Zoonen.com

Djuren /

Klicka för att tipsa någon om denna sida.Klicka för att skriva ut denna sida.

KATTER:  Hem | Forum | Artiklar | Bilder | Filmer | Annonser | Bloggar | Länkar

Hus- & Blandraskatter | Korthårskatter | Långhårskatter | Semilånghårskatter | Uppfödning | Utställningar

Katter /
Få bort kasspiss-lukt?

Sök i
efter
   Logga in för att skriva ett inlägg

linne81

Trådar: 52

2006-10-21 kl 12:43

Få bort kasspiss-lukt?

Nån som vet nåt bra sett att få bort kattpiss-lukt ifrån mattor och liknande?

brownie

Trådar: 28

2006-10-21 kl 15:05

Ursprungligen skrivet av linne81

Tvätta det som går och häll på ättika. Har hört citron med, men jag undrar jag om det tar bort lukten...

linne81

2006-10-21 kl 18:42

Hur ska man göra med Aco Alsonsprit, ska man bara hälla det där de kissat? Eller ska jag tvätta med det?

Ursprungligen skrivet av skojvivi
Tvätta mattorna och det först. Sedan brukar djuraffärer ha medel mot kattkiss, som man sprayar med.

...<br><b>Tillägg:</b> [2006-10-21 kl 17:16]

Tvättsprit och Aco Alsonsprit (kan köpas på apoteket) funkar också

linne81

2006-11-29 kl 23:03

Funkar det med "vanlig" sprit också?

Ursprungligen skrivet av skojvivi
Du kan nog göra vilket som, men jag personligen har hällt det på. Men det fungerar bäst om man inte snålar. Spriten löser upp fettet i urinen, det är det som luktar. Katturin är som sagt väldigt koncentrerat. Fukten efter spriten dunsar, och därefter försvinner också doften.

peter54

Trådar: 11

2006-11-30 kl 09:49

Ursprungligen skrivet av linne81

Bara som en liten rättelse, det heter Alsolsprit och det är en tvättsprit som innehåller andra ämnen än bara alkohol. Det funkar att tvätta pissfläcken med det, men jag har märkt att man behöver göra om det efter ett par dagar för att lukten ska gå bort. Katterna går tillbaka till samma ställe när spriten dunstat bort, de känner lukten ändå fast inte vi gör det. Jag har inte testat citron, men det kanske får katterna att inte gå tillbaka dit.

lizarduz

Trådar: 5

2006-12-04 kl 00:15

Citron är ju bra för att iaf ta bort fisklukt osv på händer, dock tror jag inte det fungerar så bra i längden mot kisslukt, plus att risken finns nog att det bleker.

Hade kört med ättika eller alsolsprit som de andra säger, på golv som tåler det kör man med klorin.

emma85

Trådar: 16

2007-01-30 kl 14:29

lizarduz skrev:
Citron är ju bra för att iaf ta bort fisklukt osv på händer, dock tror jag inte det fungerar så bra i längden mot kisslukt, plus att risken finns nog att det bleker.

Hade kört med ättika eller alsolsprit som de andra säger, på golv som tåler det kör man med klorin.

Använd INTE ättika !! De får tvärt om katten att gå tillbaka !
Jag läste i en bok om goda husmors råd att man ska torka fläcken med en torr trasa och sen tvätta fläcken med mineralvatten för att inte få några märken efter det tokar du upp den och häller på clubsoda som du torkar upp och har på bikarbonat som du gnussar in lite och efter det har du på svartpeppar det är efektivt och håller kissen borta

kattfnatt

Trådar: 0

2007-01-30 kl 23:32

Klorin-Ajabaja

emma85 skrev:

Använd INTE ättika !! De får tvärt om katten att gå tillbaka !
Jag läste i en bok om goda husmors råd att man ska torka fläcken med en torr trasa och sen tvätta fläcken med mineralvatten för att inte få några märken efter det tokar du upp den och häller på clubsoda som du torkar upp och har på bikarbonat som du gnussar in lite och efter det har du på svartpeppar det är efektivt och håller kissen borta

Detsamma gäller klorin. Lukten attraherar katten som kommer tillbaka och orenar på samma plats. Rekommenderas EJ.

NastyAngel

Trådar: 2

2007-02-04 kl 12:03

linne81 skrev:

Det bästa du kan göra o tväta med PARFYM FRI diskmedel o sen spruta på sprit, köp en tum sprutflaska som du kan spruta med de finns ingen chans att katten luktar att den har marerat där förr :p
   Logga in för att skriva ett inlägg

Katter /
Få bort kasspiss-lukt?

Sök i
efter

Användarnamn

Lösenord

Bli medlem nu!Inte medlem än?
Klicka här för att bli det! Det är gratis att Zoona!

Externa länkar

Sök på Zoonen

Medlemmar    Artiklar

Tipsa en vän!

Ditt namn:

Din e-postadress:

Din väns e-postadress:

Inloggade just nu

Minst 1 medlemmar som betygsätter bilder.

© 2014 Zoonen, Om Cookies
Annonser