men helt klart är iaf att stallet.se har agerat helt fel ända från början.

Automatsvar!? *grr* Bara det får mig att se rött! Nej nu får det vara stopp, jag ska se vad jag kan göra. Om vi alla drabbade hjälps åt så kan inte mycket stoppa oss ;)

^Hanna^

Trådar: 23

2006-09-30 kl 22:42

Ursprungligen skrivet av Lealus
jag blev medlem på stallet för attt kolla lite..men hur ser man bilder? haha.. det måste la va jättemånga som e medlem där o man kan ju inte gå igenom alla..!! hur hittade ni bilderna på era djur?

det finns en sökfunktion jag tycker inte att man ska lägga ner stallet.se jag är medlem där men tar inte bilder men man kan ta bort det där med att ladda upp bilder och ha till exempel tecnade bilder som man får använda

EmmaJo

2006-10-01 kl 16:30

Ursprungligen skrivet av Lealus
jag blev medlem på stallet för attt kolla lite..men hur ser man bilder? haha.. det måste la va jättemånga som e medlem där o man kan ju inte gå igenom alla..!! hur hittade ni bilderna på era djur?

Jag sökte på de hästnamn... smart nog hade tjejen som stulit bilderna satt rätt namn framför hästarna, så jag hittade dem direkt! :p Inte nog med att hon snor bilderna - hon kan inte ens göra det diskret. *lol*

SockerSara

Trådar: 37

2006-10-03 kl 20:49

Ursprungligen skrivet av EmmaJo
Kan jag stämma dem och bli rik på köper? :p Synd att vi inte bor i USA! *lol*

Har du orginalfilen så kan du faktiskt få rätt om du anmäler. Ingen har rätt att ta någon bild och använda i något samanhang alls utan upphovsmannens godkännande!

Min sambo är amatörfotograf och han har fotat rätt mycket bilder åt sin polares band, de hade publicerat "sina" bilder på sin hemsida.. och ett tag senare upptäckte dem att ett annat band snott en av bilderna och tom använt den på ett skivomslag!!
Då sa min sambo till dem att ta bort bilden och han ville inte se den i deras samanhang, annars skulle han anmäla dem.. och de tog faktiskt bort den!

Man har all rätt att kräva sin vilja igenom när det gäler privat fotade bilder.

Alexaandra

Trådar: 18

2006-10-06 kl 18:37

Har fått flera hästbilder snodda och nu känns det som att det får vara nog! Jag brukar säga ja när folk frågar, men de bryr sig inte ens om att fråga... nu är det slut på utlånandet av bilder kan jag säga. :(

Hur ska jag gå till väga? Har anmält till de som har stallet.se men det funkar ju inget vidare... vad har jag för rättigheter? Behöver ju inte gå så långt som polisanmälan för en bild... men vad kan jag göra?

Men du tar ju en risk också! Om man inte vill att nån annan ska ta bilder som man själv gjort o tagit så lägg inte ut dom på nätet då! Enkelt!

SoJustMe

Trådar: 62

2006-10-06 kl 22:34

Ursprungligen skrivet av love_Fante
Men du tar ju en risk också! Om man inte vill att nån annan ska ta bilder som man själv gjort o tagit så lägg inte ut dom på nätet då! Enkelt!

Och om du är rädd att bli rånad, gå inte utomhus. Enkelt! :)

EmmaJo

2006-10-09 kl 08:47

Ursprungligen skrivet av SoJustMe

Ja precis... jag vill ju dela med mig av fina bilder, men det betyder inte att jag vill se dem över hela internet där folk säger att de har tagit bilden! :/ Har faktiskt haft funktionen att man inte kan högerklicka på bilder, men det är ju skitalätt att sno dem ändå (med t.ex. print screen). Det enda alternativet då är att skriva "copyright" med stora, feta bokstäver över hela bilden, och det tycker jag verkligen förstör!

Har förresten inte fått svar på mina mail ännu sedan jag fick de där automatiska mailen som jag svarade på.

Mangorin

Trådar: 119

2006-10-16 kl 08:29

Bildstölder är ett stort problem på stallet.se ja.
Men det skulle nog ganska drastiskt minskas om det fanns en sida där medlemmarna kunde ta gratisbilder ifrån. Tex som om ni skulle fota hästar, använda de bästa bilderna själv och ha resterande bilder som gratisbilder som alla medlemmar på stallet.se och liknande sidor skulle få ta och använda sig av.

EmmaJo

2006-10-17 kl 23:59

Gah, jag orkar inte bry mig längre. :( Har inte fått något svar på mina mail ännu, och bilderna har inte tagits bort heller trots mina bevis. Men palla hålla på att gå igenom så mycket besvär för en bild... synd bara att folk inte kan respektera andra så mycket att de kunde fråga. Jag har inga problem med att mina bilder finns på stallet.se men då ska man inte ta dem utan att fråga och skriva/säga att man själv har tagit bilderna!!! :/

...
Tillägg: [2006-10-18 kl 00:00]

Gah, jag orkar inte bry mig längre. :( Har inte fått något svar på mina mail ännu, och bilderna har inte tagits bort heller trots mina bevis. Men palla hålla på att gå igenom så mycket besvär för en bild... synd bara att folk inte kan respektera andra så mycket att de kunde fråga. Jag har inga problem egentligen med att mina bilder finns på stallet.se (det är ju inte poängen) men då ska man inte ta dem utan att fråga och skriva/säga att man själv har tagit bilderna!!! :/

...
Tillägg: [2006-10-18 kl 00:01]

men seriöst... minsta lilla ändringen å då läggs ett nytt inlägg in! *lol* :p

EmmaJo

2006-10-27 kl 18:32

Jag förstår bara inte varför JAG ska behöva bevisa att bilderna är mina! Det borde ju vara tjuven som skulle motbevisa mig i sånt fall... man går ju inte runt och påstår att bilder är stulna för skojs skull liksom...

Alexaandra

Trådar: 18

2006-10-28 kl 10:58

..

Ursprungligen skrivet av SoJustMe

=D haha, den var bra!

Zuzziquie

Trådar: 60

2006-11-02 kl 21:59

Ursprungligen skrivet av Vicolajnen
Man borde göra världens anmälnings-raid! "zoonare against stallet.se" ;) Och bara bomba med anmälningar på stallet.se.

Ja verkligen ;)

Vannas

Trådar: 3

2006-11-17 kl 10:55

Blev du blockad för att du anmälde någon för stöld?! Hur dum får man va. Man kan ju inte blocka någon för att man gjort det rätta!

Sagagojan

Trådar: 106

2006-11-17 kl 15:47

Ursprungligen skrivet av imlike

Det lät ju helt gräsligt... ;O

Ursprungligen skrivet av imlike
Jag skriver gärna på en "zoonen against stallet.se" lista ;)

Samma här! :p

Kvandi

Trådar: 38

2006-12-10 kl 04:31

Jag har jobbat några år som moderator på stallet.se, slutade för två år sedan, just pga bildstölderna och bristen på hjälp från ovan. När vi gamla moderatorer "härjade" där så fanns det en funktion som gjorde att vi med en knapptryckning kunde ta bort bilder, och vi satt även och godkände bilderna och kunde således rata alla misstänka stölder (det är otroligt vilket bildminne man får). Då anmälde man stölderna till oss, med bevis, så tog vi bort bilden.

Hur det funkar idag vete sjutton, moderatorerna har alla fått sparken och ersatts med en påhittad "Stina". Företaget heter Sudd AB, det skall gå att få tag i telefonnummret till Hasse som ansvarig heter. Ring honom och säg hur det ligger till.

Vad gäller dina rättigheter så har du fotograferat en bild är du ägare till den om inte skriftligt avtal om annat ingåtts. Lägger du ut bilden på internet får ingen annan publicera den, men de får kopiera den och ha för hemmabruk (typ som skrivbordsunderlägg eller tavla på väggen). Det som snorungarna på stallet.se gör är alltså ren och skär stöld, de tar en bild och publicerar den i sitt eget namn. Det går att polisanmäla, men vem vill det?

För att förstärka ägandet av dina bilder, sätt ditt namn på, och symbolen för copyright. Sätt den över bilden så att de inte kan klippa bort det.

Synd o skam att man skall behöva tänka på det ens. Jag är mycket försiktig med att publicera mina bilder även om jag älskar att fotografera o visa bilderna.

Alfa

Trådar: 7

2006-12-10 kl 15:44

Det är synd att man måste sätta dit text med sitt namn och copyright för bara säkerhetens skull :( Är det någon som vill att jag ska kolla efter eran bilder?

NattDimma

Trådar: 92

2006-12-10 kl 22:53

För Jävligt!

Finns en sån här tråd i hundforumet också..tydligen är det inte bara hästbilder som stäljs hej vilt utan också på hundar,katter och kaniner..:/

Det är så synd att en sida som är för barn,för det är den väl tycker jag iaf, tycker den vänder sej till barn från typ 8-9 år til kanske 16 åringar..sen kanske man tycker det är lite larvigt?

Men till saken,det är ju sjukt hur ungarna beter sej där..de så kallde kändisstallen är väl ändå värst..helt sjukt..ungarna säljer djur dyrt,med egen design och bild(som säkerligen är stulen)

Plus att den där sök fuktionen inte är helt 100% säker,jag har en sida där på stallet,och har lagt upp en bild på min hund Rex,när man söker på hundar kommer inte någon bild på min hund upp..bara om man söker på hundar + namn och skriver in Rex DÅ kommer det upp..
Så det kan finnas bilder som ni inte hittar o ungarna hittar säkert på egen namn på hästen/hunden/katten/kaninen plus att de ofta inte ens vet vad det är för ras på djuret på bilden de snor...

Såg t.ex. en hund som det stog så här: Ras: Dansk/Svensk gårds hund, MEN på bilden som hör till hunden är det en, tadam: En Schäfer!

PiipeN

Trådar: 0

2007-02-05 kl 15:44

Bildstöld.

Jag är så TRÖTT på allt detta tjat om bildstölder till Stallet.se! För ca ett halvår sedan fick jag en superfin systemkamera, som jag använder flitigt. Jag fotar alla möjliga djur, hästar, hundar, katter, kaniner, marsvin, råttor, ja allt. På den tiden var jag fortfarande medlem på Stallet.se, men när jag fick kameran slutade jag med Stallet.se och började satsa på foto istället.

Bilderna blev riktigt bra tyckte jag, så jag bestämde mig för att jag ville visa upp dom för andra fotointresserade människor runt om i landet. Jag laddade upp bilder på Pixbox.se (jag finns där under namnet PiipeN) och fick ganska snabbt besökare och kommentarer om bilderna. Ungefär då loggade jag in på mitt gamla stall på Stallet.se och såg mig omkring lite. Genast fick jag syn på en medlem som kopierat i princip ALLA bilder på kattungar som jag hade uppe på Pixbox.se. Hon sålde dessa katter till andra medlemar, och tjänade på så sätt Stallpengar (låtsaspengar på internetsidan, men vadå, hon ska väl inte tjäna på nåt som hon inte jobbat för?).

Inga ord räcker för hur jag kände mig då. Bilderna var mina, och skulle inte användas hur som helst utan mitt tillstånd! Jag mejlade medlemen i fråga och förklarade ursinnigt att bilderna tillhörde mig, och att jag inte tillät att dom användes på Stallet.se. Som svar fick jag: "Det är inte du som fotat dom, det vet jag! Jag har frågat tillstånd att ha dom av den riktiga fotografen, så klaga inte :p" Mina ögon lyste väl röda vid det laget. (JA, jag har häftigt humör!) Efter det hotade jag med polisanmälning, och till sist tog hon bort bilderna. Då kom nästa problem. Jag letade runt lite mer på Stallet.se för att se om någon annan fallit för frestelsen och kopierat något av mig. Jag hittade inte mindre än 54 medlemar som alla hade ca 1-2 av mina bilder på djuren i sina internetstall. Jösses, tänkte jag. Vem i h*lvete orkar sitta och mejla till 54 människor som inte bryr sig om regler?! Så här har det fortsatt, det finns fortfarande mängder av medlemar på Stallet.se som kopierat mina bilder från Pixbox.se. Enda lösninger blir väl snart att ta bort alla bilderna från Pixbox.se..

Jag undrar om man faktiskt kan polisanmäla sånt här? I såfall kommer jag garanterat att göra det!
(Ni kanske undrar varför jag skriver allt det här? Ville bara berätta min historia för alla som orkar läsa den).
// Pia B.

Marsviiin

Trådar: 23

2007-02-12 kl 11:58

snodda hästbilder (Stallet.se)

Ska ta kontakt med massa uppfödare och varna dom om stallet.se. Detta är vannsinnigt! En tjej snodde min katt o jag kan inte logga in där på brorsans data och tror ni ja fick min kisse igen? Nope. den hade nyss dött när den försvann! blir så arg. fattar inte vad dom tänker med, hade massa bevis med det räkte inte, så dom tog bort mig *wow* hete Laqy eller nåt sånt där.. har nytt stall: Gratis_ridskola .. tog kontakt med en uppfödare som hade bilder där och sa att dom "säljs vidare" hon sa till mig att meddela att det var förbjudet med dom bilderna nu.Fan vad lågt att förstöra Min Hästs rykte med..! Håller med alla till 100 % , känns lite dumt om jag ska anmäla polisen också "det är bara en bild" katten heter frästen Randy o finns på Sas_95
   Logga in för att skriva ett inlägg

Hästar /

Sök i
efter

Användarnamn

Lösenord

Sök på Zoonen

Medlemmar    Artiklar

Inloggade just nu

-1 medlemmar som lägger in länktips.

© 2017 Zoonen, Om Cookies